-
Det är ju en bra idé om jag inte lyckas klura ut hur jag skall få dem igenom... vad heter detMimmi 71 skrev 2010-04-23 07:41:49 följande:Mage06: Kan ni inte spika på varannan läkt/bräda från utsidan och varannn från insidan. Detta ger dessutom ett bra vinskydd då det silar vinden bra, ett helt tätt plank är värdelöst för vinden då den då tränger sig ned bakom planket med ännu mer kraft. Skall ni ha dessa läkt/brädor horisontellt eller vertikalt?
Men det är inget plank, det är pinnar och de skall inte ligga dikt mot varann... Vertikalt. Måste visa en bild sen tror jag , hahaha
-
Hej hej! Har en utlottning i bloggen
Välkomna att vara med, man kan ju hänga...typ en planteringsspade på den
www.noamajahemma.blogspot.com
Sitter med halsfluss och väntar på leverans av Kåvepenin, så jag hoppas på gladare dagar
-
Åh, få höra!!! Tips till pyttetäppa lät intressantTjock kulan skrev 2010-05-07 09:17:25 följande:Hejsan Är helt euforisk efter föredraget med Christel Kvant i går. Så mycket inspiration och vackra bilder, så nu snurrar många tankar i huvudet om hur jag kan få till det i min pytte täppa till trädgård :). HannaH: Jag säger bara liguster det är sååå vackert, men ser sedan att du vill ha friväxande och då e ju inte liguster fint. Vi har en liten bit häck med bukettspirea som vi har klippt men den kan man ju ha friväxande det är ju det vanligaste.
-
Åh! Den boken måste jag titta i! Då tänker jag lite rätt i alla fall för jag känner verkligen att det måste bli ett litet rum för att kännas större... Vilken tur du har med din jord då...här är det stenigt...men jag har grävt ur och lagt på ny jord så alla växter utom min iris har trivts jättebra. Irisen var iof dömd att misslyckas men jag älskar dem och tänkte att den kanske gick att odla på ren viljaTjock kulan skrev 2010-05-07 19:00:05 följande:Hon har ju skrivit en bok ägnad helt åt radhusträdgårdar och hur olika dessa kan göras fas förutsättningarna är de samma. Under föredraget talade hon om att man skulle tänka på tak, golv och väggar i trädgården när den skapades. Så gärna ett träd eller en pergola av något slag, gärna häckar/plank eller spaljéer för att få till väggar/rum och för att få en känsla av intimitet. Golv i form av trädäck, stensättning/gräsmatta men att det oxå är intressant att blanda de olika materialen. Hon underströk även vikten av att inte dutta med blommor utan satsa på ett större antal i en plantering för att undvika ett rörigt intryck. Ja det var lite av vad hon talade om. Sen sa hon att man skulle tänka på jorden där man bor o plantera utifrån det. Så bor man vid havet o har sandblandad jord så satsa på tex trift, och silverbladiga växter, inte rododendron för det e dömt att misslyckas:). Så jag som har tung lerjord känner att jag ska satsa på rosor, pioner och syren :).
Kan inte hålla mig nu när du är här tjockis *fniss* men jag har haft en järnsäng på gång och nu är den min, min, min!!! Kolla:
www.blocket.se/vi/27247554.htm
Im so lucky!!! -
Tack, visst är den! Jag sa att jag kunde betala de 2300 men så sa hon att om hon fick 1900 så var den minHannnas skrev 2010-05-07 19:25:49 följande:mage.... grattis!!! superfin!!
Har ju inte sett den men det kan ju knappast vara något fel som inte går att fixa eller hur
-
I know!? Men jag hittade henne på facebookHannnas skrev 2010-05-07 19:34:38 följande:
Hon har ett par vänner där som säkert är hennes barns kompisar/jobbarkompisar som gått i samma skola som jag. Jag sa det till henne *fniss* så hon inte får lust med några funny busyness
-
Tack, jaa, den skall stå därTjock kulan skrev 2010-05-07 20:30:53 följande:Ja ibland e det svårt att inte satsa på idiot projekt för att de är så oemotståndligt vackra *och vem kan egentligen motstå en iris :)*. Kan du inte prova med att sätta den i en kruka de brukar ju stå i sandblandad eller fuktig jord beroende på sort om jag minns rätt. Vilken vacker säng den e du värd vet hur du letat vännen, ska den stå inne hos E och S Hanna: Ok var värt ett försök ;)
Sen måste jag ju hitta en till *fniss*. Men än så länge skall S sova i lilla fina utdragssängen:-*
Jo, jag älskar verkligen Iris...ville nästan döpa ett av mina barn till det *skratt* eller Viola
Men jag vill inte skaffa någon fuktpöl eftersom jag inte är någon stor fan av myggor...är rädd att de skulle trivas då
Hur är det med dina små? Hur stor är E nu? S blev precis två
-
Ari: Tack! Jag är knasglad! Har letat så länge!
Önskar jag hade ditt "stora trädgårdsproblem"
Jag tror som Mimmi att man får bygga små miljöer. Sen tycker jag det är härligt med öppna ytor också!
Mimmi: Ja, självklart, fiskar, tänkte inte på det
Men jag törs inte ha någon liten pöl så länge barnen är så små så det får vänta.
Tjockis: Haha, ja, det brukar inte bli några sysselsättningsproblem med två små
Tråkigt med E:s mage, hoppas ni får ordning på den snart! Jag förstår precis kluvenheten mellan att vilja vara hemma mer & att få komma ut och jobba. Jag har varit hemma i 4 år
Nu tycker barnen att jag skall prata med dem lite
-
Hej flickor!
Mina trädgårdsprojekt är ju i betydligt mindre skala än era men jag är så happy över att ha funnit dessa på rusta:
www.rusta.se/rabattkant_pil_l_50_cm_p62251134.html
Solen skiner!!!
-
Ja det skulle bli fint! Perfekta för köksträdgårdar! Jag har en liten plätt 2 m ut mot en liten grusväg. De skall bara markera den plätten mot grusvägen. Nu har jag runda stenar men jag vill markera tydligare. Jag har planterat lavendel som skall bli som en liten häck precis innanför.Mimmi 71 skrev 2010-05-11 12:51:20 följande:Fina! Sådana skulle jag kunna tänka mig i min omarbetade köksträdgård. Nu har jag dock fler projekt innan köksträdgården står på tur, men planera och drömma kan man ju göra Var skall du använda dem?
Kirskål är det fullt av tyvärr
Har grävt upp en stor del av växterna för att kunna ha hälften av plätten att sitta på. Skall lägga grus där... Sen har vi ett trädäck där vi skall spänna upp ett dyning-segel. Så får vi både sol och skugga...
-
Har varit ute och pratat allvar med kirskålen...vi är djupt oeniga... Jag hoppas på att få bygga mitt vindskydd i helgen. Jag och mannen är också en smula oeniga om var pengarna skall gå, det är mycket på gång nu
Visst är det varmt och underbart?! -
Nej, jag tror inte att den fattar, sast jag gjort en mycket trevlig kirskålshimmel på baksidanHannnas skrev 2010-05-12 13:44:57 följande:mage... haha hoppas kirskålen fattar läget nu då Kan tipsa om att rusta har billig marktäckväv att döda eländen som kirskål med, jag köpte på lantmännen förra året och de var svindyra, t o m öb var relativt dyra i förhållande till rustas... Evanor... jo men den är nog för gles vintertid, tror jag? Tack
Bra tips! Det skall jag lägga under gruset som skall på nu!
Vad gör du idag? -
Ja jättebilligt! 2x5 meter är ju typ storleken på min täppaHannnas skrev 2010-05-12 13:52:44 följande:visst är det billigt? www.rusta.se/marktackvav_2x20_meter_p62251113... www.rusta.se/marktackvav_2x5_meter_p62951119.... Såg att de hade billiga fiberdukar med www.rusta.se/fiberduk_3x10_meter_p62951120.ht... Köpte ett växthus på öb igår, med plastöverdrag... jag avskyr plast eg MEN i brist på annat så behöver mina tomater, örter och luktärter någonstans att stå... o 375: för ett stort tycker jag var kanon, får se hur det fungerar dock...
Jag tycker att det låter mysigt med växthuset, bara det att få gå in och dra in växthusdoften skulle jag göra en hel del för... Min svärfar har ett superfint växthus, lite toppigt på mitten, mörkgrönt och glas. Det vill jag ha! Fast han bor i Danmark
Han har underbara vindruvor i det!
Jag sitter och väntar på att verkstan skall ringa och säga att bilen är klar så jag kan åka dit och betala de dumma 5000 som de skall ha...
-
Mmm, och som grädde på moset började bilen låta konstigt helt plötsligt... Kan vara AC:n säger verkstadsmannen dåHannnas skrev 2010-05-12 14:00:51 följande:Men åhh så härligt det lät! Ja ett riktigt fint växthus en dag är ju drömmen, men man får ta en sak i taget, tyvärr... och detta duger en kort tid hoppas jag iaf ska fota o visa i bloggen när vädret ser annorlunda ut, nu regnar det... SÅ trist med bilen varför är det alltid så... skit! o alltid när man känner att man hade haft stora behov på annat håll, roligare...
What the...?! Vad kostar det?! Massor!!! Jag tänker inte åka runt i en bil med två små barn utan AC hela sommaren! (Det lät ju en aningens bortskämt men så känns det
) Bööö
Det var då jag kände att nu köper jag järnsängen
Det blir inget bättre tillfälle liksom
-
Nej det var inte de som hittade felet, det hörde jag själv. Lagen om alltings jävlighet kallas det tror jagHannnas skrev 2010-05-12 14:09:50 följande:men va fasen! inte ACn, det är ju snordyrt! fy... varför är det alltid så att de hittar nåt nytt när man lämnar in för nåt annat Helt rätt läge att köpa sängen tröst om inte annat
-
Hej i tråden! Är alla ute i trädgården?
Jag håller på med min lilla täppa och jag känner verkligen att den är för liten för mitt intresse
Måste verkligen tänka efter vad jag vill ha...
Har köpt en underbart puderrosa riddarsporre, en blå afrikansk lilja och vattnar och göder ivrigt mina luktärter! Förutom vitt och grönt, som ju bara är så fint i sig, är det rosa och blått.
Har letat som knasig efter en gräddvit/rosa kaprifol att ersätta en clematis som fått någon sjukdom/brist och inte vill växa mer. Hittar ingenstans och nu har de ju snart blommat ut
JennyK: Jag vet inte riktigt hur de ser ut... Men meningen är väl att de skall sitta så till att ingen går där antar jag
Hannah: Oj vad ni jobbar! Vet precis vad du menar med tid vs små barn
Vet inte angående telestolparna... Säkert är det någon som vill ha sånt. Jag tänker bara på att de väl innehåller cuprinol? Tycker det är lite läskigt med sånt där
Oh, skall slänga in en bild i bloggen på alla pionknopparna! Åh vad jag älskar mina pioner! De bara kommer upp ur ingenting och snart blommar det! Ett femtiotal knoppar ha de! Hoppas, hoppas att det inte kommer något slagregn sen när de blommar!
Kram,
så länge! -
Hihi, hej! Åh det finns ju så mycket fint du skulle kunna ha! Jag älskar min lammöron...ja alltså plantornaMemoria skrev 2010-06-29 10:59:21 följande:Haha va lustigt. Ingen har skrivit på flera dagar och jag undrade också hur det gick för alla andra i trädgårdarna.
Puderrosa riddarsporre lät jättevackert. Just det rosa ihop med blått, är ju så underbart!
Var preics ute och tog lite kort på min miniträdgård.
Behöver lite fler tips på vad jag kan sätta in mellan hostorna i den låånga rabatten och ett fult hål vid förrådet som jag försöker trycka ner allt möjligt för att det inte skall se tomt ut. Behöver något mer fluffigt eftersom salvian är stor och maffig. Floxen blir rosa och klematisen lila. Vad passar med färgerna i hålet till att börja med?
Finns lite bilder i mitt galleri om ni vill se närmre.
Sen gillar jag Cosmos, men det är ju bara en sommarplanta. Kanske ett bra alternativ om du är osäker.
Så är jag ju så glad för min afrikanska lilja, så härligt med lite höjd också. Olika typer av gräs är också underbart! Har själv ett randgräs som har varit helt fantastiskt, 1,5 meter högt och prasslar så underbart i vinden! Det har dock blivit trött och är nu inte mer än ca 30 cm högt. (Fick dock en ny, friskt planta av gulligaste Tjock kulan!).
Så trevligt du har det, gillar stengångar jättemycket! -
Jag använder bara vanlig blomsternäring faktiskt. Så har jag precis fyllt på med ny jord, men jag har dem inte på friland... Mina är bara hälften så höga som mammas och det är hon som sått även mina. Men hon behöver bara titta på sina blommor så växer de som galna, fattar inte hur hon görHannnas skrev 2010-06-29 12:56:04 följande:mage... oj, vad är läskigt med cuprinol?? ... hur gödslar du dina luktärtor förresten, tycker mina tar sig skitsegt nu när de är utsatta
Memoria... superfint!!
Hon har en enorm mårbacka som borde ställas ut på Botanisk
Versan: Roligt med plantbytardag! Det är ju en fantastisk idé!
Mimmi: Jag såg nog att du skrev att du fotat i nya huset! Jag kommer att hålla koll på att bilderna verkligen publiceras *fniss*.
Jag visar mina pioner i bloggen och känner mig som farmor Berit i Allers
Men de är såååå vackra!
www.noamajahemma.blogspot.com -
Hej på er! Nej, det är väl inte meningen att man skall hinna med nätet nu i det underbara vädret! Det är ju nu man skall njuta utelivet verkligen! Pionerna är bara fantastiska och svämmar över både täppan och mitt hjärta!
Vi har fått "vattningsförbud" här på ön så nu blir det till att smuggla ut lite vatten då och då
Hannah: Fina du, det var så gulligt sagt
Memoria: Det är fantastiskt fint med lammöron till rosa
Tycker inte att du skall oroa dig för färgen om du tycker om dem. De är fina mot hostan också (växten alltså
). Jag har grått, grönt, vitt, rosa och lite blått och det är väldigt rofyllt faktiskt. Jag tror att du hittar på något bra
Ha en fin helg! -
Hej! Så härligt att dn här tråden tinar upp också! Kul att se dig Mimmi och alla andra! Jag har krattat bort en hel del snö i lilla täppan, man måste ju hjälpa våren lite. Just nu ligger jag med migrän men det är härligt att höra smältvattnet porla i stuprännan!
Det första minstingen, snart tre år, sa i morse var: "idag är det sol då kan man ha sandaler om man vill!"
Inte riktigt men nästan! Om en knapp vecka är blir det sommartid, tjoho!