Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Blöjeksem

Är det eksem så skulle jag verkligen rekommendera kortison, då brukar inte enbart mjukgörande salva hjälpa även om man kan förebygga med det. Mild receptfri kortisonsalva - mildison -  brukar räcka bra till blöjeksem. Jag har två barn som har atopiskt eksem så eksem missar jag inte. Storebror hade aldrig problem med blöjeksem. Lillebror på 10 månader har det dock.

Growingpeople har bra information. Låter som det kan vara eksem i kombination med svamp i mina öron:

www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2147

• Flickan och kråkan

Men vad sa de på BVC....svamp, eksem eller både och? Antar att de sa svamp eftersom ni fick rådet att använda cortimyk. Hjälpte det? Viktigt att ha klart för sig vad det är. Här har vi blöjeksem, inte svamp, på vår yngsta. Beöver smörja regelbundet med kortison blommar ju upp direkt igen. Funderar på att prova tygblöjor....vi har lång blöjperiod kvar och känns sådär att hela tiden behöva smörja med kortison pga blöjeksem....

• Flickan och kråkan
    Nenna B skrev 2010-03-10 14:37:23 följande:
    BVC-tanten sa bara att jag skulle testa Cortimyk och höra av mig om det inte blev bättre. Och visserligen blev det ju det, tror svmapen försvann men det är fortfarande väldigt rött (större område nu än då) och han har riktigt ont när vi byter på honom. Man kan ju inte skippa tvättlapparna liksom... Man känner sig ganska rutten när han gråter så där för att man måste torka honom. Ska tygblöjor vara bättre? Nej, att smörja med kortison varje dag är ju inget man vill precis, huden är tunn på de små från början och tunnare blir det ju av kortison...
    Mot just blöjeksem är tygblöjor mycket bättre. Jag tycker att det känns jobbigt men för tillfället så vet jag inte någon riktigt bra annan lösning för oss. Eksemen kommer upp direkt om vi inte smörjer regelbundet....och eksem är ju värre för huden än mild kortison. Ska nog prova ett par olika blöjmärken för att se om det gör någon skillnad...och så ta en bättre titt på det här med tygblöjor. Jag vet ju att det är just blöjeksem och inte svamp eller liknande. Han blir inte röd annars så att säga heller.
  • Flickan och kråkan
    Nej, går inte att smyga ut, tyvärr. Det är ju något han reagerar på i blöjan så det dyker upp direkt igen. Jag tycker också tygblöjor känns urjobbigt, men har fått rätt god info här.....vi har butik som säljer det här så ska i alla fall gå och klämma och känna och få bättre grepp om det i alla fall . Yngsta är bara 10 månader, så det känns som om det är långt kvar. men kommer att prova lite olika blöjor först för att se om det är någon skillnad. Dök upp för ett par veckor sedan, inget inledningsvis. Har inte haft några problem med storebror.
  • Flickan och kråkan
    Nenna B skrev 2010-03-11 21:29:37 följande:
    Var till VC idag och fick en salva Lococid eller nått hette den. Ska smörja in utslagen under en vecka, och jag hoppas verkligen att det hjälper!!På förmiddagarna går det skapligt att byta blöja men ju längre dagen går och desto fler gånger han har bajsat ju ondare får han. Han bara skakar när jag byter på honom. Det är så hjärtskärande, börjar nästan gråta varje gång! Sen tar det nästan fem minuter innan han slutar gråta och då går jag ändå med honom o tröstar, sjunger osv.
    Locoid är en medelstark kortison. Om det hjälper (hoppas det, stackarn att ha så ont), se till att ha mild kortison (mildison, receptfri) hemma att använda vid minsta tecken, så att det inte hinner bli så illa.
  • Flickan och kråkan
    Nenna B skrev 2010-03-12 14:12:17 följande:
    Det såg iaf mycket bättre ut på morgonen än vad det gjort på några dagar, så lite har det nog hjälpt. Men jag vet inte vad jag kan ta under dagarna, skulle bara smörja med Lococid två ggr/dag... Zinksalvan skulle jag helst inte använda för den torkade ut för mycket, bra för stunden men inte i långa loppet just nu alltså. Mildison, sån man kan använda till vanliga eksem? Tror jag har använt den när jag var mindre i sånna fall.
    Ja, både mildison och locoid är ju kortisonsalvor mot eksem....eksem som eksem så att säga. Skillnaden är styrkan helt enkelt. Mildisonen är ju väldigt snäll och kan användas långa perioder dagligen. De starkare använder man ju mer under kortare perioder. Ofta räcker mildison till blöjeksem om man fångar det i tid så att säga.

Båda mina har atopiskt eksem. När de har eksemperioder så smörjer jag med fet mjukgörande salva som inte heller svider - locabase repair. Många som gillar den.
  • Flickan och kråkan
    Cocco skrev 2010-03-12 14:33:19 följande:
    Ingen blöja alls eller tygblöjor brukar avhjälpa de flesta röda rumpor
    Tygblöjor har vi varit inne på redan. Vi ska först testa lite olika engångsblöjor, hjälper inte det kommer vi nog att testa tygblöjor. Ingen blöja alls kommer i alla fall inte vi särskilt långt med med tanke på att vi har blöjeksem (inte annan form av röd rumpa) och en knodd på 10 månader.
  • Flickan och kråkan
    Nenna B skrev 2010-03-12 14:34:23 följande:
    Då ska jag se till att ha det hemma, för så här ont vill jag inte att ha ska behöva ha igen. Använder du Locabase Repair till blöjeksem också?
    Blöjeksem är eksem precis som alla andra eksem. Fet mjukgörande salva är bra för att förebygga och behandla med utöver kortisonen. Jag har inte provat inotyol men är den också fet så fungerar den säkert lika bra. Locabsen blev jag rekommenderad av BVC just för att den inte svider.
Svar på tråden Blöjeksem