Inlägg från: Daggdroppen |Visa alla inlägg
  • Daggdroppen

Haha, alltså jag kan inte fatta att det är så stor skillnad på hur långt växterna har hunnit för oss här i tråden. Jag kan inte i vida världen förstå hur ni äntligen kan ha plockat bort alla torra kvistar och ser vad som börjat komma upp. Haha... Jag borde verkligen ta mig en tripp till södra Sverige någon gång den här årstiden!!! Lyckliga er!

Men iofs så behöver kanske inte vårt kalla klimat och snörika vinter betyda att det blir så mycket senare heller. Pratade med min mormor som bor ännu högre upp än mig och hon har redan 10 cm höga tulpaner!!! Hon har en superrabatt där det är ett konstigt extremt klimat. Mot husets tegelvägg och på bästa solsidan.  Snön har dessutom rasat ner från taket där, men jag hoppas på samma fenomen hos mig! Då 2 meters snödrivan är borta

JagoHan: Klart vi minns dig Kul då fler hittar hit!!!

• Daggdroppen

Åh så skoj med ett växthus! Och fin modell dessutom!

Jag säger som mage - jag är nog ingen bra tråddeltagare jag just nu.
    Jag har fortfarande ont och det begränsar massor av det jag vill göra i trädgården. Nu har jag hållit på med lite små projekt och det blir genast mycket värre.

Var iaf igår på en snabbkurs i björkrisbindning. Blev riktigt sugen på att testa fler saker. Gjorde ett dörrhjärta och en "kon med horn" att ha i trädgården eller vid trappan som dekoration. Eller kanske som klätterstöd. Har också planterat ut små violer på olika ställen. Det är mycket tidigare än vad jag brukar, då det ännu är kallt på nätterna. Men nu ville jag ha vårfint! Det blev så tomt efter att jag tagit bort det numera fula höst- och vinterpyntet.

Jag har iaf städat ur rabatterna lite och vissa perenner börjar sticka fram. Kul

Vilka växter är extra känsliga för frost? Ifjol frös mina astillbe så i år är de täckta. Och hur är det med tuijor (barrväxter). När kan man ta bort solskyddet från dem? Är det då tjälen gått och de kan suga vatten ordentligt?

• Daggdroppen
    mage06 skrev 2010-04-22 18:39:50 följande:
    Trist att du fortsatt har ont Liiite mer värme bara vore underbart! Det kommer säkert underlätta för dig också, tror du inte? Jag har bestämt mig (för det är ju jag som bestämme eller hur? ) för att vind/insynsskyddet skall vara av samma typ som staketet, dvs kvadratiska pinnar med en spets högst upp. Men jag vill att pinnarna skall gå igenom tvärslåarna (eller vad man skall kalla det) så att det ser likadant ut från båda sidor...fattar ni? Någon som vet hur man gör detta snyggt?
    Jag är för trög för att fatta/tänka Ska ni bygga själva? Låter fint hur som helst.

Mmmm... värme vore skönt. Men det hjälper nog inte för mig tror jag. Åh så frustrerande det känns! Men men. Jag tänker som så att jag är bättre än för en månad sedan iaf och kommer mig från rum till rum Och jag klarar ju av lite iaf
  • Daggdroppen
    Tjock kulan skrev 2010-04-28 20:15:33 följande:
    Hejsan Det växer så det knakar här i skåne så härligt att upptäcka nya knoppar varje dag. har fått ut pallkragarna till mina grönsaker och grävt jorden undrar nu hur mycket jord man behöver fylla upp med i kragen eller ska man bara ha det som det är o fylla upp efterhand bara . Funderar på att köpa hem några uppstammade bärplantor att ha bredvid pallkragarna med vet inte riktigt vad som finns, e det bara krusbär o vinbar som finns . Ari gold: Åh vilket fint växthus, härligt. Mimmi: Vilken härlig träff kul med inspiration även på bokfronten.
    Jag har markduk under och fyllde på nästan upp till kanterna

Nu hoppas jag att någon kan hjälpa mig. Upptäckte nyss att det liksom kokade i komposten och att det vimlade av vita maskar, kanske 1-2 cm långa. Vad är det? Daggmaskbebisar eller någon form av skadedjur???? Jag hoppas ju på det första för i så fall har vi en mycket välfungerande kompost. Om inte, så är det precis tvärtemot
  • Daggdroppen
    Mimmi 71 skrev 2010-04-29 11:34:20 följande:
    Ingen aning, men jag får en känsla av att de inte är så lyckat. Men någon fungerande och bra kompost har jag tyvärr aldrig haft. Du får forska vidare.
    Men var ska jag forska och vad ska jag egentligen söka på?
  • Daggdroppen

Nu har jag hittat lite mer. Det torde röra sig om larver, kanske fluglarver. Och då lär det inte vara farligt. De gör samma nytta som de vanliga maskarna. Bara att de är äckligare Men vill man inte ha de där så ska man tydligen fylla på med t.ex. sågspån eller aska.

Tingeling85 skrev 2010-04-29 16:03:01 följande:
    Fluffiga moln: Usch maskar/larver låter inte så bra! Hade du inte just fyllt pallkragarna?
    Det är alltså i komposten jag har larver. En tätt sluten året-om kompost.

Pallkragarna (eller egenhändigt spikade trälådor egentligen) fixade vi och fyllde med jord förra våren.
  • Daggdroppen

Äh, skrev just ett långt inlägg och så klantade jag mig!

Kul att se dig Memoria i varje fall!

Har varit ute med barnen och tagit ett varv runt rabatterna. Allt har ju inte kommit upp än och jag blir lite orolig att kölden tagit hårt på dem... MEN jag vet att det kanske är väl tidigt ännu med vårt klimat... Lavendeln har nog inte klarat sig. Körde en rövare och chansade men det var då jag trodde det skulle bli en normal kall vinter. Nu blev det ju svinkallt så det är inte konstigt att den inte klarat sig. Hade planterat den i sandjord. Dessutom minns jag inte var och vad jag har planterat. Får nog kika på foton från i somras Det var ju första sommaren för många växter då

Har också passat på att vårgödsla lite. Gör ni det? Med vad? Har för mig att flox också skulle må bra av någon slags algsextrakt men är inte säker. Har ni bra tips? Alltså för flox eller växter som lätt får mjöldagg.

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom