• Lurvenpajsaren

Endometrios efter graviditet?

Hej!

Jag undrar om det är någon här som fått barn och hur endometriosen blev efter graviditeten?

Det här kanske låter knasigt, men jag är ändå superstressad: fick barn i december efter att ett år innan genomgått titthålsoperation och minns då att min läkare sade att det var bäst att "ligga i" för att härdarna snabbt kommer tillbaka.

Pga av att min son inte kunde amma har jag nu tolv veckor efter förlossningen fått mens och då börjar ju självklart oroa mig för hur svårt det kommer att vara att få ett barn till. Jag har dessutom myomer och endast en fungerande äggstock, plus att jag blir 37 i april.

Så min fråga är alltså: hur blev det med endon efter första graviditeten? Förvärrades den eller avstannade den?

Sedan vill jag ge er andra hopp! Jag levde i den mörkaste av misärer förra året och nu har jag en liten krabat här hemma så ge inte upp!

• Svar på tråden Endometrios efter graviditet?
  • Gravid2010

Jag fick barn i Augusti -07 och har inte fått tillbaka mina smärtor sen dess. Jag ammade inte alls.

Nu är jag gravid igen i v.22..

• Sootie

Min endo är samma nu som innan graviditeten, smärtorna var lite bättre de första 2 månaderna men nu är det precis som innan tyvärr..

• korfu08

Mina smärtor blev tyvärr värre efter graviditeten och sen två missfall och två cystor, så det blir ett försök till i höst efter syskon till vår dotter, men det är värk som gäller och det är jobbigt.

• Tid för barn 75

Och som ett brev på posten kom min mens igång efter graviditeten med vår dotter, som jag fortfarande ammar. Så nu kan jag erfara att jag hade väldiga ägglossningskänningar samt känsla av urinvägsinfektion (typiskt endometrios) och när mensen väl kom så var det inte såå himla mycket som det brukar och jag hade inga hemska menssmärtor som förr, utan det var mer molvärk etc. vid ägglossning. Däremot känner jag av den där endo-känslan, är även svullen i buken och det har vid tillfällen strålat ner i höger ben, från äggstock- vilket tyder på cysta igen. Jag hade en 2x2 cm cysta då jag blev gravid och befarar att den är igång och växer....

Fy! Men sån tur att vi har vår älskade mirakeldotter - som mot alla odds blev till efter operation, nedreglering etc. En fantastisk liten tös. Vi vill ge henne ett syskon och hoppas kunna börja försöka i höst, innan endometriosen har tagit fart och gjort det hela helt omöjligt. Vi hoppas på möjligheten att klara bedriften igen.

• alvaereva

Min endo har blivit värre efter graviditeten.
    Smärtor varje dag.

• Tid för barn 75

Aj då, befarar att jag kommer drabbas likadant. Vad kan man göra framöver, efter man fått de barn man 'kan' få. Ta bort äggstockarna? (vill ej medicinera..)

alvaereva skrev 2010-05-13 19:49:01 följande:
    Min endo har blivit värre efter graviditeten. Smärtor varje dag.
  • Gravid2010
    Tid för barn 75 skrev 2010-05-13 19:56:07 följande:
    Aj då, befarar att jag kommer drabbas likadant. Vad kan man göra framöver, efter man fått de barn man 'kan' få. Ta bort äggstockarna? (vill ej medicinera..)
    Man kan ju alltid ta bort hela paketet... Jag funderar på den lösningen sen om min smärta kommer tillbaka ordentligt.
  • alvaereva
    jag vill inte heller medicinera. inte heller ta bort livmodern.
    så jag står ut med smärtan. det är inte hela världen, man vet ju varför man har ont.
    vi dör ju inte av det
  • Sootie

Sen beror det ju på vad man ärknar som medicin, preventivmedel tex?
    Och vad som fungerar för ens egen kropp..
    P-piller, p-plåster och p-ring kan man ju ta utan uppehåll så man ej får mens och endon kan inte utvecklas speciellt då..
    Själv provar jag ring just nu eftersom piller ej fungarar och tyvärr verkar inte ring fungera heller eftersom jag får konstanta spottings av dem båda..  Annars kan ju dem vara lösningar som kan fungera för vissa..

• Bispan
    Mina endosmärtor har försvunnit helt efter mina graviditeter. Jag har dock börjat äta p-piller för att mota Endon i grind, så att säga. Jag tror att om man haft de graviditeter man vill ha och inte medicinerar med p-piller, p-spruta, hormonspiral löper man nog stor risk att endon sprider sig.

Jag har läst om kvinnor som inte medicinerar sin endo, på grund av att de helt enkelt inte vill, och får mer och mer smärta.. när de till sist kommer under behandling försvinner inte smärtorna trots att endon torkar ut. Då står man inför kanske livslång svår smärta. Den risken gör att jag gärna tar hormoner för att endon inte ska sprida sig även om det egentligen inte är det bästa. Bara att inse att den kvinnliga delen i min kropp inte fungerar som den ska och måste ha hjälp.

Tyvärr finns också de kvinnor som inte tål hormontillskott. Det är svårare för dem att hitta en lösning som inte riskerar långvarig svår smärta.

Om du inte har svåra smärtor behöver du nog inte ta bort äggstockarna. Då borde det räcka med livmodern. Det är ju kramperna som skickar ut blodet bakvägen genom äggledarna plus att blodet hamnar på bukhinnan som ger endosmärtorna från början.
  • Gravid2010
    Bispan skrev 2010-05-29 01:21:40 följande:
    Mina endosmärtor har försvunnit helt efter mina graviditeter. Jag har dock börjat äta p-piller för att mota Endon i grind, så att säga. Jag tror att om man haft de graviditeter man vill ha och inte medicinerar med p-piller, p-spruta, hormonspiral löper man nog stor risk att endon sprider sig. Jag har läst om kvinnor som inte medicinerar sin endo, på grund av att de helt enkelt inte vill, och får mer och mer smärta.. när de till sist kommer under behandling försvinner inte smärtorna trots att endon torkar ut. Då står man inför kanske livslång svår smärta. Den risken gör att jag gärna tar hormoner för att endon inte ska sprida sig även om det egentligen inte är det bästa. Bara att inse att den kvinnliga delen i min kropp inte fungerar som den ska och måste ha hjälp. Tyvärr finns också de kvinnor som inte tål hormontillskott. Det är svårare för dem att hitta en lösning som inte riskerar långvarig svår smärta. Om du inte har svåra smärtor behöver du nog inte ta bort äggstockarna. Då borde det räcka med livmodern. Det är ju kramperna som skickar ut blodet bakvägen genom äggledarna plus att blodet hamnar på bukhinnan som ger endosmärtorna från början.
    Kan hormonspiral vara en lösning tror du mot smärtorna.. om man vill mota olle i grind efter graviditeter? Jag funderar på det när jag fått min andra nu i Augusti.. eftersom jag mår så illa av p-piller.
  • TinkyWinky

min enda har tyvärr blivit värre, har ont vid mens och emellan, nu sist vid äl o sen en vecka efter , komme rlite varje dag :/

☆° ★ Kewin 9/7-09 ★ °☆
  • Heureka

Undrar precis detsamma. Fick barn i januari och hunnit ha en mens sedan dess. Nu är smärtan tillbaka Hade hoppats på att ledarna skulle torka ut under graviditeten så att vi kanske kanske skulle kunna få ett syskon på naturlig väg.

Underbara, älskade lilla Freja, äntligen är du här 10/1-10
Svar på tråden Endometrios efter graviditet?