• Nenna B

Blöjeksem

Min lilla pojk (10 månader) har fått sånna hemska blöjeksem och det känns som att jag inte kan göra nått för att hjälpa honom....

Använder Natusan Zinksalva vid varje blöjbyte (som tydligen ska lindra lite) och låter honom kuta omkring utan blöja så fort det bara finns möjlighet.

Men det märks att han har ont, vad kan jag göra mer? Potatismjöl har jag hört nån viska, men jag vet inte... det känns osäkert. Jag menar, jag har testat kroppspuder (eller vad det nu heter) och det gjorde bara saken värre. Är potatismjöl verkligen så mycket bättre? Pulver som pulver....???

There's a monster outside my window, can I have a glass of water?
  • Svar på tråden Blöjeksem
  • Nenna B

Är det som kortisonsalva, eller vad är det för typ av salva?

• bakabakalitenkaka

Nej ingen kortisonsalva. Jag vet inte exakt vad det är i den, men den är fet som bara den Man smörjer ett tunnt lager på (torr) rumpa, jag lovar dig att det är så gott som borta efter ett dygn.

Colin 07.12.21
  • Nenna B
    SuperDanil skrev 2010-03-03 21:15:43 följande:
    olivolja?
    Vid varje blöjbyte? Eller under tiden han kutar runt som en nakenfis?
  • Nenna B
    bakabakalitenkaka skrev 2010-03-03 21:17:26 följande:
    Nej ingen kortisonsalva. Jag vet inte exakt vad det är i den, men den är fet som bara den Man smörjer ett tunnt lager på (torr) rumpa, jag lovar dig att det är så gott som borta efter ett dygn.
    Det låter verkligen bra! Tycker så synd om honom, idag syntes det att han hade ont.
  • Minxy

Är eksemen riktigt illa så kan du behöva en kortisonsalva, men då måste du gå gonom BVC och få det utskrivet.

Annars så tipsar jag också om Inotyol - det är en kanonbra salva för röda stjärtar, men är det riktiga eksem så skulle jag som sagt gå genom BVC.

Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • SuperDanil
    Nenna B skrev 2010-03-03 21:17:59 följande:
    Vid varje blöjbyte? Eller under tiden han kutar runt som en nakenfis?
    vår son har nog känslig hy för han kan ofta bli röd osv. även fast vi ofta byter och luftar. men vi droppar på lite olivolja och låter det vara på, antingen när man har blöja eller inte. det hjälper för oss... smörjer nog skönt också så det inte blir så "skavigt".

bra tex innan natten då han har blöjan så länge
  • Nenna B
    SuperDanil skrev 2010-03-03 21:19:27 följande:
    www.apoteket.se/privatpersoner/common/sok.asp...vår son klarar inte inotyolen... det är nog ullfettet han inte tålför det är en biverkning. det blir liksom värre dåMEN det står att det är färre än 1 av 1000 som får den biverkningen så vi hade väl bara otur
    Det stod att man inte ska använda salvan till vätskande sår... Det gör hans, kan t.o.m blöda lite när man byter på honom vid bajsblöja. När man måste torka.
Svar på tråden Blöjeksem