Inlägg från: Hannnas |Visa alla inlägg
  • Hannnas

Längtan efter körsbärsblom

Oj, men HUR har jag kunnat missa den här tråden

Hoppar på med ilfart om det är ok???
    Älskar trädgård och har HUR mkt som helst att göra i vår, som är 2700kvm och man måste börja om på precis ALLT, på gott och ont... 
    .?:*¨¨*:?. www.brunnegard.blogspot.com/ .?:*¨¨*:?.
  • Hannnas
    Mimmi 71 skrev 2010-05-06 13:27:40 följande:
    Vlkommen hit förresten!
    Tack
    Ang ogräs, så är nog tamejfan kirskål det värsta som finns ... enda som biter är täckplast i något år... 
    Någon som har bra förslag på häck förresten, vi ska plantera på ena sidan mot dagis så att säga (jepp bor granne med dagis)... vill inte ha en vintergrön då jag inte tycker de passar med stilen på huset...vill inte ha någon tuja eller barr... 
    Vill att den ska vara snabbväxande, och TÄT så att den blir relativt ogenomskinlig även om det är vinter... den ska växa till minst 2 m...
    Funderar på en måbärshäck men vet inte alls hur de tar sig??
    Syren hade varit lovely men vintertid går det tyvärr bort då de är så glesa i grenverket....
    Idé någon? vi pratar 40m dessutom....
  • Hannnas

Pingel... avenbok går bort av den anledningen du nämnde... ska googla liguster omg... 

Fluffiga... ... aroniahäck går bort av samma anledning som avenboken, den är för gles vintertid... men jag älskar bären!!! 
  • Hannnas
    6barnsmamman skrev 2010-05-07 07:23:01 följande:
    Hoppar in här.... ville bara säga att både liguster o måbär kräver ju att man klipper den om det ska va snyggt säkert två gånger på en sommar. Om det nu var en lång sträcka kanske det blir jobbigt, bättre med nåt friväxande?
    bra tanke... iof är väl måbären relativt lättklippta men ändå mycket jobb... vet inte alls vad som kan vara friväxande, tät även vintertid och relativt snabbväxande?
    Vill helst ha en friväxande eg då jag inte vill ha sådär typiskt formad häck... 
  • Hannnas
    Tjock kulan skrev 2010-05-07 09:17:25 följande:
    Hejsan Är helt euforisk efter föredraget med Christel Kvant i går. Så mycket inspiration och vackra bilder, så nu snurrar många tankar i huvudet om hur jag kan få till det i min pytte täppa till trädgård :). HannaH: Jag säger bara liguster det är sååå vackert, men ser sedan att du vill ha friväxande och då e ju inte liguster fint. Vi har en liten bit häck med bukettspirea som vi har klippt men den kan man ju ha friväxande det är ju det vanligaste.
    vad var det för spännande föredrag?
    Spirea gillar jag! men det är för lågväxande, vill upp i iaf 2m höjd...
  • Hannnas
    Jenny K skrev 2010-05-07 09:34:52 följande:
    Vi har glas i vårt, vet dock inte vad som är bäst. 50000? Det låter väl lite mkt om ni tänkte göra så mkt själv? Eller, vet egentligen inget om det här heller...
    Hagtorn var ingen dum idé! den ska undersökas närmre, tack vet du hur den ser ut vintertid?
  • Hannnas

Mimmi... stort garage är guld! vårt är på 80kvm och det är kanon!! Lycka till med bygget i sommar

Här ska det byggas altan är det tänkt, vi ska ta bort den nuvarande som är på ca 10kvm och utöka den till ca 45kvm men då ska entrén integreras med denna... skittrist jobb tycker jag, ser mest fram emot när det är klart så jag kan börja gräva runt för att sätta klematis mm
  • Hannnas

hmm ja vad ska man räkna med i budget till ett altanbygge? vi ska ha ett vanligt däck och sen staket upp tillmidja rätt överallt utom en sida där det ska gå upp till 170... ja o så tak över entren... tegel har vi men det är alles....

Växthus är en dröm! vi har rivit isär en gammal hundgård som vetter mot ett av våra garage (som används som redskapsbod/förråd), grunden är kvar, vilket är kanon då vi grävt ut den och nu fyller med jord o kobajs ... tanken är att glasa in den i framtiden... 
    Likaså står inglasning av ena uteplatsen på listan... men det blir framtid för jag vill ha gamla fönster med särskilda spröjs och vi behöver måånga så jag vet i f hur det ska gå till ens....
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom