• Nenna B

Blöjeksem

Min lilla pojk (10 månader) har fått sånna hemska blöjeksem och det känns som att jag inte kan göra nått för att hjälpa honom....

Använder Natusan Zinksalva vid varje blöjbyte (som tydligen ska lindra lite) och låter honom kuta omkring utan blöja så fort det bara finns möjlighet.

Men det märks att han har ont, vad kan jag göra mer? Potatismjöl har jag hört nån viska, men jag vet inte... det känns osäkert. Jag menar, jag har testat kroppspuder (eller vad det nu heter) och det gjorde bara saken värre. Är potatismjöl verkligen så mycket bättre? Pulver som pulver....???

There's a monster outside my window, can I have a glass of water?
  • Svar på tråden Blöjeksem
  • Nenna B

Är det som kortisonsalva, eller vad är det för typ av salva?

• Nenna B
    SuperDanil skrev 2010-03-03 21:15:43 följande:
    olivolja?
    Vid varje blöjbyte? Eller under tiden han kutar runt som en nakenfis?
  • Nenna B
    bakabakalitenkaka skrev 2010-03-03 21:17:26 följande:
    Nej ingen kortisonsalva. Jag vet inte exakt vad det är i den, men den är fet som bara den Man smörjer ett tunnt lager på (torr) rumpa, jag lovar dig att det är så gott som borta efter ett dygn.
    Det låter verkligen bra! Tycker så synd om honom, idag syntes det att han hade ont.
  • Nenna B
    SuperDanil skrev 2010-03-03 21:19:27 följande:
    www.apoteket.se/privatpersoner/common/sok.asp...vår son klarar inte inotyolen... det är nog ullfettet han inte tålför det är en biverkning. det blir liksom värre dåMEN det står att det är färre än 1 av 1000 som får den biverkningen så vi hade väl bara otur
    Det stod att man inte ska använda salvan till vätskande sår... Det gör hans, kan t.o.m blöda lite när man byter på honom vid bajsblöja. När man måste torka.
  • Nenna B
    SuperDanil skrev 2010-03-03 21:21:54 följande:
    vår son har nog känslig hy för han kan ofta bli röd osv. även fast vi ofta byter och luftar. men vi droppar på lite olivolja och låter det vara på, antingen när man har blöja eller inte. det hjälper för oss... smörjer nog skönt också så det inte blir så "skavigt".bra tex innan natten då han har blöjan så länge
    Min lilla pojk har också ofta röd rumpa, men så här mycket har det aldrig varit.

Vanlig olivolja man köper på mataffären? Vilket märke använder du?
  • Nenna B
    SuperDanil skrev 2010-03-03 21:26:25 följande:
    ajaj stackarn kör med lite olivolja. jag skulle testat det iaf!någon gång så blev det blödande här också och efter bara en dag med olja så var det nästan helt fint igenmen det är inte svamp också? det blir ju lättblödande då...
    Ingen aning... Vet inte hur det ser ut då. Har försökt leta fram nån bild så man kan jämföra men hittar inget vettig, ingen alls faktiskt.

Det blir en tripp in till affären imorgon iaf, olivolja ska inhandlas! Har bara rapsolja här hemma, men det kanske fungerar också? Oljor är verkligen inte min starka sida.
  • Nenna B
    bakabakalitenkaka skrev 2010-03-03 21:27:18 följande:
    Jag tycker du ska gå till VC imorgon och be dom titta på det isåfall!
    Minxy skrev 2010-03-03 21:29:04 följande:
    Vad säger BVC? Kan inte dom tips om nån salva eller ge en på recept? Låter ju hemskt att han ska behöva ha så ont och blöda Kolla så det inte är svamp/eksem!  Det fick vår dotter nyligen och då fick vi Dactacort utskrivet på recept. Det är både svampdödande och lindrar sveda/smärta eftersom det är kortison i.
    Får ta o kontakta BVC (VC här är inte nån höjdare, håller mig undan så länge jag kan) imorgon direkt när de öppnar.

Hur ser det ut när det är svamp?
  • Nenna B
    SuperDanil skrev 2010-03-03 21:35:24 följande:
    blir ju rött och lättblödandemen det som är lite extra är ju att det även är vitt, ja som små små vita prickar. och torkar man bort dem så blöder det ofta.
    Vita prickar tror jag inte jag serr, däremot ser det ut som små blåsor i rumpan och i ljumskarna.
  • Nenna B
    Nenna B skrev 2010-03-03 21:36:23 följande:
    Vita prickar tror jag inte jag serr, däremot ser det ut som små blåsor i rumpan och i ljumskarna.
    sett inte serr
Svar på tråden Blöjeksem