• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • lelodi
    stor grön drake skrev 2011-05-08 20:49:30 följande:
    sport/teleskop +
    -vagnen blir lättare att svänga när man har handtaget förlängt, pga hävstångseffekten.
    -för mig och min man är det bekvämare än vikhandtag pga att man kommer längre ifrån chassit och inte sparkar i på samma vis när man tar ut stegen

sport/teleskop -
    -bred
    -låsningarna till styret blir sämre med åren, och det kan inte garanteras att de blir bättre av byte
    -varukorgen i tyg

classic/vik +
    -trådkorg
    -vikningen gör att den går att få in på längden i fler bilar än sporten (som knappt gåt in på bredden i vissa)

classic/vik -
    -inte lika lätt att svänga
    -knäleden kan bli glapp
    Tusen tack! detta ska jag ha i minnet inför provkörningen på torsdag!
  • t0va
    Nomen skrev 2011-05-08 21:09:05 följande:
    Tänk på att Emmaljunga har höjt priserna för nya däck, 250 kr styck... Det blir en tusenlapp om man vill ha fräscha däck, ganska mycket pengar...
    Var det jag kände, är inte jag som ska sälja utan jag hittade en annons. Var rätt fult det tyget också även om jag är galen i får ;) 
    Cia80 skrev 2011-05-08 20:57:26 följande:
    Jag har en fråga. Om allt går som det ska kommer bebis i januari. Har en emmaljunga med bara sittdel och ett chassi med svängbara hjul. Ska man satsa på en quadrolift elkraft nåt annat?
    Något annat säger jag... vi hade quadroliften och jag var inte nöjd, den blev fort trång, efter 3månader så kändes den jättetrång och vi hittade en citykorg på blocket för 300kr istället. Sonen hade inte utrymme att vifta med armarna i liften. Så jag föreslår att du har koll efter en citykorg på tex. blocket ifall du kan tänka dig begagnat. Han föddes i augusti och nu i vinter har vi haft en liten åkpåse istället. Enda delen av liften som vi använt efter korgen var sittdynan för att skydda klädseln i vagnen men nu har jag köpt en annan sittdyna för den som ingår i liften tycker jag är kass om man har den luddiga sidan ner, den bara glider. 

Så jag ska sälja min quadrolift och hoppas att någon annan blir nöjdare, finns endel som gillar den men det verkar vara fler som tycker den är onödigt dyr och att köpa citykorg begagnat är ett smartare val. Vagnen blir jättelätt då också, med quadroliften blir vagnen ca 5kg tyngre än om man har citykorg. Lite beroende på villken modell av sittdel man har. Men det är ändå enhel del när man precis fått barn och kanske är trött och har ont.

• Viktorsmamma2010
    Jag har en fråga. Om allt går som det ska kommer bebis i januari. Har en emmaljunga med bara sittdel och ett chassi med svängbara hjul. Ska man satsa på en quadrolift elkraft nåt annat?
    Jag hade inte valt quadroliften! den e liten! jag hade hellre satsat på en city korg då! :) rymligare o säkert mysigare o bättre o bädda i för bebisen :) quadroliften känns bara liten o klumpig, massa tyg men ingen plats för bebisen!
  • t0va
    I mitt galleri finns bilder på liften och korgen när sonen var ca 3månader så det går att jämföra. Man behöver inte ha lammskinn i men vi hade det i korgen så det blev jättemysigt och gott om plats ändå http://www.familjeliv.se/Hem/t0va/galleri.php?cur_album=Vagn
  • VäntanochLängtan

Har idag suttit och kollat i Emmaljungas katalog för att försöka ta tag i barnvagnsköpet....

Har en fråga om det här med syskonsits till Emmaljunga. Går de bara att sätta på sittdelen på vagnarna, eller går den att sätta på en liggdel (alltså typ citykorg) också? Hoppas ni förstår vad jag menar. Hittade bara en bild på när det yngre syskonet satt i en sittdel och en syskonsits ovanpå. Men rimligtvis kommer ju det yngre syskonet behöva en liggdel när storasyskonet kommer sitta i syskonsitsen. Kanske finns nån syskonsits som passar som inte är av Emmaljungas märke, eller?

Sen en fråga till: vilka bilbarnsstolar passar att sätta på en Emmaljungavagn? Kanske varierar mellan olika modeller..På babyproffsen sa de att man bör välja vagn först och sen bilbarnsstol för att se vilka man kan ha till just den vagn man valt, om man vill kunna sätta bilbarnsstolen på vagnen.

• 2små2stora
    VäntanochLängtan skrev 2011-05-08 21:41:29 följande:
    Har idag suttit och kollat i Emmaljungas katalog för att försöka ta tag i barnvagnsköpet....

Har en fråga om det här med syskonsits till Emmaljunga. Går de bara att sätta på sittdelen på vagnarna, eller går den att sätta på en liggdel (alltså typ citykorg) också? Hoppas ni förstår vad jag menar. Hittade bara en bild på när det yngre syskonet satt i en sittdel och en syskonsits ovanpå. Men rimligtvis kommer ju det yngre syskonet behöva en liggdel när storasyskonet kommer sitta i syskonsitsen. Kanske finns nån syskonsits som passar som inte är av Emmaljungas märke, eller?

Sen en fråga till: vilka bilbarnsstolar passar att sätta på en Emmaljungavagn? Kanske varierar mellan olika modeller..På babyproffsen sa de att man bör välja vagn först och sen bilbarnsstol för att se vilka man kan ha till just den vagn man valt, om man vill kunna sätta bilbarnsstolen på vagnen.
    Tror att det är så att man få ha en lift i sittdelen när man ska ha syskonsits på vagnen. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    Uliise skrev 2011-05-08 13:09:27 följande:
    Nu menar jag alla NYA vagnar, typ köpt i vintras.
    Jag hittade min cerox på blocket som var köpt i  slutet på december. Det barnet måste ha varit drygt 1 år när den köptes.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    ängeln83 skrev 2011-05-08 20:10:14 följande:
    Nu har vi varit och hämtat vagnen, är SÅ nöjd, prutade ner den till 1500 kr och den var verkligen ny, fick även ratten och regnskydd till. Har varit ute på en premiär tur och både jag och dottern var nöjda, rekommenderar verkligen denna vagn till er som vill ha en smidig men samtidigt rejäl vagn.
    vilken modell?
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    Hur bor ni? City korgen tycker jag är bäst
  • Uliise
    stor grön drake skrev 2011-05-08 20:49:30 följande:
    sport/teleskop +
    -vagnen blir lättare att svänga när man har handtaget förlängt, pga hävstångseffekten.
    -för mig och min man är det bekvämare än vikhandtag pga att man kommer längre ifrån chassit och inte sparkar i på samma vis när man tar ut stegen

sport/teleskop -
    -bred
    -låsningarna till styret blir sämre med åren, och det kan inte garanteras att de blir bättre av byte
    -varukorgen i tyg

classic/vik +
    -trådkorg
    -vikningen gör att den går att få in på längden i fler bilar än sporten (som knappt gåt in på bredden i vissa)

classic/vik -
    -inte lika lätt att svänga
    -knäleden kan bli glapp
    Vi tycker då olika vi Wingtear! Flört Blir inte handtaget alldeles för högt om du gör det så högt att du får nytta av hävstångseffekten? Sedan tycker jag att Classic-chassit är lättare att svänga med, men det är ju jag Glad
    Majken 100421
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5