• Anonym (Andra barnet)

    Vilken är skillanden tycker du mellan första och andra förlossningen?

    Hej! Jag väntar mitt andra barn snart och mitt första är nu 1½ år. Jag funderar mycket över hur denna förlossningen kommer vara.

    Kommer det gå jättesnabbt? Förra tog 14 timmar från första värken till att han var ute.

    Kommer jag behöva krysta lika länge? 50 min kändes som en evighet?

    Anrda skillnader?

    Vilken är skillanden tycker du mellan första och andra förlossningen?

    / Anna

  • Svar på tråden Vilken är skillanden tycker du mellan första och andra förlossningen?
  • Doulan

    Hej där,


    Just mellan första och andra barnet kan det finnas vissa skillnader mellan just hastigheten :) Med tredje barnet kan det däremot vara svårare att veta. För många går den andra förlossningen snabbare och det gällare alla faser: öppning och krystning. Så jag tror att du kan förbereda dig på att detta kan vara fallet för dig. 
    Samtidigt var det tvärtom för mig! :) Mitt första barn tog 4 1/2 timme från första värk till han var ute. Min lilla buse till tjej tog det istället 17 timmar för. Vilket jag i och för sig tyckte var toppen då den första gick lite väl fort! Så detta visar bara på hur olika det kan vara. 
    Men för de flesta är det tvärtom. Det finns så klart andra faktorer som också är olika: du har fött en gång och bär med dig vetskapen om att smärtan trots att den kan kännas så oändlig har ett slut. Kroppen har gjort det en gång och den kan därför haka i lättare i alla skeden. Efter förlossningen finns det inte samma utrymme för att gå in i bubblan och det första barnet gör så att vardagen och livet är där på en gång. Ja jag kan fortsätta i oändlighet!!! :) Men jag vet att du kommer att stå där, i födandet, med hela din kraft och förmåga. Ett stort varmt lycka till!!
    Med värme! Susanna Heli
Svar på tråden Vilken är skillanden tycker du mellan första och andra förlossningen?