• AngoStura

Vilken hårfärg tror ni jag skall ha?

Jag har en fråga om hårfärg som jag inte riktigt fattar.

Fram till cirka sju-åtta års ålder var jag blond och såg helt normal ut i detta. Sedan började mitt hår mörkna och är i dag ljusbrunt. När jag gör slingor och blir ljusare ser jag rätt mysko ut, får en konstig blek hud och passar helt enkelt inte i blont hår. Så har jag läst att "om man var blond som liten passar man i blont hår", men det gör alltså inte jag. Eller?

Är det för mitt hår gärna drar åt gult? Eller något annat? Ät det någon hårkunnig som har ett förslag till denna totala i-landsfråga? Tack!

• Svar på tråden Vilken hårfärg tror ni jag skall ha?
  • Freja10

Jag är inte hårkunnig, har däremot tidigare tänkt utbilda mig till färgkonsult och är väldigt intresserad av färger, vilka nyanser som passar ihop, har läst böcker i ämnet osv 

Tror det funkar ungefär så här: Färgen i håret hänger ihop med den i huden och ögongen. Producerar kroppen först en färg (via melanin) och sedan ändrar färg med åren, vilket händer många av oss, så hänger både hår och hud med och får sin släng av den nya färgen (o ögon i viss mån). Därför kan det hända att du inte passar i den blonda färg du hade som liten, att den alltså inte längre passar med din hudton.

Det är sannolikt också som du säger att den blonda nyans du får genom blekning idag, blir för gul/varm. Jag får själv varma färger, rött och gult, när jag bleker håret och måste blanda i nån neutral färg för att inte se helblek och missfärgad ut i ansiktet.

Troligen passar du i någon blond färg, det gäller bara att få fram rätt nyans. De flesta människor passar i en mer neutral eller sval färg bättre än i varma toner.

Av ditt foto att döma skulle du nog passa i svalt eller neutralt beiga slingor. Men erfarenheten säger att färger på skärmen inte riktigt visar hur det ser ut i verkligheten. Hoppas du fick ut nåt av mina teorier :)

Svar på tråden Vilken hårfärg tror ni jag skall ha?