Inlägg från: Mimmi 71 |Visa alla inlägg
  • Mimmi 71

Längtan efter körsbärsblom

Tjock kulan skrev 2010-03-15 06:04:48 följande:
    Hej tjejerKlurar fortfarande på gången....Vad tror ni om en fin gamal stol i slutet av gången framför förådet eller kanske ett zinkkar med lite porlande vatten för att väcka nyfikenhet?
    En vitmålad karmstol rakt fram kanske vore något som man kan se ut till genom en portal med klätterros? (Når solen denna portal om den står längst ned i höjd med slutet på husväggen?). Eller varför inte sätta en stor spegel på förrådsväggen om du vill ha en liten mer trolsk känsla, kanske med en lite porlande zinkkar framför.

Ja, jag tycker nog att du enbart skall ha klätterväxter med lite krypande växter kring fötterna för att det inte skall bli för "trångt".
  • Mimmi 71
    Tingeling85 skrev 2010-03-15 13:52:24 följande:
    Har nu länge längtat efter att ta in lite kvistar från körsbärsträden så man får lite blommor och vårkänsla, tror ni att det är för tidigt?
    Jag har sett många bloggare som har gjort det, men har själv aldrig testat. Det kostar ju inte så mycket att misslyckas, så plocka in några kvistar
  • Mimmi 71

Syrener går som det tidigare sagt, kapa rejält hårt. Tror inte det går att beskära ihjäl dem Antingen beskär man alla grenar ända ned och får då vänta något/några år innan det blir en bra buske igen, eller också så beskär man 1/3-del av alla grenar i 3 år och har på så vis bytt ut hela busken utan det drastiska med att den försvinner helt

Happy: Skulle du inte kunna leta hjälp med besärning i en lokal trädgårdsförening? Det finns säkert någon gammal "farbror" so vill lära ut hur man gör.

• Mimmi 71

Om du vill njuta av blomningen så kan du ju beskära den efter detta, men då skulle jag nog inte rekomendera att kapa ned hela busken. Skall du göra det så är det nog bäst nu innan den kommit igång att växa.

Fast någon expert är jag ju inte Det kanske går att kapa ned hela efter blomning också.

• Mimmi 71
    Tjock kulan skrev 2010-03-18 07:18:56 följande:
    Hmm Citering fungerar inte igen

Vilken lycka!!!!

Efter denna vinter och vårvinter så inser jag att jag måste anlägga en rabatt i södervägg som kan undgå tjockt snötäcke för tidig njutning.  Alla mina rabatter ligger med minst 50 cm snö över sig.
  • Mimmi 71
    Tjock kulan skrev 2010-03-27 19:47:25 följande:
    Hejsan tjejerBjuder på ett litet vårsmycke från min lilla lilla trädgård. Imorgon blir det till att plantera små penséer om vädert tillåter :).
    Så fint!

Utanför fönstret är det grått och trist men jag tror att det får bli en tur till plantskolan för att pynta ytterkrukan på trappen iallafall. Brukar ju göra detta till påsk. Det är annars inte så mycket förberedelse i trädgården ännu, men det börjar suga i "tarmen". Fick ny AoT i veckan och inspirerades rejält. Underbara vårrabatter fanns det i tidningen. För övrigt så laddar jag för en rejäl beställning av växthusfönster som skall sättas på plats så fort det går att komma ut till växthuset utan att kliva i snön I år skall det bli tidig start så vi får njuta av tomater, gurka och physalis i sommar (i fjol mognade det inte förrän i början av hösten pga sen start )

