Inlägg från: pingel |Visa alla inlägg
  • pingel

Längtan efter körsbärsblom

Hej! Jag vill också vara med lite på ett hörn här. Det här är vår tredje vår med trädgård, och första året som den börjar likna något vi vill ha Efter att huvudsakligen ha tagit bort grejor i två år (gamla, fula stora barrträd till förbannelse) har vi nu kommit in i ett lite mer konstruktivt skede där vi istället bygger upp med nya växter.

Vi har fått till ett ganska stort grönsaksland, en rejäl klätter/gungställning samt en liten stenlagd rund uteplats, och fyllt på med trevliga perenner i rabatterna där det tidigare mest var gamla trista buskrosor och sjuka mängder ogräs på de övriga 97 procenten naken jord undertill

Närmaste projektet nu är att plantera en trettio meter lång avenbokshäck längs tomtens baksida. Vi ska så småningom ha den minst 1,5 meter hög eftersom utsikten åt det hållet är måttligt snygg. Såg här ovan att du Hannnnah ville ha tips men är inte så bevandrad på området, misstänker dock att avenbok blir för pinnigt på vintern för er. Vi funderade först på vintergrön liguster just av den anledningen men tänkte sedan att det spelar mindre roll eftersom varken vi eller grannarna är ute i trädgården då. På ett dagis är det väl alltid folk ute oavsett säsong. Har hört lite olika om hur fort liguster växer, kanske någon annan har koll på det?

• pingel

Mitt lilla körsbärsträd blommar också för fullt sedan någon vecka tillbaka. Det är inte mycket högre än jag, vi planterade det för två år sedan. Två (2) bär fick vi förra året

Och idag såg jag att de första små rädisplantorna började sticka upp i grönsakslandet! Jag går en liten vända runt huset varje dag när jag kommer hem efter att ha lämnat sonen på dagis (jobbar hemma) och inspekterar rabatter och grönsaksland och gör mentala noteringar över hur växandet fortskrider och vad jag behöver fixa den närmaste tiden. Några minuters trädgårdsfrosseri är bästa sättet att börja arbetsdagen på, helst om det är så varmt att man kan sätta sig ner en stund med en kopp hett kaffe och bara glo lite

En till här som har bilproblem i form av hoppande, missljudande halvgammal Ford! Finverkstaden hittade i alla fall felet bland tändstiftskablarna efter att billiga fulverkstaden varit där och skruvat (och satt dit nåt billigt skit, får man förmoda). Sura pengar men nödvändigt... hur ska man annars få hem nya plantor och trädgårdsprylar?

• pingel

Det låter jätteskönt med ny fin jord i rabatterna! Jag behöver verkligen gräva bort en del gammalt och fylla på med torvmull. Har gödslat lite halvdant överallt men jorden är rätt hård och stenig på sina ställen, det är dötrist att rensa ogräs där och när jag vattnar på vissa lite sluttande ställen rinner det ofta ovanpå jorden istället för att gå ner ordentligt. Fast nu har det ju regnat så mycket (i alla fall här i Skåne) så man slipper det problemet några dagar

Jag tror att jag måste ordna en sån där knäkudde snart så att jag kan sitta och pilla mer noga i rabatterna. Är gravid i vecka 23 och magen börjar bli ivägen för att kunna sitta på huk som jag brukar...

• pingel
    versan skrev 2010-05-18 20:30:09 följande:
    Då ska du ha en sån här den är GUUUULD värd när man är otymplig eller har ONT i kroppen. Vadderad på ena sidan så man kan stå på knäna i den. & en pall på andra sidan. & så ett fack att ha verktygen i. Jag har haft min i flera hår och använt den både inne (vid renovering) & ute i trädgården. www.k-rauta.se/Bilder/Artiklar_Tradgard/41005... 
    Men kolla! Vilken fiffig grej, tack för tipset Idag har jag rensat lite småogräs och igår satte jag en massa lavendelplantor, kände mig lagom klunsig... Ska kolla upp den där. Eller så blir det en kudde. Byxor är nog knappt lönt att investera i, jag tillhör den kategori som går upp alldeles för mycket när jag är gravid så min storlek är lagom urballad för tillfället
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom