Inlägg från: The Maria |Visa alla inlägg
  • The Maria

Vi som har barn med spalt del 15

smultron78 skrev 2010-07-21 11:51:41 följande:
    Hejsan!
    har varit här inne & läst med jämna mellanrum, dock inte varit flitig & skrivit.
    Nu har jag en fråga, vår pojke ska opereras i början av september i Malmö, tänkte höra med Er om Ni kommer ihåg hur långt innan operation ni fick tiden?
    Tycker det är hög tid nu... William ska få ett syskon till den 27e september så man vill ju gärna planera lite...
    Vi fick tiden 1.5 vecka före men det berodde ju på köerna och att vi blev blixtinkallade. 3 veckor ska väl vara standard som jag fattat det.
  • The Maria
    elliz skrev 2010-07-30 22:34:01 följande:
    Hej!
    Vår dotter föddes med spalt den 19/6. Hon har dubbelsidig läpp samt gomspalt, och enkelsidig käkspalt.
    Vi tillhör också Sahlgrenska, och har fått tid till informationsmöte den 3/8. Känns jättesent! Vi har inte fått träffa någon alls, så varken näskrok, gomplatta eller liknande har kommit på tal.
    Neo avdelningen visade oss specialflaskan Haberman och det är den vi har kört med sen födseln..
    Man känner sig lite förvirrad, ensam och frågvis. Vi har ingen aning om någonting, och ju mer man googlar, ju sämre mår man :(
    När brukar man operera läppen egentligen? Vi har ju fått höra att det är när dem är mellan 6-8 veckor, och sedan gom vid 6 månader...Men om de nu inte opererar alls förrän vid 6 månader, gör dem både gom och läpp då?
    Förstår inte alls :( Är så rädd för allting känner jag :/
    Grattis till flickan! :)

Jag reagerade starkt på BB över att kunskapen om en så pass vanlig missbildning var så dålig (dom kunde inte förstå varför min son inte skulle kunna ammas till exempel). Jag är glad att jag (som själv har dubbelsidig LKG) hade så mycket med mig i bagaget och dessutom visste att min kille skulle födas med spalt. Kan inte ens gissa hur ni föräldrar utan tidigare kunskap hanterar sådant här när man inte kan träffa någon och få svar på frågor :( Jag förstår att du är rädd och orolig men var inte det. Det kommer visserligen att ta ett tag innan allt är fixat men kirurgerna är kunniga och resultatet blir väldigt bra. På min son som opererade sin läpp (enkelsidig) i slutet av maj ser man numera bara ett litet rosa märke. 

Det ser väl lite olika ut när läppen opereras. Skriver hur det funkar på KS så kan säkert någon från Sahlgrenska skriva sen och säga om det funkar likadant hos er. På KS opereras enkelsidiga läppspalter vid tre till fem månader. Dubbelsidiga efter sex månader. Sedan sluts gommen när barnet är ungefär året. 
  • The Maria
    Mary Jo skrev 2010-07-31 11:42:26 följande:
    När Vilja skulle opereras tänkte man jättemkt på att hennes läpp skulle bli hel och att hon skulle se ut som alla andra och vi sörjde verkligen hennes läpp. Men på någon dag är man van. Dom kommer absolut inte förstöra henne,utan göra henne ännu finare är hon redan är:)
    Till mig sa dom på BB: "Oroa dig inte,dom fixar det där så bra idag. Hon kommer bli så fin."

Fan vad arg jag blev,för oss var hon redan det finaste i världen.
    ...

Lycka till:)
    Det där stör mig också. Hur många kommentarer om att "vad fin han har blivit!" Vadå? För mig har han alltid varit fin... Det finaste som finns. 

Jag har ju också en blogg där jag skriver om bland annat Ivans spalt. paaventyr.wordpress.com är adressen. 
  • The Maria

Grattis till Ella!

Jag pumpar fortfarande och sonen är åtta månader. Är dags att sluta nu dock. Är så otroligt trött på att pumpa men han tycker ju samtidigt att det är så gott med mammas mat... 

• The Maria
    OneOfAKind skrev 2010-08-30 20:43:38 följande:
    Är jag gnällig eller jag jag rätt till att ha tröttnat på kommentaren "ja men sånt där gör de ju så himla fint nu för tiden"? Jag kräks på den snart!!! Ella är världens vackraste barn redan, kommer med största säkerhet sakna dagens utseende när operationen är genomförd.
    Jag gillar inte heller dom kommentarerna. Och jag ogillade det ännu mer när jag var ledsen efter ultraljudet när jag insåg att Ivan skulle födas med spalt. Jag har gått igenom allt det här själv och vet vad det innebär. Ändå "visste" alla andra hur lätt det var att bara sy ihop lite och så är det klart. Inga problem. 

Ta mycket bilder på din lilla tjej innan operationen. Ivan var så söt med sitt oerhört stora leende och jag fotade massor för att föreviga det som en dag skulle försvinna. Han är oerhört söt nu också men leendet är inte som förr. När jag ser på bilderna från innan operationen (han slöt läppen i maj) känner jag knappt igen honom...
  • The Maria
    whitewater skrev 2010-09-09 09:29:42 fö ljande:
    En undran. Har ni reflekterat över hur mycket era barn vill identifieras med LKG när de växer upp? Självklart tar man bilder av sina barn, för att sedan rama in och hänga upp. På samma vis som man saknar det där stora leendet när operationen väl är genomförd. Men frågan är hur mycket barn med LKG vill bli påminda om detta när det växer upp? Vill de att kompisar som hälsar på ska konfronteras med bilder där de ser helknasiga ut?

Tycker själv inte att detta är glasklart och är nyfiken på hur andra resonerar. Jag menar inte att man ska gömma eller dölja verkligheten, snarare att valet ska vara deras och inte föräldrarnas.
    För min del (som är född med dubbelsidig LKG) är mitt ursprung en del av mig. Utan LKG skulle jag inte vara den jag är. Om folk ser bilder på mig med min spalt är jag beredd att förklara. Jag tycker bara att det är bra att folk får veta mer om handikappet. Jag blev mobbad som barn pga mitt utseende och hade gärna sett att fler föräldrar/barn visste vad det handlade om. 

Jag tänker inte heller skämmas över hur min son såg ut när han föddes. Han var min underbara lille pojke och är inte mer underbar bara för att han opererats och för att man nu inte ser så jättemycket av ärret. Så länge han tillåter det kommer det att finnas bilder på honom som oopererad framme. Tycker han att det är pinsamt tar jag bort dom ur synfältet. Jag kommer noga berätta varför han ser ut som han gör och varför han såg ut som han gjorde som nyfödd. Han ska veta både för sin egen del och för att kunna berätta för andra om han känner för det.
  • The Maria

För Ivan gick gomoperationen (mjuka gommen) bra tycker jag. Han hade ont operationsdagen. Sov och vaknade och grät och somnade sen igen. Jättejobbigt att se. Dag två ville han absolut inte äta. Vi försökte med allt. Han blev av med droppet redan mindre än 12 timmar efter op så vi ville få i honom mat. Gick inte. Han bara skrek men verkade inte ha jätteont. Dag tre fick vi åka hem trots att han inte åt jättebra. Väl hemma fick vi i honom mer och mer mat. 

Han blev pigg redan dagen efter op och for runt på golvet och skulle leka med allt, blev förbannad när han inte fick klättra på allt han ville och så vidare. Så efter omständigheterna gick den här operationen så himla mycket bättre än läppoperationen.  

• The Maria
    EmmaAntonella skrev 2010-10-05 20:24:23 följande:
    Tack!

Jag skulle få rätt till ett riktiat UL om dom skulle se någon form av avikelse på RUL men jag blev inte lovad de.
    Men hon tyckte inte att jag skulle hänga upp mig på de för chansen var så liten. Men såg dom läppspalt? för kan man se gom-käkspalt?
    Ne de spelar ingen roll om man får veta de sent men om de gick vore de bra om  man fick reda på de någon/några veckor innan fl så de hinner smälta in lite innan.
    Jag vet att jag skrev om mitt RUL här och att man då kunnat se käken och gommen också och att det var kluvet. Men det verkar jag vara rätt så ensam om. Eller ja, på RUL såg dom bara läppen men jag fick komma tillbaka en vecka senare och då såg man både käken och gommen också. 
  • The Maria
    Leia07 skrev 2010-10-06 18:30:22 följande:
    Läpp och käke är det de brukar se på UL. Gommen är du nog rätt unika om att ha fått info om . Det tokiga är ju att vi var på samma ställe och har fått olika info om vad de kan se och inte med UL :-S.
    Jag har ju aldrig visat dig mina bilder från UL men hon kunde peka ut på bilden vad som var gommen. Tycker att det låter konstigt men han har ju gomspalt också. Vilket jag förstod att han skulle ha ändå när han hade läpp- och käkspalt... 
  • The Maria
    Elin7806 skrev 2010-10-21 22:13:06 följande:
    Hej,
    Vill bara meddela att vårt lilla mirakel kom till världen igår. Två veckor tidigt ledsnade han på livet i min mage och ville ut, och det med en rasande fart. Glad

Jag förväntade mig en dubbelsidig spalt, men vår lilla kille har bara en total, bred spalt. Och han var alldeles alldeles underbar! Helt perfekt! 

Nu håller vi som bäst på att lära oss mata med flaskan och byta blöjor samt hur man håller i en sån lite krabat. Kanske tur att vi inte har något annat att jämföra med för allt känns bara toppen. Vår lilla kille - som vi har längtat! Nu är han här - det känns bra men konstigt på samma gång. Är det den krabaten som legat och jäst i min mage i typ 9 månader?

Ja, ni fattar vad jag menar...

Lär ju återkomma med dussintalet frågor ju längre tiden går. :) 

Grattis!
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15