• Lantani

Blöjeksem

När han bajsar och du ska torka rent så skippa alla tvättlappar (föresten använder ni torra eller våta tvättlappar?), sen tvätta honom i handfatet istället. Då borde de inte göra så ont på stackars lillkillen.

Sen skulle jag nog använt intoyolsalva under dagarna, då ni inte använder locoiden. Intyol är väldigt fet och ger ett bra skyddande lager, så att blöjan slipper ligga och skava. Smörj ett riktigt tjockt lager isåfall.

• Lantani
    Nenna B skrev 2010-03-12 14:44:45 följande:
    Innan detta använde jag våtservetter och det har fungerat jättebra, nu när han fått sånna blöjeksem så har jag torra tvättlappar som jag blöter i ljummet vatten med lite olja i. Har inte tillgång till vatten där jag byter utan får springa runt halva huset för att då tvätta honom i handfatet... Men jag har tänkt att jag ska använda duschen lite oftare på honom när jag byter. Men samtidigt är ju vatten så uttorkande också. Många har rekommenderat Inotynol, kanske testar det sen men just nu "vätskar" eksemen så jag vill inte använda det. Stod att man inte skulle använda det till vätskande sår/eksem osv.
    okej
    Jo uttorkande är det ju med vatten överhuvudtaget. Men tänkite mest att det kanskei nte gör så ont på honom om du trättar rumpan under rinnande vatten istället för med tvättlappar som man drar mot de onda? Borde ju vara lite mildare tycker man iaf :)
    Hoppas hoppas det försvinner snartp å honom, kan ju itne vara alls kul för honom.

Blev lite misstänksam till det där med att intyol inte ska användas i sår. Vi han använt de till sonens rumpa när han har fått riktiga sårsprickor runt ändtramshålet och de har försvunnit på 0-tid. Ska ta och se om jag hittar mer fakta om intoyol och öppna sår..
    Återkommer om jag hittar någon intressant fakta eller sådär.
Svar på tråden Blöjeksem