Inlägg från: Tingeling85 |Visa alla inlägg
  • Tingeling85

Längtan efter körsbärsblom

Får man hoppa in här tro?
    Har hur mycket som helst att göra i vår trädgård i vår/sommar!
    Men är inte så där jättegrön om fingrarna, så tur att man har internet, och mamma!

Juleja, åh va bra med en zonkarta! Har funderat länge på den...!

• Tingeling85

Har nu länge längtat efter att ta in lite kvistar från körsbärsträden så man får lite blommor och vårkänsla, tror ni att det är för tidigt?

• Tingeling85
    versan skrev 2010-03-16 08:43:03 följande:
    Klätterhortensia längs hela väggen skulle vara superfint på väggen & den tål att klippas in varje år. Du behöver bara en planta på några år så breder den ut sig & du kan själv välja hur den vill att den ska slingra sig.  klipper du den varje, eller vart annat år så blir den tät & fin & den blommar ljuvligt. & längst ner skulle du kunna ha en klätterros som slingrar sig upp för stupröret. Jag hade satsat på en med färg eftersom den är långt bort & du vill dra blicken dit. En flamentanz kanske. & sedan en spegel från golv till tak så att säga som du sätter på väggen bakom blommorna då känns ytan större. & sedan en vit stol framför & några stora lyktor på golvet. Jag hade nog hängt 2 lyktor framför spegeln också som man får tända i skymmningen underbart läckert. garanterar att det blir en ögonfröjd att spana på. LYCKA TILL TJOCKA KULAN.      
    Det där lät jättebra! Håller med
    Bra tips om klätterhortensian med! Har letat klätterväxter sen förra sommaren.
  • Tingeling85

Oj nu har jag hamnat lite efter!
    Fick hem villaägaren igår och blev så peppad på trädgårdsfixet igen!
    Hann ge upp där ett tag, för denna snö ville verkligen inte försvinna! Men nu börjar man faktiskt märka att det vill ge med sig..!
    Har fyndat pallkragar som skulle på tippen, så nu försöker jag fundera ut var på gården man ska placera dom, och Vad det ska vara i dom!
    Vad finns det för lättodlade grönsaker?
    Vi ska nog även ha sommarhöns i år! Ett annat roligt projekt att planera!

• Tingeling85
    Mimmi 71 skrev 2010-04-09 15:14:19 följande:
    Vad härligt med höns! Önskade jag bodde lite mer lantnära och kunda ha åtminstone sommarhöns. Lätta grönskaker är bl a rödbetor, rädisor, plocksallad, ruccola, bönor, sockerärtor och morot. För morot och rödbetor brukar jag använda mig utav såband så slipper man gallra Squash är inte så dumt heller, men den tar rejält med plats och kräver nog en egen pallkrage. Jag brukar köpa en planta istället för att så (det behövs bara en för den ger rejält med frukt så man får dela med sig till grannar och vänner iallafall Kokta rödbetor med lite smör och salt är nog det smaskigaste jag vet till sommarens grill, eller också kan man ugnsteka och smula över fetaost efteråt
    Hmm de var bra tips!

Just nu går man själv bara och kastar snö på de ställen som tinat till bar mark så man får fram gräsmattan!
  • Tingeling85
    Ari Gold skrev 2010-04-22 13:53:59 följande:
    Det är ett träväxthus som ställs på mur. Vi behöver ett växthus som smälter in hyffsat bra i den gamla gårdsmiljön (som har kulturminnesvärde) så de enklaste i aluminium funkar inte. Det finns ju aluminiumväxthus med lackad ram och lite mer traditionellt formspråk också men de är på tok för dyra för oss. Eftersom vi har barn och bollar så kommer det att bli isolerplast i rutorna. Designen kommer bli ungefär på bilden nedan fast lite mindre (15 kvadrat) www.glasbacken.se/hus/imgs/java/17.jpg
    Jättefint!
    Om man ändå hade plats för allt man vill ha i trädgården!
  • Tingeling85

Har i helgen inhandlat lite perenner, jord och nya utekrukor!
    Så idag ska jag försöka få lite jord under naglarna
    Här har inte snön försvunnit från mina rabatter ännu så jag måste vänta lite till..
    Har jordgubbsplantor i en låda, kan man rensa bort allt dött därifrån tror ni? Eller dödar jag dom helt då?!

• Tingeling85

Fluffiga moln: Usch maskar/larver låter inte så bra! Hade du inte just fyllt pallkragarna? Låter iaf inte som ett gott tecken! Du får googla

Ja ska förhoppningsvis få fylla mina pallkragar nästa vecka. Just nu ligger jag i soffan med ischias, ska till en kiropraktor imorn.
    Men det är så jobbigt att bara ligga och titta ut i trädgården då man kunde ha gjort så mycket på den här tiden! Får roa mig med att rita ut trädgården på papper och planera hur de ska se ut i sommar!

• Tingeling85

Åh, bra ni påminner mig om kogödsel! Det måste inhandlas idag.

I veckan har jag en gammal brunn som jag ska fylla igen, så mina pallkragar får sin plats där, och ett staket som snödrivan har förstört i vinter måste lagas.

Sen har vi en syrenhäck som inte riktigt växer så fint i mitten pga att en björk stått där och stulit all näring, tror ni att det är en bra idé att sätta klätterväxter där som får växa upp på en spalje av naturpinnar så det iaf ser lite tätt ut?
    Såg i en trädgårdstidning om sånt och tänkte att det kan väl funka i häcken med?

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom