Vägrar temp!
Hm... vet inte om jag hamnade rätt nu, men jag provar i alla fall.
Min son som nästan 2 år och 10 månader vägrar låta mej eller sambon ta tempen på honom.(senaste veckan) I rumpan kanske jag ska tillägga. Vi har provat att locka med mörk choklad (hans favorit) och att få se på film samtidigt, göra det allmänt mysigt för honom osv. (både samtidigt och efteråt)
Vi pratar lugnt med honom och säger att vi förstår att han inte tycker om det osv. men han vägrar totalt. När tålamodet tryter har jag försökt att hålla i honom och samtidigt ta, men är rädd för att göra honom illa.
Det handlar inte om trots, uten hen verkar rädd för när jag väl lyckats föra termometern så nära att han känner den. Då så rycker han och vrider för att komma undan samtidigt som han gråter riktigt mycket, och det är inte hans vanliga trotsgråt utan en annan mer "upprörd" (kommer inte på hur jag ska beskriva det bäst) gråt.
Jag vet att det finns termometrar som man använder i örat och även sådana som man använder i munnen eller armhålan, men eftersom att den rektala termometern är mer exakt så föredrar vi den. Dessutom är ekonomin lite spänd just nu så vi vill verkligen få alla tips vi kan innan vi köper en annan.
Vi har inga fler barn och har därmed inte varit med om detta förut. Han har i princip aldrig reagerat på att ta tempen förut. Någon enstaka gång, men till slut har vi lyckats och han har accepterat det och tyckt det varit ok.
Vi är tacksamma för alla tips.
M v h Jessica