• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • t0va
    MEW85 skrev 2011-09-23 15:38:22 följande:
    t0va: Tack för sammanfattningen! Så svårt det här med barnvagn måste jag säga och skönt att höra att den funkar i snö, har just funderat på det. Visserligen kommer bebis i mars och då är det förhopnningsvis inte så mycket snö kvar men det är ju bra om den funkar även nästa vinter.
    Har fallit för nitro/ozone då det kändes liten med ändå stor och väldigt smidig. Jag är ganska liten i kroppen och vill ha en vagn som inte väger bly och gärna med hjul som är rörliga.

Går hjulen att låsa förresten?
    japp hjulen går att låsa, vi har knappt använt oss av det men andra gör det oftare. 
    Jag älskar den vagnen, jag köpte en begagnad sittdel, city jet som är föregångaren till ozone så jag kan kombinera. Om jag skulle köpt vagn idag så skulle jag valt en ozone och sen letat efter en citycross begagnad och behållt sittdelen för det är samma som nitron. Just för att få den vanliga sittdelen också, kombinationen är oslagbar.

När våran son kom så var jag sjuk och satt i rullstol, sjukdomen gör att mina muskler är svagare än normalt så för oss var det jätteviktigt att vagnen var lätt och smidig, den har fungerat kanonbra, jag har kunnat rulla rullstolen med en hand och knuffa vagnen framför mig.

Nu är jag aningen friskare och går men är fortfarande svagare än en normal person men trots det så får jag upp vagnen i bilen. När det var som jobbigast med sjukdomen så tog jag av sittdelen först och sen chassit i bilen då är den superlätt. Tar inte mycket plats heller om man jämför med andra vagnar. Den är kortare än våran sulky så den går in rakt in i bagaget.

Vi började kolla på vagn i v.10 men fastnade för nitron direkt sen funderade vi på ozone men tog nitro för att vi ville att barnet skulle kunna ligga på mage och sova, vi är ute och åker enhel del till folk så vagnen skulle användas som säng var tanken. Så har det varit och också, vi fick en magliggare. 

Enda nackdelen med vagnen är att den är så bra att vi inte känner för att prova andra, jag gillar vagnar så det går inte att övertala sambon om att prova annat ;)  
  • Uliise
    Evelinas skrev 2011-09-23 12:53:57 följande:

Denna city cross ska jag åka o köpa snart för 3000:-. Undrar om någon kan se ungefär vilken årsmodell det är?? Färgen är svart/beige?
    Den där färgen heter Java och gjordes 2007-2008, så antingen en 07 eller 08
    Majken 100421
  • Uliise
    MEW85 skrev 2011-09-23 15:38:22 följande:
    t0va: Tack för sammanfattningen! Så svårt det här med barnvagn måste jag säga och skönt att höra att den funkar i snö, har just funderat på det. Visserligen kommer bebis i mars och då är det förhopnningsvis inte så mycket snö kvar men det är ju bra om den funkar även nästa vinter.
    Har fallit för nitro/ozone då det kändes liten med ändå stor och väldigt smidig. Jag är ganska liten i kroppen och vill ha en vagn som inte väger bly och gärna med hjul som är rörliga.

Går hjulen att låsa förresten?
    Nitron är verkligen en liten men stor vagn i ett! Älskar min, den bästa vagnen om man tål att kompromissa lite.

Däremot använder jag den helst inte under vintern, blir det knaggligt med is under snön är den ingen höjdare att köra tyvärr. Har en med fyra fasta hjul som vintervagn!
    Majken 100421
  • mmelody

Hej tjejer! Jag undrar om ni kan hjälpa mig med en sak?

Jag har en BRIO RACE 2011 till min dotter, som är köpt i våras.
    Nu är jag supersugen på en av dom nya EMMALJUNGA SCOOTER S (helt ny me svängbara hjul i fram)

Maxvikten på båda vagnarna är 15 kg såg jag! Min dotter är 2 år och väger 13 kg och ligger på normalkurvan.

FRÅGAN ÄR ALLTSÅ:
    VID VILKEN ÅLDER 'CIRKA' VÄGER EN FLICKA 15 KG? (normalviktig som sagt)

Undrar om det ens är någon idé att kika på den vagnen...

<--> ?

• Noiis

Men oj är maxvikten 15 kg

Men jag kan ju säga så här att min granne har en scooter till sin 5-6 åring (fråga inte mig varför) och min brorson har en race och väger 18 kg.
    Båda vagnarna är hela
    Många har ju vagnarna lääänge så jag tycker att de e lite konstigt med en så låg maxvikt.
    sen hur de ser ut med normalvikt vet jag tyvärr inte Noa är 3,5 år och väger 11 kg det beror ju på dinb doitters kurva å så med. men ring BVC å hör när hon "borde enligt sin kurva" ligga på 15 kg 

• Uliise

Det där med 15 kilo är egentligen inget att bry sig om. Det är bara vad testdockorna väger och inget som egentligen talar om hur mycket vagnen klarar av.

Förstår inte att de skulle göra en vagn upp till 3-4-årsåldern som bara klarar 15 kilo! Min dotter väger 12 oh är 17 månader.

Så länge ni inte stoppar i en unge på 25 kg + så är det inget att oroa sig för!

Majken 100421
  • Uliise

Hörrni, vad tycker ni man ska betala för en Nitro 09 med fotsack och skötväska?

Majken 100421
  • stor grön drake

man ska nog ta maxvikterna med en nypa salt...
    såg en carena resesulky idag, med ryggstödet i liggläge, storasyster som såg ut att vara minst 15kg (min unge väger det, så jämförde lite) sittandes längst bak mot nerfällda sufletten, och framför, på "sittplattan" satt lillebror på runt året och sådär lite småknubbig, garanterat runt 9-10 kg. Så 25kg i en sån kärra, såg inte ut att vara första gången, så funkar nog lite över 15 i en rejäl emmeljunga med

• MaammaL
    Uliise skrev 2011-09-24 13:35:33 följande:
    Hörrni, vad tycker ni man ska betala för en Nitro 09 med fotsack och skötväska?

1500 typ
  • mmelody

Nu känner jag mig lugnare  

Pratade med personalen på BarnensHus idag, och det är bara en cirka vikt, som sagt; testdockorna har ju vägt så. Hon sa att det inte var nån fara om ett ex. 18 kilos barn satt i den :P inte direkt så att den faller sönder i bitar. och hon sa även att nu i denna åldern så brukar dom stanna av med vikten. det är ju inte direkt som första året då dom ökar och ökar i vikt för varje dag.

Så jag 'bokade' en sån här vagn för om jag ej vill ha den sen, så gör det inget! Den skulle komma v.42-43. så 4-5 veckor kvar. Måste prata med mannen här hemma lite också nämnde det för honom men han sa 'aldrig i livet' på en gång. bry du dig om ditt, så bryr jag mig om mitt haha.

Har liiiiiiiiiiite dåligt samvete, för vi köpte ju våran Brio Race sprittny (som vi för övrigt är jättenöjda med) i våras...

Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5