• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • t0va
    SaraKlippan skrev 2011-09-22 14:52:33 följande:
    Mmm de kan ju va en ide. Tycker bara selen är så dum på emmaljunga axelremmarna sitter ju så högt upp att de skaver i ansiktet på sonen
    Jag gillar inte selen alls, de runt midjan är så korta så min tjockis har inte mycket kvar nu och då är det utan overall. så vi lär använda en extern sele sen om det behövs eller om jag syr mig en egen. Axelbanden använder vi inte alls, de hänger bara och dinglar. Mitt knott blir galen om han sitter fast så mot ryggstödet i vagnen. 
  • Uliise

Bejbie: Jag har alla kataloger sedan de införde easy fix och det där är den enda färgen det kan vara! Tänk på att det alltid blir lite nyansskillnader också på bild.

Majken 100421
  • MEW85

Alltså, jag blir så förvirrad...Vad är det för skillnad på Ozone och City?
    Är det bara att ozone har ergonomisk sittdel?

• Evelinas

Denna city cross ska jag åka o köpa snart för 3000:-. Undrar om någon kan se ungefär vilken årsmodell det är?? Färgen är svart/beige?
  • t0va
    MEW85 skrev 2011-09-23 12:47:17 följande:
    Alltså, jag blir så förvirrad...Vad är det för skillnad på Ozone och City?
    Är det bara att ozone har ergonomisk sittdel?
    city heter flera vagnar, citycross, nitro city, ozone city. Så frågan är vilken vagn du menar, kan det vara nitrocity som inte har ergonomisk sittdel men samma chassi som ozone. 
  • MEW85
    t0va skrev 2011-09-23 13:03:54 följande:
    city heter flera vagnar, citycross, nitro city, ozone city. Så frågan är vilken vagn du menar, kan det vara nitrocity som inte har ergonomisk sittdel men samma chassi som ozone. 

Sorry, menar nitron!
  • t0va
    MEW85 skrev 2011-09-23 13:05:35 följande:
    Sorry, menar nitron!
    Japp då är det sittdelen som skiljer sig. Det är samma chassi till ozone och nitro. Finns för och nackdelar med bägge. Sammanfattar lite om det är så att du funderar på vad du ska köpa. 

Nitrons sittdel är stor och rymlig men gör att man har svårt att komma åt varukorgen så det går inte att lasta så mycket i den och det är inte så att man gärna vill plocka i och ur stora saker stup i ett. Eftersom det går att få helt plant liggläge så kan barnet ha den från födseln med lift i, och sen kan barnet ligga på mage även om det faktiskt går att ligga på mage i en ozone också, sonen har testat.

I ozone så kommer barnet lite högre upp så man kommer åt varukorgen lättare och får mer utrymme att lasta. Vi har föregångaren till ozone, de ser likadana ut i stort sett och när vi har varit på djurparker och liknande så tar vi den sittdelen för då får vi plats med alla regnkläder, fika osv. Man kan inte lasta så tungt i korgen ändå men regnkläder och extrakläder tar mer plats än är tunga så det går bra.

Endel upplever att den sittdelen blir väldigt varm för barnet, den är trängre än nitron och det gör nog endel för värmen. Vi upplevde inte det problemet i sommras. Sen går det inte att ligga på mage eller sidan på ett lätt sätt, min son är magliggare och har lyckats att ligga på mage i den sittdelen men det såg inte så jättebekvämt ut. Så när han började vända sig själv åt bägge hållen gick vi över till att ta nitron mesta tiden och att han sov där. Innan så sov han ofta i den ergonomiska sittdelen.

Den är helt perfekt att ha när barnet är förkylt då får man bra lutning för att sova :)

Jag upplevde att den ergonomiska sittdelen gick att ha tidigare än nitron, i den kunde sonen inte sitta vettigt förrens han var kring 5-6månader, i den ergonomiska gick det bra från 3månader. Finns bilder på det i mitt galleri.

Men chassit är som sagt samma och jag är störtnöjd, trodde vi skulle få köpa ett begagnat med 4 lika stora hjul men det fanns inget behov i vintras. Nu har vi en liten sulky till sonen på 13månader när vi har åkt till sandstranden tex. där det är lite jobbigt att köra med det nitro/ozone-chassit och en 12kg klump ;) 

• MEW85

t0va: Tack för sammanfattningen! Så svårt det här med barnvagn måste jag säga och skönt att höra att den funkar i snö, har just funderat på det. Visserligen kommer bebis i mars och då är det förhopnningsvis inte så mycket snö kvar men det är ju bra om den funkar även nästa vinter.
    Har fallit för nitro/ozone då det kändes liten med ändå stor och väldigt smidig. Jag är ganska liten i kroppen och vill ha en vagn som inte väger bly och gärna med hjul som är rörliga.

Går hjulen att låsa förresten?

Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5