Du måste logga in för att svara i en tråd.

• katja74

blöjstöld.

Ponera följande:
    Din sambo kommer hem en kväll efter att ha varit och handlat på den svindyra kvartersbutiken. Han berättar att han där glömt att lämna fram blöjpaketet han hade under armen till kassörskan när han betalade de övriga varorna som låg på bandet.
    Han har alltså genom sin tankspriddhet gjort sig skyldig till stöld!
    Ni har den här månanaden dessutom extremt ansträngd ekonomi och har efter att räkningarna är betalda pengar till mat, men inte mer.

Hur resonerar du? Skulle du gå tillbaka till affären?

• Svar på tråden blöjstöld.
  • StarkMamma

Även om min ekonomi varit ansträngd så hade jag i alla fall gått dit.

2010 års bästa mamma! Fråga gärna varför.
  • nickefiki

Nej jag hade varit glad o tacksam o ännu mer tankspridd nästa gång.

• Lady Dahmer

haha det där har hänt mig flera gånger.

Jag får ingen dåligt samvete när jag råkat få hem mig nåt av misstag från affärn.
    Tvärtom. "Jippie!" är liksom tanken som slår först. JIPPIE! liksom. Jag har sparat [antal] kronor!

Och skulle jag råka få för mycket pengar tillbaka? WOHOO! Suckers! Och så skyndar jag mig fortsomfan ut innan de kommer på sitt misstag.

Inte så att jag medvetet snattar. Aldrig i livet. Dels för att det är fel, men antagligen mest för att det skulle vara så jävla pinsamt om man åkte dit. Jag skulle dö på fläcken. Det skulle antagligen vara lika pinsamt att bli påkommen när man glömmer saker, men det är ju som sagt inget jag gör med flit.

/skämspåmig?

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • katja74

Jag är ambivalent i frågan. Det första jag skulle tänka är att fasen vad skönt, där sparade vi en bra slant! Men sen kommer samvetet. Vi är ju inga tjuvar, så vi borde gå tillbaka och betala som de ärliga människor vi är. Samtidigt skulle det ju kännas lite korkat, eftersom vi redan har fått hem "stöldgodset". Klurigt!

Finns det olika grader av stöld? Är det värre att snatta än att inte gå tillbaka och göra rätt för sig?

• nickefiki
    katja74 skrev 2010-03-03 12:40:27 följande:
    Jag är ambivalent i frågan. Det första jag skulle tänka är att fasen vad skönt, där sparade vi en bra slant! Men sen kommer samvetet. Vi är ju inga tjuvar, så vi borde gå tillbaka och betala som de ärliga människor vi är. Samtidigt skulle det ju kännas lite korkat, eftersom vi redan har fått hem "stöldgodset". Klurigt! Finns det olika grader av stöld? Är det värre att snatta än att inte gå tillbaka och göra rätt för sig?
    det finns absolut olika grader
  • Jennie med ie
    katja74 skrev 2010-03-03 12:07:15 följande:
    Ponera följande:Din sambo kommer hem en kväll efter att ha varit och handlat på den svindyra kvartersbutiken. Han berättar att han där glömt att lämna fram blöjpaketet han hade under armen till kassörskan när han betalade de övriga varorna som låg på bandet. Han har alltså genom sin tankspriddhet gjort sig skyldig till stöld!Ni har den här månanaden dessutom extremt ansträngd ekonomi och har efter att räkningarna är betalda pengar till mat, men inte mer. Hur resonerar du? Skulle du gå tillbaka till affären?
    Nej jag skulle inte gå tillbaka. Men tyckt att sambon borde göra det. Och inte minst: ge katten i att handla på svindyra kvartersbutiken om nu ekonomin är så extremt ansträngd.
  • lilla sandra

Vår närbutik har ställt upp så mycket för oss i o med att de tagit in livsmedel bara för vår skull, så jag hade gått tillbaka o gjort rätt för mej.

• 7Illyl1

Jag hade nog också varit kluven. Å ena sidan tyckt att kassapersonalen borde ha haft bättre koll och HURRA! gratis blöjor.
    Å andra sidan känt mig smutsig och fått dåligt samvete.

• Drakfisk

Jag skulle absolut ha gått tillbaka och förklarat läget.

Allt svinn från affärerna (snattade och glömda varor) höjer ju priserna på resten av varorna, och det vill åtminstone jag INTE bidra till.

• Lilly mama

Jag har gjort det själv någon gång (paketet låg under vagnen, klantigt nog...) men jag gick inte tillbaka. Det jämnar nog ut sig i längden. Några gånger har man ju köpt saker som varit mögliga eller dåliga på annat sätt och inte lämnat tillbaka dem. Det händer oftare än jag glömmer betala.

• Dr Mupp

Vi har fått med oss varor en och annan gång för att de legat under vagnen i varukorgen. Vi har inte gått tillbaka. Men vi skulle inte medvetet snatta. Blöjor har vi inte fått med oss.

• katja74
    Jennie med ie skrev 2010-03-05 15:54:14 följande:
    Nej jag skulle inte gå tillbaka. Men tyckt att sambon borde göra det. Och inte minst: ge katten i att handla på svindyra kvartersbutiken om nu ekonomin är så extremt ansträngd.
    Jojo, det är så sant! Men nu var det så det var den här gången. blöjorna tog slut och vi orkade inte ta tunnelbanan just den dagen.
  • katja74
    7Illyl1 skrev 2010-03-05 16:04:33 följande:
    Jag hade nog också varit kluven. Å ena sidan tyckt att kassapersonalen borde ha haft bättre koll och HURRA! gratis blöjor. Å andra sidan känt mig smutsig och fått dåligt samvete.
    Ja, det är exakt så jag känner!
  • katja74
    Drakfisk skrev 2010-03-05 16:16:34 följande:
    Jag skulle absolut ha gått tillbaka och förklarat läget. Allt svinn från affärerna (snattade och glömda varor) höjer ju priserna på resten av varorna, och det vill åtminstone jag INTE bidra till.
    Det hedrar dig! Här här de höga priser ändå. Området vi bor i är inget "snattarområde" direkt, utan de är rent ut sagt förjävla dyra utan egentlig anledning. Butiken har fått "pris" som stockholms dyraste i sitt slag.
  • Drakfisk
    katja74 skrev 2010-03-06 22:45:34 följande:
    Det hedrar dig! Här här de höga priser ändå. Området vi bor i är inget "snattarområde" direkt, utan de är rent ut sagt förjävla dyra utan egentlig anledning. Butiken har fått "pris" som stockholms dyraste i sitt slag.
    Tyvärr finns det folk ur ALLA samhällsgrupper som snattar, har läst undersökningar som har visat på att en STOR % av befolkningen någon gång "glömt" att betala för någon vara, antingen medvetet eller omedvetet.

Alla varor som förs ut ur affärerna utan att man betalar för dem är en direkt förlust; förlusternas "pris" slås ut på de andra varorna och då stiger priserna. Tyvärr verkar det som om folk i allmänhet inte har förstått detta enkla samband, utan tänker "jamen jag handlar ju ändå i den affären så ofta, att jag glömde att betala det eller det för x kr gör ju inget". När det i värsta fall kan handla om tiotals kunder som resonerar på samma sätt VAJRJE dag, börjar det märkas i priserna.

(Riktar mig inte till någon i denna tråd, men bara som en reflektion till varför prissättningen stiger när folk glömmer att betala/stjäl från affärerna).
  • vindil

Hm, det goda samvetet skulle vara att jag skulle gått dit nästa gång och berätta att man glömde betala för det, och sedan slå in en extra.

• Sissi86
    Lady Dahmer skrev 2010-03-03 12:21:20 följande:
    haha det där har hänt mig flera gånger. Jag får ingen dåligt samvete när jag råkat få hem mig nåt av misstag från affärn. Tvärtom. "Jippie!" är liksom tanken som slår först. JIPPIE! liksom. Jag har sparat [antal] kronor! Och skulle jag råka få för mycket pengar tillbaka? WOHOO! Suckers! Och så skyndar jag mig fortsomfan ut innan de kommer på sitt misstag. Inte så att jag medvetet snattar. Aldrig i livet. Dels för att det är fel, men antagligen mest för att det skulle vara så jävla pinsamt om man åkte dit. Jag skulle dö på fläcken. Det skulle antagligen vara lika pinsamt att bli påkommen när man glömmer saker, men det är ju som sagt inget jag gör med flit. /skämspåmig?
    Du ska inte skämmas! jag håller med! händer mig också ibland. Men OM jag kommer på mig själv att jag fick för mycket cash tillbaka när man väl står där i kassan så säger man ju till (om det är i den lokala affären) haha annars så tack och hej då!

Till ts, Jag hade inte brytt mig om att gå tillbaka, det var ju sambon som var och handlade. När man själv går dit så får man la släta över det om det skulle nämnas att *Han trodde att ni scannade in det* eller *Oj det visste jag inte*
Svar på tråden blöjstöld.