Längtan efter körsbärsblom
Oj vilken tjosans stavning ![]()
Oj vilken tjosans stavning ![]()
Haha, alltså jag kan inte fatta att det är så stor skillnad på hur långt växterna har hunnit för oss här i tråden. Jag kan inte i vida världen förstå hur ni äntligen kan ha plockat bort alla torra kvistar och ser vad som börjat komma upp. Haha... Jag borde verkligen ta mig en tripp till södra Sverige någon gång den här årstiden!!! Lyckliga er!
Men iofs så behöver kanske inte vårt kalla klimat och snörika vinter betyda att det blir så mycket senare heller. Pratade med min mormor som bor ännu högre upp än mig och hon har redan 10 cm höga tulpaner!!! Hon har en superrabatt där det är ett konstigt extremt klimat. Mot husets tegelvägg och på bästa solsidan. Snön har dessutom rasat ner från taket där, men jag hoppas på samma fenomen hos mig! Då 2 meters snödrivan är borta
JagoHan: Klart vi minns dig
Kul då fler hittar hit!!!
Oj, några rader försvann visst...
Skulle skriva att snön tydligen isolerar och gör det trivsamt för växterna ändå... så kanske mina tulpaner och växter också kommer upp snabbt då snön väl är borta.
Hihi, titta i bloggen vad jag har hittat ute....
www.lantligharmoniochsmabarnskaos.blogspot.com
Åh så skoj med ett växthus! Och fin modell dessutom!
Jag säger som mage - jag är nog ingen bra tråddeltagare jag just nu.
Jag har fortfarande ont och det begränsar massor av det jag vill göra i trädgården. Nu har jag hållit på med lite små projekt och det blir genast mycket värre.
Var iaf igår på en snabbkurs i björkrisbindning. Blev riktigt sugen på att testa fler saker. Gjorde ett dörrhjärta och en "kon med horn"
att ha i trädgården eller vid trappan som dekoration. Eller kanske som klätterstöd. Har också planterat ut små violer på olika ställen. Det är mycket tidigare än vad jag brukar, då det ännu är kallt på nätterna. Men nu ville jag ha vårfint! Det blev så tomt efter att jag tagit bort det numera fula höst- och vinterpyntet.
Jag har iaf städat ur rabatterna lite och vissa perenner börjar sticka fram. Kul
Vilka växter är extra känsliga för frost? Ifjol frös mina astillbe så i år är de täckta. Och hur är det med tuijor (barrväxter). När kan man ta bort solskyddet från dem? Är det då tjälen gått och de kan suga vatten ordentligt?
Nu har jag hittat lite mer. Det torde röra sig om larver, kanske fluglarver. Och då lär det inte vara farligt. De gör samma nytta som de vanliga maskarna. Bara att de är äckligare
Men vill man inte ha de där så ska man tydligen fylla på med t.ex. sågspån eller aska.
Äh, skrev just ett långt inlägg och så klantade jag mig!
Kul att se dig Memoria i varje fall!
Har varit ute med barnen och tagit ett varv runt rabatterna. Allt har ju inte kommit upp än och jag blir lite orolig att kölden tagit hårt på dem... MEN jag vet att det kanske är väl tidigt ännu med vårt klimat... Lavendeln har nog inte klarat sig. Körde en rövare och chansade men det var då jag trodde det skulle bli en normal kall vinter. Nu blev det ju svinkallt så det är inte konstigt att den inte klarat sig. Hade planterat den i sandjord. Dessutom minns jag inte var och vad jag har planterat. Får nog kika på foton från i somras
Det var ju första sommaren för många växter då
Har också passat på att vårgödsla lite. Gör ni det? Med vad? Har för mig att flox också skulle må bra av någon slags algsextrakt men är inte säker. Har ni bra tips? Alltså för flox eller växter som lätt får mjöldagg.