Längtan efter körsbärsblom
Hej,
Är hyfsat nybliven ägare till ett hus med tillhörande 1500 kvm trädgårdsoas. Full med fruktträd, perennrabatter, potatisland, bärbuskar och odlingsbäddar. Jag njuter varje ögonblick jag får vara i trädgården och påta, inte så ofta som jag skulle önska tyvärr, med tre barn under 18 månader blir det korta stunder som man får vara "ifred". Dessutom vågar jag inte plocka och gräva så mycket när de ser, vill helst inte ha "hjälp" att rensa...
Det verkar finnas en hel del kunskap här i tråden och jag har ett par frågor. Vi har två stora körsbärsträd (ca 10 m och 5 m höga) Tyvärr berättade grannen att det är sällan körsbären får vara ifred för kajor och andra fåglar så jag letar efter tips att få väck dem. De är inte särskilt skygga, men funkar silverband i träden, funderade på att hänga tex cd-skivor, eller måla "ögon" i rött och gult för att skrämma dem. Skulle så gärna vilja behålla lite av bären.
Vi har även tagit ner en stor en (säkert 4-5 m hög) som stod mitt i trädgården och sög ljus. Vi funderar på att sätta en magnolia där istället, är det för sent att sätta en så här års? Vi bor i zon 4, men har nån typ av microklimatzon i vårt område så det räknas nog som en väldigt lokal zon 3.