Inlägg från: The Maria |Visa alla inlägg
  • The Maria

Vi som har barn med spalt del 15

My Sweet Shadow skrev 2010-05-24 15:51:10 följande:
    Tack alla Levis äter redan fortare, men somnar oftast flera gånger under matningen. Funderar på om de kan vara jobbigt att försöka suga, utan att lyckas riktigt... Men han får iaf i sej all mat han ska. Men det märks att han har stort sugbehov. Och napp kan han inte suga på. Så vad gör man? Jobbigt när han bli sådär ledsen utan att kunna hjälpa honom
    Ivan somnade också under varje matning i början. Det ändrade sig så småningom. Har du en flaska som du kan trycka på och på så vis trycka ut lite mat till honom? 
    Jag har låtit Ivan ha napp. Det har varit svårt för honom att greppa men jag har hållit i nappen så att han får trösten. Han är ju fem månader nu och har på slutet här faktiskt kunnat hålla i nappen själv. 
  • The Maria
    Mary Jo skrev 2010-06-10 18:04:10 följande:
    Hej,ni som har barn som också opererat läppen. Tog det länge innan stygnen släppte? Det ser ut som att ett stygn håller på att lossna på Vilja´s läpp.. Trodde det skulle ta längre tid. det är 10 dagar sen operationen.
    Ivan opererades den 22:a maj och har stygnen kvar. Dock har han ju haft tejp på sen dess så det kanske inte lossnar därför? Till oss sa dom att när vi bytte plåster (ca en gång i veckan) så skulle vi försöka peta på stygnen och se om dom släpper för att det läker finare då. Men det är ju tre veckor sen han opererades nu och stygnen är kvar. Ivan blir skogstokig om jag försöker peta på stygnen...
  • The Maria

Det längst ner har lossnat. Sen är det ett par som sitter och är på väg att släppa när som helst.. 

• The Maria
    Mary Jo skrev 2010-06-11 13:47:17 följande:
    aha,okey. ja jag blev bara lite orolig,tyckte dom släppte tidigt. men det är ju bara skönt:)
    Dom ska ju ha bra läkkött dom små liven också så det borde väl snart vara läkt... Ivan fick nytt plåster i söndags. Igår när vi skulle byta plåster var det dock lite rött på läppen, hoppas att det inte är infekterat. Men i så fall borde det väl ha kommit tidigare?
  • The Maria
    Mary Jo skrev 2010-06-11 14:13:02 följande:
    I mina papper står det att man ska ha manschetterna i ca 14 dagar. hehe. kan det betyda mindre än 14 dagar? Vilja har inte ont alls i läppen men störs så mkt av mschetterna o på måndag är det 14 dagar. det verkar ju ha läkt på läppen och hon har inte den motoriken så hon skulle kunna dra av tejpen o pilla lös stygnen. (hon kan ju inte ens skaka en skallra,haha)  .. Har ni haft dom prick 14 dagar?
    Vi behövde inga manchetter... Dom sa att barn under året inte var så starka att dom kunde förstöra så han har varit utan hela tiden...
  • The Maria

Vi hade inte näskrok, bara tejp och gomplatta. Även det där verkar ju vara väldigt olika....

• The Maria
    Mary Jo skrev 2010-06-16 09:20:34 följande:
    Stort lycka till!Skönt att det blev av nu!:)

----

har tagit bort tejpen på Vilja´s läpp igår och det var sååå himla fint. 16 dagar efter op! alla stygn förutom 2 var borta.
    Finns en bild i mitt galleri om ngn vill se
    Det ser jättefint ut! :)
  • The Maria
    Älskadeungar skrev 2010-07-18 20:12:03 följande:
    Hej igen allihopa!

Nu har våran lilla prinsessa kommit! Och jag måste säga att hon/vi har haft tur i oturen. Hon föddes med en enkelsidig partiell spalt i läpp och käke vilket gjorde att många av mina funderingar och rädslor för hur allt skulle bli inte alls är något problem :) Hon kan amma även om det läcker lite från spalten och hon går upp i vikt så det verkar ju ändå som om att det mesta hamnar rätt. Dessutom får hon äta från flaskan någon gång per dag för att få in den tekniken ifall det skulle visa sig att hon inte får i sig ordentligt framöver.

Hon fick även en näskrok förra veckan och det ser ut som om det kan vara bra så vi provar med det så länge det går. Däremot fick vi tid till plastiken först i slutet av augusti, jag tyckte det var lite sent..? Då är hon nästan 2 månader. Brukar man inte träffa dem tidigare?

Ha en skön sommar allihopa!
    Grattis! :)

Oj, vad sent! Vi var och gjorde avtryck för Ivans platta när han var 8 dagar och träffade teamet när han var tre veckor... Men det är ju sommar nu så det är väl det som "spökar". 
  • The Maria

Oj, här går det undan. Ivan opererade läppen i Uppsala 22 maj. Egentligen tillhör ju vi Karolinska så det var ju special när det var så långa köer. Nu var vi på efterkontroll igår och eftersom vi nu kommer att flytta till Uppsala län ligger Ivan efter. Han är sju månader och gommen opereras i Uppsala vid sex månader. Vi blev inbokade på operation i slutet av augusti. Hade vi varit kvar på KS hade gommen slutits i januari tidigast. Snacka om ändrade planer...

• The Maria
    Älskadeungar skrev 2010-07-20 18:50:35 följande:
    Hej!

När du pratar om platta.. Är det gomplatta du menar då? Hon lär väl inte behöva göra någon sådan nu när hon inte har något i gommen. Eller?

Och ja, jag ringde plastiken, båda kirurgerna på semester... Tur att man inte har något akut problem, man känner ju sig lite övergiven :-S De övriga teamet verkar jobba, men vi behöver ju ingen hjälp av ex logoped i nuläget. Vi tillhör Göteborg förresten. Vad jag förstår är det olika rutiner för olika ställen.
    Det var en platta som skulle "skjuta upp" näsan i första hand och dessutom skulle den underlätta vid matandet. Ivan åt utan problem även utan platta men näsan puttades upp i alla fall så att det förhoppningsvis blev bättre resultat efter operationen. Andra får använda krok istället.

Det är olika rutiner ja.  Men det är bara att skriva här om du har frågor innan teamet är tillbaka. Tillsammans kan vi hjälpa till med råd och tips om det är något du undrar över. :)
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15