• emindy

    EC-light

    Jag försöker potta på rutin och när lillan (nu 13 månader, vi började väl när hon var fyra månader) säger till, vilket är mer vissa dagar och mindre andra. Men hon säger aldrig till när hon skall bajsa!
    Är det bara att gilla läget eller har ni några tips?
    Det är ju liksom de blöjorna man helst skulle slippa...

  • Svar på tråden EC-light
  • LadybugHD

    Jag använde EC och tygblöjor för min son från ca 3 mån framtills han vägrade sitta (han gick genom en period då han ville bara stå jämt) och då slutade jag med allting tills han blev ett par år och sedan började vi igen. Men när vi började igen så hade jag tappat kommunicationen. Jag kunde få honom att kissa varje gång vi satt på toan, vilket sparade många blöjor, men bajsandet är svårare för vissa barn. Jag tror de flesta barn vill inte erkänna att de behöver gå över huvudtaget.

    Till slut fick jag ha stenkoll på honom och bara bära in honom när hans ansikte och kroppspråk sa att det var dags. Jag brukade komma försent men när jag väl fick honom på toaletten några gånger blev han mycket gladare över att bajsa där. Jag misstänker de flesta upptäcker rätt fort att det är lättare att bajsa utan blöja.

  • Melvin o Alvas mamma

    Jag började sätta min son på pottan när han hade lärt sig att sitta själv, lite före 5 månaders ålder.

    Jag satte honom där på morgonen och efter han sovit förmiddagsvila.

    Sedan har det mest blivit sporadiskt på eftermiddagen om jag hört honom pruppa brukar jag sätta honom också. Så det kan väl vara ett tips, försöka kolla om han gör det innan han vanligtvis bajsar. Många kanske bajsar samma tid varje dag, fast det där kan ju ändras så fort också.

    Den senaste månader (han är nu 9 månader) så har han bajsat varje morgon. Direkt när jag sätter honom så börjar han krysta, det ser verkligen sött ut! Jag tror han har upptäckt att det är skönare att slippa gå runt med bajset i blöjan : )

    Någon gång när vi haft honom naken och luftat så har han börjat gnälla. Då har jag ställt honom upp och låtit honom hålla mina fingrar så har han själv styrt raka vägen mot toan! Imponerande!

    Många kanske tycker att det är tidigt att försöka lära dom små att gå på pottan, men jag känner att så länge de tycker att det är kul så skadar det ju inte. Sedan kommer det säkert bakslag i perioder också när han inte alls vill gå, men sånt får man ju räkna med ; )

    Kul att läsa era historier! Lycka till med bajseriet!

  • Azurblå

    Jag började sätta min son på pottan när han kunde sitta själv, runt 7 månader tror jag det var. Mest för att prova och se vad som skulle hända. Och han har både bajsat och kissat VARJE morgon sedan dess!!! Han är 12 månader nu och vi har fortfarande samma rutin.

    Målet är förstås att få honom torr tidigt, men det är ju inte så lätt att kuta till toan när man är hemifrån, det får ta den tid det tar, det är ju ingenting jätteviktigt, mera skönt att bli blöjfri tidigt både för honom och miljön. Men en dag hemma kan jag hålla honom i princip torr, om jag kissar honom efter måltid och sömn.

    Lite kul tycker jag! Sen säger BVC att det är på tok för tidigt med potträning, men det är väl individuellt kan jag tänka mig? Så länge det inte blir ngt negativt med det hela så gör det ju ingen skada. Tror att han tycker det är rätt skönt att slippa bajsblöjor.

    I sommar blir det väl lättare att potträna också, att gå utan byxor och bli lite mer medveten tänker jag. Kul att höra om er andras erfarenheter!!!

  • yatzy

    Jag har en på 7 mnd som nästan bara bajsar i toa - jag håller honom över några gånger om dagen och han sätter nästan alltid igång och krystar - OM han behöver vill säga. Annars sitter han bara där och hänger ... Kissa har han börjat göra den sista veckan, det är kul. Men vi har alltid blöja för säkerhets skull, mest för att han stort sett alltid kissar i den. Ibland sätter jag honom på pottan också - för att vänja honom vid den lite annorlunda sittställningen. Men jag får hålla honom eftersom han inte sitter själv än. Vi använder förresten också tygblöjor - något som verkligen motiverar till att få bajset direkt i toa!! 

  • Anaiah
    Azurblå skrev 2010-03-22 22:01:31 följande:
    Jag började sätta min son på pottan när han kunde sitta själv, runt 7 månader tror jag det var. Mest för att prova och se vad som skulle hända. Och han har både bajsat och kissat VARJE morgon sedan dess!!! Han är 12 månader nu och vi har fortfarande samma rutin. Målet är förstås att få honom torr tidigt, men det är ju inte så lätt att kuta till toan när man är hemifrån, det får ta den tid det tar, det är ju ingenting jätteviktigt, mera skönt att bli blöjfri tidigt både för honom och miljön. Men en dag hemma kan jag hålla honom i princip torr, om jag kissar honom efter måltid och sömn. Lite kul tycker jag! Sen säger BVC att det är på tok för tidigt med potträning, men det är väl individuellt kan jag tänka mig? Så länge det inte blir ngt negativt med det hela så gör det ju ingen skada. Tror att han tycker det är rätt skönt att slippa bajsblöjor. I sommar blir det väl lättare att potträna också, att gå utan byxor och bli lite mer medveten tänker jag. Kul att höra om er andras erfarenheter!!!
    Det beror väl lite på vad man menar med just "potträning" också. Traditionell potträning med att försöka få barnet att säga till i ord, hålla tätt och prestera är det väl tidigt för (om man ens ska göra så överhuvudtaget), men att läsa på signalerna och erbjuda blöjfria toabesök är det ju inget fel på. Det är väl snarare en rättighet än något negativt laddat om man kan få dem att trivas med att göra sina behov på ett sätt som de trivs bättre med. Kanske är det just ordet potTRÄNING som de hänger upp sig på, men det är ju som sagt inte riktigt träning det handlar om.
  • emindy

    Jag kan ju uppdatera med hur det gått för oss

    Det har nu hänt flera gånger att hon bajsat på pottan, men det är inget hon säger till om utan det har snarare varit tur och tajming.

    Angående det här med pott-träning så har lillan börjat på dagis och då har jag sagt det att vi sätter gumman på pottan på rutin efter att hon sovit, för att det skall komma mer självklart när hon är stor nog att sluta med blöjor. Tyvärr har de inte nappat ännu men det kan bero på att vi hämtar strax efter att hon sovit klart.
    Morföräldrarna skall dock få en likadan potta som vi har, den skall bo hemma hos dem för när gumman är där. Det har hänt några gånger att hon hållit sig ganska länge när hon varit hos dem, kanske i väntan på potta?

  • emindy

    nu har vi bakslag överhuvudtaget, hon har inte tid att sitta på pottan utan allt som oftast hoppar hon upp igen och så kommer det på golvet... Jätteroligt men vad gör man? Distraherar med bok ibland eller helt enkelt ber henne sitta kvar men hur lätt är det?

  • Loreena

    Jag tror att förskolan inte nappar pga. att de inte hinner när de har så många barn på för lite personal tyvärr.

Svar på tråden EC-light