Bispan skrev 2010-05-29 01:21:40 följande:
Mina endosmärtor har försvunnit helt efter mina graviditeter. Jag har dock börjat äta p-piller för att mota Endon i grind, så att säga. Jag tror att om man haft de graviditeter man vill ha och inte medicinerar med p-piller, p-spruta, hormonspiral löper man nog stor risk att endon sprider sig. Jag har läst om kvinnor som inte medicinerar sin endo, på grund av att de helt enkelt inte vill, och får mer och mer smärta.. när de till sist kommer under behandling försvinner inte smärtorna trots att endon torkar ut. Då står man inför kanske livslång svår smärta. Den risken gör att jag gärna tar hormoner för att endon inte ska sprida sig även om det egentligen inte är det bästa. Bara att inse att den kvinnliga delen i min kropp inte fungerar som den ska och måste ha hjälp. Tyvärr finns också de kvinnor som inte tål hormontillskott. Det är svårare för dem att hitta en lösning som inte riskerar långvarig svår smärta. Om du inte har svåra smärtor behöver du nog inte ta bort äggstockarna. Då borde det räcka med livmodern. Det är ju kramperna som skickar ut blodet bakvägen genom äggledarna plus att blodet hamnar på bukhinnan som ger endosmärtorna från början.
Kan hormonspiral vara en lösning tror du mot smärtorna.. om man vill mota olle i grind efter graviditeter? Jag funderar på det när jag fått min andra nu i Augusti.. eftersom jag mår så illa av p-piller.