• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • Uliise
    Ben10 skrev 2011-05-26 14:00:17 följande:

Köpte en bugaboo till bebis i magen men bebisen valde att inte stanna kvar i magen tiden ut. Men har nu plusat igen. Bf jan

Har hunnit provköra buggan med minstingen(4år) här hemma o insett att det inte alls e en vagn som funkar för oss här på landet. Minsta lilla det lutar så svänger vagnen

När denna införskaffades kollade vi jättemycket på Nitorn men hittade ingen i rätt prisklass.

Nu en erfarenhet rikare inser jag att en vagn med 4 hjul är det som vi ska ha.

Har nu tittat på en city cross. För/nackdelar, bilder, tips ja allt möjligt.

När säljs 2011:orna ut o när kommer nya färger?

Har helt snöat in på jeans black nämligen o vill inte missa den. Men måste sälja buggan först o sen e det nog inte fel om jag väntar lite längre denna gång innan jag köper en ny vagn. Iaf om inte gubben min ska få dåndimpen

Jag vet inte men risken är att jeans black slutar tillverkas, de tillverkar bara 2011:orna fram till semestern så det är inte länge kvar!
    2012:orna börjar komma in runt augusti, lite senare kommer några av färgerna.
    Majken 100421
  • t0va
    Eti skrev 2011-05-26 21:30:44 följande:
    Är sugen på en spider, vad tycker ni om den ni som har provat den?
    Jag har bara provkört i affären, sonen på 9månader satt bra, bättre än i Brios sitty, däremot  så funkade inte handtaget alls för mig. Det kändes högt men framförallt blev vagnen så tungtippad. 

Så vi har en äldre modell av emmaljungas sulky, softy och den är lätttippad så det går lätt att svänga och sonen sitter bra i den. Brios Sitty var också lättippad men där satt sonen sämre.

Hade den varit mer baktung så skulle vi kört på en sån men nu krävdes det så mycket kraft att tippa vagnen att det inte funkar för mig, men då är jag inte mer än 165 och har en sjukdom som gör mina muskler svagare än normalt så är man normalstark och kanske lite längre så kan det nog vara lättare.

Är ju någon som lagt in bild i bildtråden och är kär i spidern.  
  • Ben10

Uliise- får man reda på innan vilka färger som stannar/kommer nya innan dom börjar tillverkas o kommer till butikerna?!

• Uliise
    Ben10 skrev 2011-05-27 06:18:28 följande:
    Uliise- får man reda på innan vilka färger som stannar/kommer nya innan dom börjar tillverkas o kommer till butikerna?!
    Ja om du går till en affär och frågar om en specifik färg borde de absolut kunna ta reda på om den ska sluta tillverkas eller ej
    Majken 100421
  • Älskade mirakel

Hej!
    Hoppar in med en fråga här, hoppas det är okej?

Vi köpte en ny Emmaljunga Duo Edge-vagn med sportchassi till vårt barn som föddes i januari 2011.

Redan efter en månads användning började telskopskaftet/handtaget "släppa" och komma ut när som helst. (fast det är spänt/fastskruvat till max)
    Går vi nedför en backe släpper handtaget, lyfter jag in vagnen (vi har 1 trappsteg upp till vårt hus, och jag lyfter alltid med foten under, och håller liksom bara i i handtaget) släpper det och kommer ut, och drar jag vagnen fram och tillbaka, "lullar barnet" så att säga, så släpper det.

Detta gör mig fruktansvärt irriterad, och dessutom kan det ju vara farligt då det plöstligt åker ut sådär! Rullade ut vagnen nedför ett trappsteg en dag, och då släppte handtaget och framdelen av vagnen (hjulen alltså) åkte ju rakt i marken! Det blir liksom en aning våldsamt för barnet att landa så snabbt, vill ju kunna sätta ner hjulen mjukt om ni förstår hur jag menar.

Till min fråga då: är det någon annan som varit med om liknande?
    Ska det vara såhär??

Har kontaktat återförsäljaren vi köpte vagnen av, men han bryr sig inte, och jag har mailat Emmaljunga, men de svara inte heller...

Tycker det är under all kritik om en vagn för 9000 kr ska vara såhär dålig!

• t0va
    Älskade mirakel skrev 2011-05-27 12:20:47 följande:
    Hej!
    Hoppar in med en fråga här, hoppas det är okej?

Vi köpte en ny Emmaljunga Duo Edge-vagn med sportchassi till vårt barn som föddes i januari 2011.

Redan efter en månads användning började telskopskaftet/handtaget "släppa" och komma ut när som helst. (fast det är spänt/fastskruvat till max)
    Går vi nedför en backe släpper handtaget, lyfter jag in vagnen (vi har 1 trappsteg upp till vårt hus, och jag lyfter alltid med foten under, och håller liksom bara i i handtaget) släpper det och kommer ut, och drar jag vagnen fram och tillbaka, "lullar barnet" så att säga, så släpper det.

Detta gör mig fruktansvärt irriterad, och dessutom kan det ju vara farligt då det plöstligt åker ut sådär! Rullade ut vagnen nedför ett trappsteg en dag, och då släppte handtaget och framdelen av vagnen (hjulen alltså) åkte ju rakt i marken! Det blir liksom en aning våldsamt för barnet att landa så snabbt, vill ju kunna sätta ner hjulen mjukt om ni förstår hur jag menar.

Till min fråga då: är det någon annan som varit med om liknande?
    Ska det vara såhär??

Har kontaktat återförsäljaren vi köpte vagnen av, men han bryr sig inte, och jag har mailat Emmaljunga, men de svara inte heller...

Tycker det är under all kritik om en vagn för 9000 kr ska vara såhär dålig!
    Det där låter inte alls bra, om du inte kommer någonstans med säljaren för den vägen är det nog som du ska gå egentligen, så kan du prova att kontakta din konsumentombudsman i komunen, man når dem genom att ringa komunen eller kolla på komunens hemsida.  De kan hjläpa till att ringa och sätta press så säljaren. Jag har haft kontakt med våran flera gånger och det har hjälpt. :) 

Vet att endel har dåliga erfarenheter av reklamation med emmsljunga men andra har bra erfarenheter så det verkar vara rätt så olika. Jag har bara pratat med dem i andra ärenden och fått svar på mail fort. 
  • ängeln83
    Eti skrev 2011-05-26 21:30:44 följande:
    Är sugen på en spider, vad tycker ni om den ni som har provat den?
    Vi har en Spider och är super nöjda, kan hålla med om att den är lite svårtippad men det känns inte som nåt större problem, smidig och skön att köra och dottern älskar den.
    ★♥LIAM 07 o MEJA 09★♥ busenochbusan.blogspot.com/
  • Findusfideli

Jag är också lite sugen på en Spider, men är den svårtippad vet jag inte om jag kommer att trivas med den. Har en Softy och den är ju smidig. Är lite sugen på en Ozone också. Är det någon som har en sån som vill säga något om den? 

• UnderYtan
    Findusfideli skrev 2011-05-27 15:49:40 följande:

Jag är också lite sugen på en Spider, men är den svårtippad vet jag inte om jag kommer att trivas med den. Har en Softy och den är ju smidig. Är lite sugen på en Ozone också. Är det någon som har en sån som vill säga något om den? 

Jag har en Ozone och den är helt otroligt underbar. Det säger jag utan att överdriva. Jag har en ettåring här hemma och ozonen är min tredje vagn under detta år!!! Nu har jag verkligen hittat en vagn som är bäst på alla sätt och vis. Den är lättkörd, lätt att packa ihop, dottern sitter och ligger kanonbra i den osv. Om det är något specifikt du vill veta så får du gärna fråga.

Kan ju iaf. säga att jag har svår reumatism och mitt liv förbättrades verkligen av Ozonen. Jag packar i och ur bilen många gånger då jag bor på landet och åker mycket dagligen men den är så lätt att fälla ihop och bära att det inte är några problem. Den är skön att köra också trots mina kassa handleder. Hade en Brio Sing innan och jisses vad fjädring Emmaljungan har om man jämför. Blev chockad när jag märkte skillnaden.

Det enda minus den får från mig är remmen som reglerar sitt/liggläget. För mig som är extra svag i handlederna så kan jag tycka att jag får ta i lite väl mycket när jag ska justera den. Den ska dras uppåt och jag tycker jag får rucka lite för att få till det.
    ?*¨*?.¸¸❤ NOVA ❤¸¸.?*¨*?
  • pmö80

Hej! På tal om babyskydd så såg jag i en annan tråd att Britax babysafe plus hade fått bästa betyg i Råd

Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5