Hjälp!
Ha inte förväntningarna att de ska vara lugna och snälla, barn är barn! Ett oändligt tålamod har ingen, så det är bara att lägga ner den tanken oxå. Att 2,5-åringen ska säga förlåt tycker jag känns konstigt oxå, han är för liten för att ens göra det anser jag, att förstå ordets betydelse.
Har inte den allra blekaste aning om hur mycket du aktiverar dem och leker med dem, men barn behöver sånt.
De testar gränserna med dig. Har två små i liknande ålder själv, så jag vet hur det kan vara. När någon av dem är ensam är det jättelugnt, men de trissar som sagt upp varandra.
Det som hjälper för mig: att sätta mig med båda och säga, vi leker tillsammans. Och sedan bygga med klossar, pussel, osv. ELLER att bara distrahera dem med något annat bara för en stund.
ALLTID gäller lugn och harmonisk röst. Om jag skriker, skickar in dem på rummet, eller låter stressad så blir de om möjligt ännu mer uppskruvade, kanske t.om själva börjar skrika.
Det är jobbigt, men nu när de är lite över 3 och lite över 1,5 så har det blivit lugnare och de kan leka med varandra mycket bättre och lugnare.