Inlägg från: Ari Gold |Visa alla inlägg
  • Ari Gold

Längtan efter körsbärsblom

Har också tänkt att skaffa höns. Men vi har skaffat ankor för en tid sedan så jag ska se till att de blir ordentligt "inskolade" först.

• Ari Gold
    Juleja skrev 2010-04-16 10:08:20 följande:
    Åh jag vill också ha höns, men vi köpte hus i stan, så det blir inget med det. Men det är en dröm! Jag vill ut och så lite blommor nu, men det är fortfarande minusgrader på nätterna. Då går det väl inte, ni som vet? Är faktiskt riktigt trött på det kalla vädret nu. Jag vill inte ha sommar, men ett par plus även nattetid hade varit fint. Och så sisådär 10 grader och sol dagtid. Det är väder för mig det!!SKa ta en tur tilll blomsterlandet och köpa plantjord och krukor så jag kan sätta om tomatplantorna.
    Går bra att ha höns i stan, om man har något lämpligt uthus och tillräcklig tomtyta. Jag har haft höns i hyreshus, ihop med grannarna.

Nu bor vi i en villaförort. Inte direkt på landet men inte i stan heller kan man väl säga.
  • Ari Gold

Det är ett träväxthus som ställs på mur. Vi behöver ett växthus som smälter in hyffsat bra i den gamla gårdsmiljön (som har kulturminnesvärde) så de enklaste i aluminium funkar inte. Det finns ju aluminiumväxthus med lackad ram och lite mer traditionellt formspråk också men de är på tok för dyra för oss.

Eftersom vi har barn och bollar så kommer det att bli isolerplast i rutorna. Designen kommer bli ungefär på bilden nedan fast lite mindre (15 kvadrat)

http://www.glasbacken.se/hus/imgs/java/17.jpg

• Ari Gold

Man kan aldrig ha för myket garage!

Vi hade ett dubbelgarage i ladan. Det fyllde jag med diverse barnvagnar och antikviteter, så sambon byggde en jättestor carport för 2 bilar. Den har jag fyllt med olika målarprojekt som behöver lite tak.

= Bilarna står ute.

Men det är skönt att ha både altanbygge och carportbygge avklarat. Det var stora saker som slukade både tid och pengar. Denna säsong hoppas jag få mer tid och pengar över till trädgårdsprojekt.

Växthuset är väl sommarens stora projekt. Jag håller på att måla alla delar nu, det är ett himla jobb. Nästa helg ska vi hyra en minigrävare för att gräva vattenslang och grund för muren.

Vi kommer att ha kanalplast i hela växthuset, det är det bästa för växterna och man slipper spruckna rutor. Om mman ska ha växthuset att fika i är det kanske inte så kul, men det är inte vårt syfte. Vi kommer bygga en glasveranda på huset senare.

• Ari Gold

Jag vill också ha gamla fönster till glasverandan. Är öppen för lite olika modeller på spröjs men att över huvud taget hitta tillräckligt många är ju svårt (om man vill ha bra pris i alla fall). Räknar emd att få leta några år.

Minns inte vad vår altan gick på. Vi är oftast dåliga på att göra budget utan köper materialet kontinuerligt medan vi håller på med bygget. Men vår är inte så stor så det var inte mycket.

Tyvärr är det lite "arga snickaren" varning på oss så den stackars altanen har fortfarande inga kryss i räcket och är ej målad. Sambon började med carporten när altanen var nästan klar och sedan drog vi igång med utbyggnaden o nu växthuset innan den är riktigt klar....

Den här sommaren SKA jag göra klart räcket!

• Ari Gold

Vilken underbar järnsäng!

Vi har tagit in en av järnsängarna jag köpte på auktion förra sommaren, till mellankillens nya rum i utbyggnaden. Den fick stå som den är, men lillkillens järnsäng måste jag måla om så det får vänta lite.

Om jag hittar en mer skabbig sak vore det fakstiskt fint att ha en  trädgården också , men det känns som slöseri på något sätt.

Jag skulle behöva en bok om hur man planerar en stor trädgård. Det låter bra att ha stort men det blir väldigt osammanhängande och lätt väldigt "kalt" också. Ställer man ut 20 krukor med växter ser det liksom bara ut som fluglort på väggen ändå.

• Ari Gold
    Mimmi 71 skrev 2010-05-08 06:27:22 följande:
    Oj, vad ni skriver tjejer! Härligt!mage06: Om du har några guldfiskar i "fuktpölen" så slipper du myggor. Undeerbar säng! Ari: Jag förstår problematiken med stor trädgård. Tror att du får satsa på att bygga rum, skärma av med spaljeer, buskar och häckar. Du skulle ha gått den trädgårdsplanerarkursen som jag gått för det är väldigt bra att försöka göra en plan över hur man vill ha det även om det sedan tar 10 år och många förändringar på vägen för att få trädgården "klar". Vi använde oss av en bok som handlade om trädgårdsplanering på kursen som var väldigt bra. Jag har bara några kopierade sidor från boken och vet inte vad den heter - tror att det är den jag listar här nedan men jag kommer inte riktigt ihåg. I vilket fall som helst så började den med att man har en planritning över trädgården och sedan påbörjar funderingen över vad man vill fylla trädgården med. Börja med de stora sakerna - uteplatser, sittplatser, lekplatser, redskapsbod, växthus mm. Rita in dem lite snabbt (tänkt på väderstreck. Fortsätt sedan med väggar - insynsskydd, tak och sedan gångar emellan de olika funktionerna.Sedan  lägger man på lull-lull i fomr av rabatter mm.Här kommer en lista på inspirerande trädgårdsböcker. De innehåller mycket grönt och lummigt som är min favorit för tillfället Skuggväxter, Susanna Widlund - ICA FörlagPlanera trädgård, Anders Dagsberg och Bertil Johansson, ICA FörlagTrädgårdsdesign, Anne-Christine och Dan Rosenholm - Albert Bonnier
    Jag tror absolut på tiset att tänka i rum (har hört/läst det förut). Försöker tänka i en odlingsdel, en barndel, en djurdel osv... men som sagt är det ju ett flerårigt projekt att bygga upp en så stor trädgårdsmiljö.

"Stilen" jag vill ha är en gammeldags bruksträdgård med mycket köksland och odlingar men även en del (gärna gammledags) växter och förståss trevliga sittplatser.
  • Ari Gold

Här ser man vår trädgård. Den är ganska långsmal, sträcker sig från vägen som går en bit utanför bildens nederkant (dvs riktigt hela tädgården är inte med på bild) till åkern som syns ni bakgrunden. Til höger sträcker den sig ungefär till bildens ytterkant och till vänster slutar den där den ljusare ängen tar vid.
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom