• Barn 10

Tips till er som gjort ivf men där ägget inte fäster...

För några dagar sedan räknade jag mig som oförklarligt barnlös men nu har jag fått reda på att jag har "dumma" bakterier därnere som gör att ägget inte fäster.

Jag har gjort 3 ivf men inget har lyckats. Jag kommer inte göra ivf på ett tag pga att det nu kommit fram att jag har bakteriell vaginos. Jag gick till en läkare i Sundsvall och fick detta konstaterat. Tänkte bara tipsa att detta är värt att kolla upp. Jag har hört de som blivit gravid spontant ca 3 månader efter behandling så nu håller jag tummarna. 

En läkare har nu gett mig hopp om att lyckas bli gravid.

Finns det någon som också genomgår samma behandling som jag gör eller någon som vill dela med sig hur det har gått efter att ha genomgått behandling mot detta med antibiotoka och vaginalgeler? Om ni blev gravida, hur många månader efter behandlingen blev ni det?

• Svar på tråden Tips till er som gjort ivf men där ägget inte fäster...
  • Kwela

Hur fick du reda på att du hade det? Hur kom det sig att du hittade denna läkare efter ni gjort era ivf? Jag är jättenyfiken då vi oxå är oförklarligt barnlösa m ett flertal misslyckade ivf.

• Barn 10

En som jag känner som också gjort ivf fick höra talas om denna läkare. Hon åkte upp dit, fick behandling, och 3 månader efter behandlingen var hon gravid spontant. Så mirakel kan ske.
    På grund av detta så bokade även jag en tid där. Jag var upp dit nu i veckan och det visade sig att jag också hade fel bakterier där nere. Både jag och mannen har fått antibiotika och jag har också fått olika vaginalkrämer. Bahandlingen tar ca 4 veckor och sedan ska jag på återbesök.
    Läkaren heter Ludmila Ondrasek och har sin klinik i Sundsvall. Ring dit och få en tid!

• Susie

Hej!

Vi är oförklarligt sekundärt "barnlösa"...har försökt få syskon till vår dotter som kom till naturligt på första försöket för 5 år sen, allt är toppenkvalité på alla undersökningar och vid vårt första Ivf fick vi skyhöga odds...men icke....Nu har vi gjort ett FET med samma höga odds...men känner att det inte blivit nåt (Bim på tis)...
    Jag var hos läkaren igår för att kolla upp detta med bakteriell vaginos men fick klara besked att det är svamp jag drats med länge.....Dock skickade hon på odling för säkerhets skull. Jag undrar om du hade de typiska symtomen som lukt osv?
    Hoppas sååå att det kommer lösa sig för er nu!
    Själv ska jag så fort jag vet om jag får mens eller inte göra en behandling mot svamp och sen försöka återställa balansen där nere med mjölksyra bakterier.
    Lite nyfiken, hur menade läkaren att bakteriell vaginos skulle kunna påverka IVF? Jag har fattat det som att det handlar om att spermierna dör...men inte som att det skulle påverka slemhinnan i livmodern negativt och därför att IVF ska funka ändå?
    Berätta gärna vad läkaren sa!

• Barn 10

Nej, ingen lukt, inte som jag tänkt på i alla fall, lite kanske, men klåda och irritation har jag haft men gyn där jag bor hittade en annan förklaring till detta vilket den nya läkaren inte alls tror att jag har. Den läkare jag har nu såg bara genom att titta att det inte stod rätt till. Sedan tog hon ut med en tops och tittade i mikroskop. Ingen odling gjordes. Tittade din läkare i mikroskop?
    Jag tror att hon menade att det fanns för lite goda bakterier där nere för att det skulle fästa. Nu går jag först på antibiotika för att sedan ha canestan, vilket är mot svamp, sedan ovesterin (eller nåt sånt) och lactal för att återställa balansen igen.

• Susie

Hej!
    Tack för info! Min läkare kollade också i mikroskop men hittade inget som tydde på bakterier.....lite svamp men ville för att vara 100% säker skicka det på odling.
    Jag hoppas att det är det här som är orsaken till att det inte tagit sig för er verkligen så att du snart blir gravid! Man kanske inte ska se era Ivf försök som just de försök som skulle ha lyckats (för jag tror inte att dessa påverkar vid Ivf vad jag läst), däremot kan det ju ha tagit kål på spermierna vid alla era andra naturliga försök.
    Håller tummarna för er! Meddela gärna hur det går framöver!

• Väntan på en liten
    Barn 10 skrev 2010-03-25 20:14:30 följande:
    Är det ingen annan som genomgått detta?
    Jag var hos gyn i januari och fick konstaterat bakterell vaginos fick Dalacin utskrivet. En behandling på 3 dagar med 3 st vagitorer och sedan ska det vara botat. Jag fick efter detta klåda i underlivet och smörjer med Canesten vid behov, men det verkar inte vilja ge med sig

Jag har hört att bakteriell vaginos inte är bra vid samlag då det dödar spermierna, men  hur det påverkar IVF/FET har jag ingen koll på.
    Längtar...
  • Barn 10

Väntan på en liten: Jag fick antibiotika i tablettform, två olika, samt dalacin vaginalkräm i 7 dagar, sedan canesten och efter det lactal och ovesterin. Jag ska på återbesök om en vecka och hoppas att det ser bra ut.
    Det kan kanske vara så att din partner för tillbaka det hela tiden. Vi genomgick partnerbehandling vilket innebär att mannen även får antibiotikatabletterna.
    Hur länge har ni försökt att bli gravida?

• Barn 10

Ingen annan?

Hos mig ser det nu bra ut så nu är det bara att hoppas på turen

• tjorven01

Hej tjejjer.
    Jag kastar mig in även här. Jag går precis som du barn10 under samma behandling.
    Var hos henne i onsdags och fick det konstaterat att jag hade dessa bakterier. Så nu står både jag och min man under behandling. Själv är jag väldigt skeptisk till att även jag skulle kunna få en solskenshistoria och som ni skrev så vet man ju inte om det är det här är det här som är orsaken till våra misslyckade ivf, men det kan ju vara orsak. Speciellt eftersom det sägs att många som blivit hjälpta av just henne, har ett antal misslyckade ivfer bakom sig, och är just oförklarligt barnlösa. Det jag tycker är skrämmande är att ingen doktor i Stockholm ens har kollat med mikroskåp utan bara kollat allmänt och sagt att jag inte verkar ha någon infektion. Att man ska behöva åka ända upp till Sundsvall för att någon överhuvudtaget ska orka bry sig.

Nej nu får vi helt enkelt ta och hålla tummarna för oss båda.

Svar på tråden Tips till er som gjort ivf men där ägget inte fäster...