Längtan efter körsbärsblom
Ja, jag tycker nog att du enbart skall ha klätterväxter med lite krypande växter kring fötterna för att det inte skall bli för "trångt".
Syrener går som det tidigare sagt, kapa rejält hårt. Tror inte det går att beskära ihjäl dem
Antingen beskär man alla grenar ända ned och får då vänta något/några år innan det blir en bra buske igen, eller också så beskär man 1/3-del av alla grenar i 3 år och har på så vis bytt ut hela busken utan det drastiska med att den försvinner helt
Happy: Skulle du inte kunna leta hjälp med besärning i en lokal trädgårdsförening? Det finns säkert någon gammal "farbror" so vill lära ut hur man gör.
Om du vill njuta av blomningen så kan du ju beskära den efter detta, men då skulle jag nog inte rekomendera att kapa ned hela busken. Skall du göra det så är det nog bäst nu innan den kommit igång att växa.
Fast någon expert är jag ju inte
Det kanske går att kapa ned hela efter blomning också.
Jag var till Smögen i påsk och när jag kom hem igårkväll så var nästan hela vår framsiderabatt frilagd från snö och en hel mängd lökväxter tittade upp (bara små blad än så länge). Planterade en del lökar i höstat och har redan glömt bort vad det var, spännande skall det bli
Skall försöka hinna med en trädgårdsvandring ikväll när jag kommer hem från jobbet. Nu känns det som vår