Inlägg från: katja74 |Visa alla inlägg
  • katja74

blöjstöld.

Ponera följande:
    Din sambo kommer hem en kväll efter att ha varit och handlat på den svindyra kvartersbutiken. Han berättar att han där glömt att lämna fram blöjpaketet han hade under armen till kassörskan när han betalade de övriga varorna som låg på bandet.
    Han har alltså genom sin tankspriddhet gjort sig skyldig till stöld!
    Ni har den här månanaden dessutom extremt ansträngd ekonomi och har efter att räkningarna är betalda pengar till mat, men inte mer.

Hur resonerar du? Skulle du gå tillbaka till affären?

• Svar på tråden blöjstöld.
  • katja74

Jag är ambivalent i frågan. Det första jag skulle tänka är att fasen vad skönt, där sparade vi en bra slant! Men sen kommer samvetet. Vi är ju inga tjuvar, så vi borde gå tillbaka och betala som de ärliga människor vi är. Samtidigt skulle det ju kännas lite korkat, eftersom vi redan har fått hem "stöldgodset". Klurigt!

Finns det olika grader av stöld? Är det värre att snatta än att inte gå tillbaka och göra rätt för sig?

• katja74
    Jennie med ie skrev 2010-03-05 15:54:14 följande:
    Nej jag skulle inte gå tillbaka. Men tyckt att sambon borde göra det. Och inte minst: ge katten i att handla på svindyra kvartersbutiken om nu ekonomin är så extremt ansträngd.
    Jojo, det är så sant! Men nu var det så det var den här gången. blöjorna tog slut och vi orkade inte ta tunnelbanan just den dagen.
  • katja74
    7Illyl1 skrev 2010-03-05 16:04:33 följande:
    Jag hade nog också varit kluven. Å ena sidan tyckt att kassapersonalen borde ha haft bättre koll och HURRA! gratis blöjor. Å andra sidan känt mig smutsig och fått dåligt samvete.
    Ja, det är exakt så jag känner!
  • katja74
    Drakfisk skrev 2010-03-05 16:16:34 följande:
    Jag skulle absolut ha gått tillbaka och förklarat läget. Allt svinn från affärerna (snattade och glömda varor) höjer ju priserna på resten av varorna, och det vill åtminstone jag INTE bidra till.
    Det hedrar dig! Här här de höga priser ändå. Området vi bor i är inget "snattarområde" direkt, utan de är rent ut sagt förjävla dyra utan egentlig anledning. Butiken har fått "pris" som stockholms dyraste i sitt slag.
Svar på tråden blöjstöld.