Är det någon som har förslag på nytänkande i växthusodling? Hos oss brukar det oftast bara bli gurka, tomater av olika slag och physalis, tillsammans med basilika som planteras nere vid fötterna på tomaterna och gurkan.
  • Mimmi 71
    Juleja skrev 2010-03-28 09:03:17 följande:
    Idag ska jag förså 2 sorters tomater och några olika kryddörter inne. Lite sent tror jag, men vi har varit sjuka jag vet inte hur länge... Hopplöst ju. Nu verkar livet återvända lite till vår familj, skönt det. Tror ni tomaterna tar sig? Jag har aldrig provat förut. Vi har inget växthus så jag funderar på att sätta dem i kruka/ampel sen, så jag kan flytta på dem när det behövs. Jag har fått upp snödroppar och lite lökväxter nu när snön börjar försvinna. Spännande. I övrigt finns det mycket att önska i vår dräneringssargade trädgård. Suck. Gräsmatta har vi knappast någon än, bara några gröna fläckar här och där som knappt går att urskilja i all jord. Hoppas den tar sig fort nu. Och att allt vatten trokar upp så man kan börja gå lite försiktigt. Jag är så less på att inte ha gräsmatta och trädgård vänlig nog att kunna släppa ut Albin på denna sommar heller. Det bara spritter ju i benen på en 2 åring. Men det får väl bli som förra sommaren. Alla stadens lekparker, here we come. Men jag vill ju helst sitta på egen täppa och njuta av en kopp te och höra barnen leka i sandlådan. Men drömmen lever vidare. TIll nästa sommar ska vi ha gräsmatta!!! Och sandlåda. Och då har vi ju en liten knart till som börjar närma sig året!
    Det finns ju flera sorter tomater som tål att stå ut - kommer inte riktigt på namnet på den allra vanligaste utomhustomaten. den har lite tjockt skal men ger rikligt med tomater och de smakar gott. Min sambos faster har dessa tomater mot en södervägg och hon får nästan mer tomater än vad jag får

Dräneringstomt känner jag igen fast vi fick iordning på våran förra sommaren, i år startat dock ett garagebygge så då blir det "samma visa igen" Måste nog skärma av resterande trädgården med ett nät så man kan ha lillemannen lekande ute. Har själv en 2,5-åring med mycket spring i benen
  • Mimmi 71
    Juleja skrev 2010-03-28 11:42:52 följande:
    Åh såna tomater vore guld hos mig. Jag köpte :www.weibulls.com/IboxServlet?id=IXS202R&OPT=&...www.nelson.se/shop/custom/prod.aspx?productid...Men upptäckte nu att den första skördas aug-sep. Men om jag vill ha tomater i juni då? Tusan.Ja vi måste ha staket lite överallt. Och grind. Dessutom har vi 2 etage på tomten. Lillkillen trillade ner från ett av dem förra sommaren. Ve och fasa! Det är väl som max 1,5 m. Så mycket staket kommer det bli sen.
    Det var dansk export som jag menade (första länken).

Att få tomater i juni är nog svårt även om man har växthus. Mina brukar mogna fram mitten på juli om jag startar relativt tidigt i växthuset.
  • Mimmi 71

Jag var till Smögen i påsk och när jag kom hem igårkväll så var nästan hela vår framsiderabatt frilagd från snö och en hel mängd lökväxter tittade upp (bara små blad än så länge). Planterade en del lökar i höstat och har redan glömt bort vad det var, spännande skall det bli Skall försöka hinna med en trädgårdsvandring ikväll när jag kommer hem från jobbet. Nu känns det som vår

• Mimmi 71
    mage06 skrev 2010-04-06 11:55:24 följande:
    Vad härligt med Smögen! Påsken är västkusten för mig eftersom jag spenderat många "påskar" där Saknar det! Trädgårdsvandring låter fantastiskt! Här är det mer en...flukt över rabatten Det har kommit upp en hel del tulpanblad här. Mamma har köpt fina tulpanlökar till mig som jag klämde ner i "stenröset"...har grävt upp en massa plantor så det ser lite kalhyggeaktigt ut...Tack för kommentaren i bloggen Jättespännande kan det bli så småningom...
    Påsk har jag inte tillbringat i Smögen tidigare men väl många somrar har tillbringats på västhuset (=Bohuslän ). Nu när man flyttat upp till Sörmland så har somrar med saltvatten varit lätträknade.

Någon mer avancerad trädgårdsvandring blir det väl inte ikväll men väl en rundtur i trädgården för att kika vad som hänt under snön. Planera lite och drömma sig bort till varmare dagar Våren är den allra bästa tiden och jag försöker att ta en rundtur i trädgården flera dagar i veckan för att man upptäcker alltid något nytt. Det händer så mycket i naturen så här års så det gäller att hänga med.

Visst är det spännande med nysatta vårlökar. Jag har ju en stor rabatt på framsidan som man passerar varje dag på sin väg till och från huset. I höstas satte jag en del lökar och jag planerar att sätta fler så att det kan bli ett hav av vårlökar här an behöver dessa guldkorn i väntan på sommaren, eller hur?
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom