Inlägg från: Juleja |Visa alla inlägg
  • Juleja

Längtan efter körsbärsblom

Det här behöver jag! Vad roligt med trädgårdstråden igen!

Vi flyttade ju till huset för snart ett år sen. I trädgården fanns massor av gamla lökväxter och tusentals syrener (nåja, men säkert 30 iaf). Huset byggdes 35 så det kan nog tänkas vara en del skatter.
    Men vi började dränera förra våren. Så till mitt stora förtret har jag ju inte en aning om hur mycket som försvann. Jag hade ju inte sett allt blomma osv. Alla lökar jag hittade har jag iaf sparat och förvarat i matkällaren.
    Ingen aning om vad det är och alla ligger hullerombuller. Ska jag sätta ner dem nu i vår tror ni? Eller vänta till hösten. Jag är helt trädgårdsokunnig! Men jag vill gärna :)

Jag drömmer nu om att så olika blommor på några ställen i den fjuniga gräsmattan som gömmer sig under snön (hoppas jag, så den inte dött. Den hade ju knappast tagit sig innan snön kom). Det finns ju blomfrön där det står på påsen att man kan direktså dem. Jag tänkte satsa på det. Jag har ingen bra plats att förkultivera saker på. Ska nog ändå prova med lite tomater sen.

• Juleja

Jag bor i norra småland vid kusten. Nu när solen har börjat visa sig töar det ju rätt fort. Våra metervallar har första sjunka ihop tom! Hurra!!

Vad är det för zon här?

• Juleja

Jag har gjort mitt första försök att övervintra pelargonerna. Idag tog jag upp dem, beskar och planterade om. Jag är ju rätt okunnig, går mest på känsla.

Sedan jag satte ner dem i källaren, i november tror jag, så har de inte fått vatten. När jag tog upp dem idag så fanns det nya blad och en blomma med flera knoppar på G. !?! Inte illa. 

Hoppas de klarar sig och blir fina i år också. De var helt fantastiska förra våren/sommaren/hösten. 

• Juleja

Idag ska jag förså 2 sorters tomater och några olika kryddörter inne. Lite sent tror jag, men vi har varit sjuka jag vet inte hur länge... Hopplöst ju.
    Nu verkar livet återvända lite till vår familj, skönt det.
    Tror ni tomaterna tar sig? Jag har aldrig provat förut. Vi har inget växthus så jag funderar på att sätta dem i kruka/ampel sen, så jag kan flytta på dem när det behövs.

Jag har fått upp snödroppar och lite lökväxter nu när snön börjar försvinna. Spännande. I övrigt finns det mycket att önska i vår dräneringssargade trädgård. Suck. Gräsmatta har vi knappast någon än, bara några gröna fläckar här och där som knappt går att urskilja i all jord. Hoppas den tar sig fort nu. Och att allt vatten trokar upp så man kan börja gå lite försiktigt. Jag är så less på att inte ha gräsmatta och trädgård vänlig nog att kunna släppa ut Albin på denna sommar heller. Det bara spritter ju i benen på en 2 åring. Men det får väl bli som förra sommaren. Alla stadens lekparker, here we come. Men jag vill ju helst sitta på egen täppa och njuta av en kopp te och höra barnen leka i sandlådan. Men drömmen lever vidare. TIll nästa sommar ska vi ha gräsmatta!!! Och sandlåda. Och då har vi ju en liten knart till som börjar närma sig året!

• Juleja
    Mimmi 71 skrev 2010-03-28 10:43:51 följande:
    Det finns ju flera sorter tomater som tål att stå ut - kommer inte riktigt på namnet på den allra vanligaste utomhustomaten. den har lite tjockt skal men ger rikligt med tomater och de smakar gott. Min sambos faster har dessa tomater mot en södervägg och hon får nästan mer tomater än vad jag får Dräneringstomt känner jag igen fast vi fick iordning på våran förra sommaren, i år startat dock ett garagebygge så då blir det "samma visa igen" Måste nog skärma av resterande trädgården med ett nät så man kan ha lillemannen lekande ute. Har själv en 2,5-åring med mycket spring i benen
    Åh såna tomater vore guld hos mig.
    Jag köpte :
    http://www.weibulls.com/IboxServlet?id=IXS202R&OPT=&EGRP=WSE01&EID=8605

http://www.nelson.se/shop/custom/prod.aspx?productid=307798

Men upptäckte nu att den första skördas aug-sep. Men om jag vill ha tomater i juni då? Tusan.

Ja vi måste ha staket lite överallt. Och grind. Dessutom har vi 2 etage på tomten. Lillkillen trillade ner från ett av dem förra sommaren. Ve och fasa! Det är väl som max 1,5 m. Så mycket staket kommer det bli sen.
  • Juleja
    Mimmi 71 skrev 2010-03-28 13:53:39 följande:
    Det var dansk export som jag menade (första länken).Att få tomater i juni är nog svårt även om man har växthus. Mina brukar mogna fram mitten på juli om jag startar relativt tidigt i växthuset.
    Jamen så bra!!

Ja då får det bli köpetomater då
  • Juleja

Åh jag vill också ha höns, men vi köpte hus i stan, så det blir inget med det. Men det är en dröm!

Jag vill ut och så lite blommor nu, men det är fortfarande minusgrader på nätterna. Då går det väl inte, ni som vet?

Är faktiskt riktigt trött på det kalla vädret nu. Jag vill inte ha sommar, men ett par plus även nattetid hade varit fint. Och så sisådär 10 grader och sol dagtid. Det är väder för mig det!!

SKa ta en tur tilll blomsterlandet och köpa plantjord och krukor så jag kan sätta om tomatplantorna.

• Juleja

Ok, då kan ja gnog snart försöka! Jippii!

Min krusbärsbuske har fått gröna blad nu, upptäckte jag igår. Och äppleträdet bredvid har ordentliga knoppar nu! Under trädet är gräsmattan täckt av ett hav av några små blå blommor.

Det finns hopp! :D

• Juleja
    Ari Gold skrev 2010-04-17 18:05:33 följande:
    Går bra att ha höns i stan, om man har något lämpligt uthus och tillräcklig tomtyta. Jag har haft höns i hyreshus, ihop med grannarna.Nu bor vi i en villaförort. Inte direkt på landet men inte i stan heller kan man väl säga.
    Jo men så som vi bor nu går det inte. 
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom