• Barn 10

Tips till er som gjort ivf men där ägget inte fäster...

För några dagar sedan räknade jag mig som oförklarligt barnlös men nu har jag fått reda på att jag har "dumma" bakterier därnere som gör att ägget inte fäster.

Jag har gjort 3 ivf men inget har lyckats. Jag kommer inte göra ivf på ett tag pga att det nu kommit fram att jag har bakteriell vaginos. Jag gick till en läkare i Sundsvall och fick detta konstaterat. Tänkte bara tipsa att detta är värt att kolla upp. Jag har hört de som blivit gravid spontant ca 3 månader efter behandling så nu håller jag tummarna. 

En läkare har nu gett mig hopp om att lyckas bli gravid.

Finns det någon som också genomgår samma behandling som jag gör eller någon som vill dela med sig hur det har gått efter att ha genomgått behandling mot detta med antibiotoka och vaginalgeler? Om ni blev gravida, hur många månader efter behandlingen blev ni det?

• Svar på tråden Tips till er som gjort ivf men där ägget inte fäster...
  • Barn 10

En som jag känner som också gjort ivf fick höra talas om denna läkare. Hon åkte upp dit, fick behandling, och 3 månader efter behandlingen var hon gravid spontant. Så mirakel kan ske.
    På grund av detta så bokade även jag en tid där. Jag var upp dit nu i veckan och det visade sig att jag också hade fel bakterier där nere. Både jag och mannen har fått antibiotika och jag har också fått olika vaginalkrämer. Bahandlingen tar ca 4 veckor och sedan ska jag på återbesök.
    Läkaren heter Ludmila Ondrasek och har sin klinik i Sundsvall. Ring dit och få en tid!

• Barn 10

Nej, ingen lukt, inte som jag tänkt på i alla fall, lite kanske, men klåda och irritation har jag haft men gyn där jag bor hittade en annan förklaring till detta vilket den nya läkaren inte alls tror att jag har. Den läkare jag har nu såg bara genom att titta att det inte stod rätt till. Sedan tog hon ut med en tops och tittade i mikroskop. Ingen odling gjordes. Tittade din läkare i mikroskop?
    Jag tror att hon menade att det fanns för lite goda bakterier där nere för att det skulle fästa. Nu går jag först på antibiotika för att sedan ha canestan, vilket är mot svamp, sedan ovesterin (eller nåt sånt) och lactal för att återställa balansen igen.

• Barn 10

Väntan på en liten: Jag fick antibiotika i tablettform, två olika, samt dalacin vaginalkräm i 7 dagar, sedan canesten och efter det lactal och ovesterin. Jag ska på återbesök om en vecka och hoppas att det ser bra ut.
    Det kan kanske vara så att din partner för tillbaka det hela tiden. Vi genomgick partnerbehandling vilket innebär att mannen även får antibiotikatabletterna.
    Hur länge har ni försökt att bli gravida?

• Barn 10

Ingen annan?

Hos mig ser det nu bra ut så nu är det bara att hoppas på turen

• Barn 10

Tjorven: Vad trevligt med en till som också genomgår detta. Jag har precis blivit färdigbehandlad och hoppas nu på turen.
    Ja, det är konstigt att det är så få läkare som bryr sig om detta. Det känns så onödigt att behöva åka så långt för en sak som de säkert skulle kunna se där man bor, bara de brydde sig. Men det är konstigt att ingen annan läkare verkar kunna eller vilja kunna detta. Jag tror faktiskt inte att de vet vad de ska titta efter...

Varför tittar de inte på detta när vi gör utredningen???

Men det känns skönt att träffa en läkare som bryr sig. Hos alla andra läkare så känns det bara som om man är en i mängden och det känns inte som om de gör allt de kan.

Det ska bli spännande att höra hur du upplever behandlingen. Jag fick metallsmak i munnen av antiotikatabletten, en utav dem.

• Barn 10

Sereena: Hoppas att du hittar en läkare i Göteborg eller ännu hellre att ditt försök lyckas.

Meede: jag tycker helt klart att det är värt ett besök, om inte annat för att få det ur världen så du slipper fundera på om du har det eller inte. Jag märkte inget i flytningarna men jag hade det ändå.

• Barn 10

Jag kan inte ge dig något bra svar på det. Jag frågade inte utan litade på att hon visste vad hon gjorde. De kanske slår ut olika bakterier. Om man läser på FASS så står det så här:

Doxyferm är ett antibiotikum som förhindrar bakteriernas tillväxt.

Flagyl (metronidazol) dödar vissa typer av bakterier som lever utan syre (anaeroba bakterier) och har dessutom effekt mot infektioner orsakade av encelliga organismer (protozoer).

• Barn 10

Meede: Jag har gått på ett återbesök (alltså två beök totalt) för att hon ville se hur det såg ut efter behandlingen, detta var ca 5 veckor efter första besöket. Så då kan det bli en del pengar på flyg tyvärr.

Svar på tråden Tips till er som gjort ivf men där ägget inte fäster...