-
Då kan det vara svamp...Minxy skrev 2010-03-03 21:37:19 följande:På dottern är dels hela rumpområdet rödare än vanligt och sedan så är det en del upphöjda "knottror" som är röda också.Ofta beskrivs det som "ett rött utslag med små upphöjda prickar".
-
Nu känner jag att det blev ett snäpp värre... Torsk - kan visas som beläggning på tungan också va? Nu menar jag ganska mycket beläggning.Minxy skrev 2010-03-03 21:40:12 följande:Även om det "bara" är blöjeksem så ska man behandla med hydrokortison, så ring BVC imorgon du!" Blöjeksem (Blöjdermatit) Det angripna området tvättas med ljummet vatten, sur tvål och eventuellt med barnolja. Stjärten får lufta mellan täta blöjbyten. Eventuellt byter man blöjtyp (tygblöjor har dock inte visat sig vara bättre än cellstoff). Man stryker på hydrokortisonsalva ett par gånger om dagen till dess att irritationen läker ut. Därefter zink- eller kalkpasta. Vid svampinfektion används imidazolpreparat, eventuellt i kombination med hydrokortisonsalva. Har barnet samtidigt svamp i munslemhinnan (torsk) kompletteras behandlingen med nystatin i flytande form. -
Blir du förvånad om jag säger att sonen har en ordentlig beläggning på tungan. Fy vad hemsk jag känner mig, har ju sett det ett tag men tänkt att han nog är som mig - ofta (typ alltid) har en ganska ordentlig beläggning på tungan. Men när allt kommer samtidigt börjar man ju undra.Minxy skrev 2010-03-03 21:43:56 följande:Japp, vår dotter har lite på tungan också och på insidan läpparna, men INGET på insida kinderna som ALLA säger att det ska vara om det är torsk!Men...enligt läkare så är det torsk ändå, så det kan sitta lite varstans i munnen och inte synas mycket alls där... -
Nää, det är sant. Det är inte alltid det klickar.Minxy skrev 2010-03-03 21:47:30 följande:Äh, jag hade inte heller någon aning om att det kunde vara torsk förrän jag fick superont i bröstvårtorna - innan dess tänkte jag bara "Undra vad det där vita på hennes läpp är? Små små blåsor kanske? Och vad knäppt att hon fått utslag på rumpan, hon som aldrig haft det förut!"Det är inte alltid det klickar
Imorgon ringer jag till BVC, åker till affären och inhandlar olivolja och ännu fler tvättlappar. -
Tack för alla svar, nu går jag och lägger mig. Imorgon bär det av mot BVC som sagt, lillkillen ska inte behöva ha ont längre!
Go'natt och tack än en gång!
-
Lite uppdatering från igår...
Blöjeksemet eller utslagen har mycket bättre idag, smörjer in med ett tjockt lager av zinksalva vid varje blöjbyte. Har även skaffat hem olivolja som jag kommer smörja in hans rumpa med när han kan gå lite bar. Just nu bajsas det stup i kvarten och favoritstället är att sitta i mjukisdjurslådan...
Ringde BVC som sa att jag skulle köpa Cortimyk och höra av mig om det inte gav med sig eller om det blev värre.
Det märks fortfarande att han tycker det är obehagligt, men jag hoppas att det var toppen av berget i går och att nu försvinner det gradvis (men snabbt!).
-
Jag hoppas det!Minxy skrev 2010-03-04 15:59:54 följande:Bra att det verkar vara på väg att försvinna -
Det blev bakslag! Blöjeksemen försvinner inte, det har minskat och han har inte längre de blödande och vätskande små "bulorna". Men hela rumpan är fortfarande röd som ett stoppljus och idag vill han inte vara nån annantsans än i famnen.
Hur länge kan det vara efterdyningar på ett rejält blöjeksemutslag??
-
BVC-tanten sa bara att jag skulle testa Cortimyk och höra av mig om det inte blev bättre. Och visserligen blev det ju det, tror svmapen försvann men det är fortfarande väldigt rött (större område nu än då) och han har riktigt ont när vi byter på honom. Man kan ju inte skippa tvättlapparna liksom... Man känner sig ganska rutten när han gråter så där för att man måste torka honom.

Ska tygblöjor vara bättre? Nej, att smörja med kortison varje dag är ju inget man vill precis, huden är tunn på de små från början och tunnare blir det ju av kortison...
-
Även om sonen ibland har haft rodnader så har det aldrig varit så här illa. Kan förstå att det är jobbigt att behöva smörja hela tiden för att det inte ska blomma upp igen. Gissar på att det inte hjälper om ni försöker smyga ut kortisonet?Flickan och kråkan skrev 2010-03-10 14:41:39 följande:Mot just blöjeksem är tygblöjor mycket bättre. Jag tycker att det känns jobbigt men för tillfället så vet jag inte någon riktigt bra annan lösning för oss. Eksemen kommer upp direkt om vi inte smörjer regelbundet....och eksem är ju värre för huden än mild kortison. Ska nog prova ett par olika blöjmärken för att se om det gör någon skillnad...och så ta en bättre titt på det här med tygblöjor. Jag vet ju att det är just blöjeksem och inte svamp eller liknande. Han blir inte röd annars så att säga heller.Vad menas med pocket blöja?musli skrev 2010-03-10 14:55:31 följande:Elias tål inga pappersblöjor. Han blir röd och röd-prickig av alla vi testat.Vi kör med tyg-blöjor och då blir han bra. Kör med pocket-blöja, Fuzzi Bunz, som har fleece mot rumpan och det har fungerat bra både med stora-syster och Elias.Viktigt att komma ihåg, inga salvor tillsammans med tygblöjan, det täpper igen den och den börjar läcka.Istället för tvättlappar tvättar vi rumpan direkt under kran. Mildare mot huden när man inte drar i den med tvättlapp.Hoppas det blir bättre för er också!!!
Kommer nog inte att testa tygblöja i första taget - kan inte riktigt säga varför men en hel del bottnar nog i att jag inte har en enda susning om vad det innebär. Tvättning och allt sånt...