Inlägg från: Ari Gold |Visa alla inlägg
  • Ari Gold

Längtan efter körsbärsblom

Bilderna jag klistrar in är från eniro så de är ett par år gamla. Man kan få fram sådaa översiktsbilder genom att skriva in sin adress och klicka "utsikt". Fast det funkar inte om man bor ute på ladet, det måste vara inom en stad som finns med i deras register.

• Ari Gold

Jag försöker göra en plan genom att tänka i "rum".

Gult är djurområde, där hönsgård, hönshus mm finns.

Blått är barnens lekområden: de små är sandlåda vid vår altan (svart) och en blå ring där barnpoolen brukar stå och där är även barnens trädkoja. Den stora mörkblå är området kring gungställning/klätterställning och stora klätterstenen. Den ljusblå kvadraten är fotbollsplanen.

Rosa prickar är alla ställen där det finns större blomrabatter idag.

Rött är mitt "bärland" nedanför altanen och det som ska bli odlingsområde kring växthuset (markerat mörkrött)

Svart är alla de ställen där vi har bord med sittplatser.

Sedan finns det en carport som ej är med på bild som jag ritat in och mellan carport och lada är en stor tom yta som jag inte orkar planera för i dagsläget. Tänker mig. ev. stort potatisland senare.
  • Ari Gold
    Hannnas skrev 2010-05-12 13:52:44 följande:
    visst är det billigt?www.rusta.se/marktackvav_2x20_meter_p62251113...www.rusta.se/marktackvav_2x5_meter_p62951119....Såg att de hade billiga fiberdukar medwww.rusta.se/fiberduk_3x10_meter_p62951120.ht...Köpte ett växthus på öb igår, med plastöverdrag... jag avskyr plast eg MEN i brist på annat så behöver mina tomater, örter och luktärter någonstans att stå... o 375: för ett stort tycker jag var kanon, får se hur det fungerar dock...
    Mina svärföräldrar har ett sådant växthus ståendes löst innuti sitt vanliga vänthus på försäsong för att kunna dra upp plantor tidigt på säsongen. Så det kan du ha nytta av även om du skulle skaffa ett riktigt sedan.

Jag kämpar på med mitt röda växthus jag. Nu är i alla fall alla delar målade en gång. Men jag lär ju inte hinna odla något i det i år.
  • Ari Gold
    pingel skrev 2010-05-17 11:59:52 följande:
    Det låter jätteskönt med ny fin jord i rabatterna! Jag behöver verkligen gräva bort en del gammalt och fylla på med torvmull. Har gödslat lite halvdant överallt men jorden är rätt hård och stenig på sina ställen, det är dötrist att rensa ogräs där och när jag vattnar på vissa lite sluttande ställen rinner det ofta ovanpå jorden istället för att gå ner ordentligt. Fast nu har det ju regnat så mycket (i alla fall här i Skåne) så man slipper det problemet några dagar Jag tror att jag måste ordna en sån där knäkudde snart så att jag kan sitta och pilla mer noga i rabatterna. Är gravid i vecka 23 och magen börjar bli ivägen för att kunna sitta på huk som jag brukar...
    Jag har Granngårdens trädgårdsbyxa och då kan man pilla in knäskydd (färdigköpta eller bitar av liggunderlag) som hålls fast av brallorna.

Har en vanlig byxa (2/3 kort) men det finns som hängslebyxa också - det rymms man ju längre i som gravid.
  • Ari Gold

Jag håller ockå på med lite jorförbätting. Har hämtat två släpkärror fulla med anläggninghsjord, en släpkärra med kogödsel och så har jag ungefär motsvarande mängd färdig kompost. Rena styrketräningen att köra ut det med skottkärran!

• Ari Gold
    Mimmi 71 skrev 2010-05-17 15:27:20 följande:
    Jag rekomenderar att blanda i lite torv dessutom. Jag brukar använda 1/3 torv, 1/3 sand/grus och 1/3 jord. Min tidigare kollega, tillika trädgårdsmästare i stan och stor fantast av trädgård (hans hemsida länkade jag ju till för inte så länge sedan) anser att den bästa kvalitén på jorden är när man kan köra ned en arm, ned till armbågen i jorden utan problem. Luftigt skall det vara!
    Anläggningsjorden innehåller torv, sand, jord och kompost. Kogödseln består av kobajs + torv. I övrigt fyller kompostmullen ungefär samma funktion som torvmull/barkmull.

Jag köper inte jordförbättring i småsäck (50-liter). För dyrt och krångligt.
  • Ari Gold
    Hannnas skrev 2010-05-17 15:34:23 följande:
    Förresten... ni med stora gräsytor... toppdressar ni? jag skulle nog döda mig själv både ekonomiskt och tidsmässigt om det var så.. kanske man får göra bitarna närmst huset.... nästa år el nåt
    Nej absolut inte. Slänger på lite jord och gräsfrö om det blir upptrampat någonstans. Låter gräsklippet ligga kvar istället för att gödsla + en del äppelrester och löv.

Händer nån gång att jag kalkar, då med foderkalk som köps på storsäck på Granngården.
  • Ari Gold

Aha du menar underst i rabatten! Jag trodde du menade duk över rotsystemen med typ täckbark över, så som man kan göra med buskar.

Jag brukar inte ha markduk i botten på rabatter om det inte är så att jag anlägger ovanpå en grässvål som jag inte orkar ta bort. Gräver man bort grässvålen och kommer ner till ren jord så finns det ju inte mer ogräsfrö/rötter där än i den jord man tillför ovanpå så jag ser inte vad det skulle göra för nytta.

Skulle nog ta en nedbrytbar duk i alla fall, för om du byter plantor i rabatten om några år och vill ha något med större rotsystem där kommer de ju inte få nog med utrymme.

• Ari Gold
    Hannnas skrev 2010-06-14 15:44:55 följande:
    Någon som har bra tips på hur man driver upp ruccola på friland? Det var den enda salladssort jag inte lyckades få till ordentligt, så nu har jag rensat upp raden och undrar väl om det ens är lönt att ge den en chans till eller om man ska så plocksallad där ist...
    Du kan dra upp den i pluggbox om det krånglar på friland. Lättare att få bra avstånd mellan plantorna då också.
  • Ari Gold

Normalt sett brukar man vara försiktig med att beskära syrener och ta en bit itaget, eftersom de annars inte blommar nästa år. Men de brukar ändå inte blomma året efter när man flyttar dem (de är lite känsliga av sig) så du borde kunna gå rätt hårt åt. Det går bra att forma den nu, men jag vill minnas att man får fler nya skott om man klipper på vårvinttern.

På tal om beskärning så har vi ju kommit in i den första månaden för att beskära äppelträden. Jag borde egentligen börja nu för att hinna mina, men det är ju inte direkt lockande i 30 graders värme.

Men värmen gillas i alla fall av mina gurkor och tomater så jag behöver inte ha dåligt samvete att växthuset ej är klart.

Fetaste frilandsgurkan finns på bild i bloggen:

http://regnavdagar.blogspot.com/

• Ari Gold

Jag är i full gång med plantering och trädgårdsplanering!

Idag körde jag hem 8 nya pallkragar till min köksträdgård, dessutom har jag två bottenramat från en kasserad våningsäng som ska bli en odlingslåda. Jag har också snickrat en "kålbur" med nät  att sätta över en pallkrage.Den blir nog klar imogon.

Runt 1:a april tänkte jag köra igång växthuset. Innan dess tänkte jag försöka snickra ett till takfönster att sätta in. Det ingick 3 automatluckor till 15 kvm växthus och det känns för lite. Jag borde ha köpt extra fönster som tillbehör, men jag tror inte det är så fruktat knepigt att fixa ett själv.

• Ari Gold
    Pigelinen skrev 2011-05-08 15:38:27 följande:
    hej...  vilken bra tråd!!!Vi köpte hus med tillhörande 3800kvadratmeter trädgård i höstas... De senaste 5-6åren har trädgården fått förfalla men i grunden finns jättefina odlingar som vi ska se om vi kan få ordning på.. men mycket jobb o vi har inga kunskaper men vi hoppas på att lära oss!
    Det är ungefär samma tomtstorlek som vi har. Väldigt lagom storlek tycker jag, skulle gärna hamer men då inte som trädgård utansom hagmark eller något annat man inte behöver sköta på samma sätt.
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom