• Daggdroppen

Längtan efter körsbärsblom

Vår gamla tråd har varit stängd en längre tid, men nu börjar väl ändå fler än jag längta efter körsbärsblom och vår?

Här samlas vi som älskar trädgården. Vi som vill planera, fundera och få tips och råd av varandra.

Välkommen med, gammal som ny!

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Lussekatten87

Jag har tyvärr ingen egen trädgård men vi har ett körsbärsträd alldeles utanför vardagsrumsfönstret som brukar blomma så vackert på våren.

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • Daggdroppen
    Lussekatten87 skrev 2010-03-05 11:22:39 följande:
    Jag har tyvärr ingen egen trädgård men vi har ett körsbärsträd alldeles utanför vardagsrumsfönstret som brukar blomma så vackert på våren.
    Lyckos dig Vi har inget träd alls än, men vi planerar vår trädgård för fullt. Eller jag då... maken är inte så värst intresserad.
  • happy73

Hej nu har jag också hittat hit. I maj får jag min första trädgård så nu måste jag lära mig allt. Få bort mossa från den så kallade gräsmattan, fixa träden,buskar o annat trevligt. Vad o när ska man plantera lökar o andra roliga saker.

• Amelié77

Jag kommer nog inte att vara så aktiv här tror jag, men jag ska definitivt läsa och lära. Vi kommer ju att ha en stor trädgård att planera och ta itu med snart. Tror dock inte det blir så mycket gjort i sommar...eller vem vet! Jag är väldigt okunnig, så jag behöver lära mig allt!

• Mimmi 71

Nu finns jag på plats

Härlig bild! Underbar kombination med stark rosa och ljusgrönt.

• Daggdroppen

Kul att ni trillar in

Nu har jag tillbringat en stund med mina trädgårdsböcker. GUD så mycket blommor jag vill ha! Har gjort en del nya spännande "måste ha perenner" upptäckter.

Har ni tips på bra trädgårdssidor. Typ bilder och beskrivningar vad det är för perenner i rabatterna osv.

• Daggdroppen
    Mimmi 71 skrev 2010-03-05 15:13:30 följande:
    Nu finns jag på plats Härlig bild! Underbar kombination med stark rosa och ljusgrönt.
    Ja visst är den kombinationen ganska fräck. Bilden är tagen ifjol här hemma. Gillar mina tulpaner massor. Hoppas de blir lika fina i år. De står bredvid vita flox. Men det gröna i bakgrunden borde nog vara så tråkigt som gräsmattan
  • Mimmi 71
    Daggdroppen skrev 2010-03-05 16:08:02 följande:
    Ja visst är den kombinationen ganska fräck. Bilden är tagen ifjol här hemma. Gillar mina tulpaner massor. Hoppas de blir lika fina i år. De står bredvid vita flox. Men det gröna i bakgrunden borde nog vara så tråkigt som gräsmattan
    Men det är ljusgrönt och härligt. Jag satte lite vårlökar i höstas, men inte alls lika mycket som jag vill Får fylla på med lökar år efter år, eller också göre en kraftansamling och beställa ifrån eurobulb Det är dock jobbigt att gräva och plantera mycket på en gång. Det blir lite som om de "slängs ned" till slut.

Spana in denna hemsida och tråna kanske det inte finns så mycket vårblommande så här års (har inte varit inne och spanat det senaste) men det finns iallafall en hel del att tråna efter och det är risk för att plånboken blir tom

http://www.eurobulb.nl/
  • veera

Längtan efter körsbärsblom... Jag ska få uppleva körsbärsblommningen i Japan om några veckor. Sen börjar väl våren få fart här hemma då vi återvänder hem.
    Just nu har vi massor av snö.
    Eurobulb har massor av härliga lökar och kvaliten är bra MEN ett liten varning för deras leveransvilkor. De anser att transporten är på kundens ansvar. Posten levererade aldrig mitt paket(en sambeställning) utan lådan returnerades till Holland. Som kund hade jag ingen chans att spåra paketet eftersom jag inte hade någon information om försändelsen. Efter flera arga mejl(från min sida) fick jag pengarna tillbaka, nästan 300 €. Om nån beställer av dem så begär att ni ska få koden som står på försändelsen så har ni nån chans att spåra paketet om leveransen drar ut på tiden. Jag tycker det är lite konstigt att de inte vill ta ansvar för försändelsen eftersom det är endast deras företag som har bevis på att paketet är postat.

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • Mimmi 71
    veera skrev 2010-03-05 18:13:17 följande:
    Längtan efter körsbärsblom... Jag ska få uppleva körsbärsblommningen i Japan om några veckor. Sen börjar väl våren få fart här hemma då vi återvänder hem. Just nu har vi massor av snö. Eurobulb har massor av härliga lökar och kvaliten är bra MEN ett liten varning för deras leveransvilkor. De anser att transporten är på kundens ansvar. Posten levererade aldrig mitt paket(en sambeställning) utan lådan returnerades till Holland. Som kund hade jag ingen chans att spåra paketet eftersom jag inte hade någon information om försändelsen. Efter flera arga mejl(från min sida) fick jag pengarna tillbaka, nästan 300 €. Om nån beställer av dem så begär att ni ska få koden som står på försändelsen så har ni nån chans att spåra paketet om leveransen drar ut på tiden. Jag tycker det är lite konstigt att de inte vill ta ansvar för försändelsen eftersom det är endast deras företag som har bevis på att paketet är postat.
    Tack för varningen!
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom