Äkta lammskinn billigt :D
Jysk har jätte fina lammskinn som e behandlade och lämpliga till små barn till bara 249kr!!!
Ja e helnöjd me min... Ville bara dela me mig om ngn ska köpa så ni vet... sen va dom ekologiska me :D
Jysk har jätte fina lammskinn som e behandlade och lämpliga till små barn till bara 249kr!!!
Ja e helnöjd me min... Ville bara dela me mig om ngn ska köpa så ni vet... sen va dom ekologiska me :D
Oj! var det special som de har just nu eller har de alltid så billiga skinn?
Såg idag när jag var på IKEA i Kungens Kurva (Sthlm) att de hade sänkt sina lammskinn från 359 kr till 229 kr!
ÄNNU BILLIGARE =)
Vet dock inte om de sänkt på övriga IKEA också, håll utkik!
Vet att IKEA förr har haft kromgarvade skinn och det är ju inte så kul om det är en bebis som ska ligga på det varje dag. Vet inte hur det är med Jysk. Nån som vet?
IKEA har väl inte äkta lammskinn??? De har syntet och de e absolut inte bra för barnet... min vän har köpt från Ikea och ja provade att rycka lite och de följde me massa långa syntet hår...
Men man kan läsa på Jysk hemissida där står de att deras lammskinn e rec för barn och att de e ekologiska.. ja e suuupernöjd me min :D
Jo IKEA har äkta lammskinn http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/83235110
Jysks lammskinn är jättehärliga och ekologiskt garvade. IKEAs lammskinn är inte alls särskilt mjukt och skönt, ska egentligen användas som matta och inte till bebisar. Jag har ett av varje och IKEAskinnet använder jag bara under åkpåsen i vagnen som isolering.
Jag rekommenderar också Jysks lammskinn.
Mail från IKEA angående deras fårskinn.
Hej,
Tack för ditt mail.
Ludde fårskinn innehåller inga farliga kemikalier. Dock rekommederar vi inte
att använda denna till små barn. Detta pga att håren på fällen är ganska
långa och barnet lätt kan få dem i munnen. Håren i sig är även ganska
sträva, vilket kan medföra att om ett litet barn ligger med sin bara hud mot
fällen så kan huden av friktionen bli röd och lite irriterad.
Fällen säljs som en matta.
Med vänlig hälsning
IKEA Kundservice, Marie
Skulle inte vilja ha deras skinn till ett barn.
Men jysks skinn låter ju bra
Jysk lammskinn e bäst :)
jahhopp. då blir de väl till att köpa en ny då!!!
Jag missunnar ingen att köpa billiga skinn men eftersom jag själv föder upp lamm så ber jag er bara tänka efter en gång innan ni gör era val.
Den senaste tiden har djurens välfärd diskuterats ofta i media. Folk säger sig vara beredda att betala mera för att djuren ska ha det bra. Vi som arbetar med lantbruk i Sverige får fler och fler pålagor som ska uppfyllas, journaler som ska fyllas i som tar tid från arbetet med djuren osv. När det väl sedan kommer till kritan så är det ganska ofta plånboken som styr i inköpsögonblicket. Det är inte fel att välja det billigaste men då bör man inte propagera för dyrare produkter.
Ett svenskt lammskinn kostar mellan 200-300 kr att garva - det är bara själva avgiften för att garva skinnet, utöver det kommer sedan kostnaden för tackan som man tar hand om året om, hennes två klippningar mm, plus lammets foder, stängsel, hus, traktorer, mark, vallhund etc och till slut kanske någon liten arbetskostnad till den som har fött upp djuren.
Är man dessutom med i KRAV så har de höga avgifter och då får man dyrare foderkostnader och ännu mer journaler att fylla i.
Frågan jag tycker man bör ställa sig är: hur är det möjligt att producera ett lammskinn som kostar 229 kr i butiken? För det är ju inte så att IKEA och Jysk inte har någon marginal på varorna de säljer. De har alltså köpt in det för kanske 100 kr - vilken sorts djuromsorg, ekologi och arbetsförhållanden räcker det till?
Vi som arbetar med lantbruk vill gärna minska klyftan mellan det moderna lantbruket och konsumenterna så att man kan göra genomtänkta val. Så nu har ni lite mer underlag för era beslut och kan göra ett medvetet val nästa gång ni shoppar fårskinn oavsett om ni väljer ett billigt eller dyrt