Inlägg från: versan |Visa alla inlägg
  • versan
    pingel skrev 2010-05-17 11:59:52 följande:
    Det låter jätteskönt med ny fin jord i rabatterna! Jag behöver verkligen gräva bort en del gammalt och fylla på med torvmull. Har gödslat lite halvdant överallt men jorden är rätt hård och stenig på sina ställen, det är dötrist att rensa ogräs där och när jag vattnar på vissa lite sluttande ställen rinner det ofta ovanpå jorden istället för att gå ner ordentligt. Fast nu har det ju regnat så mycket (i alla fall här i Skåne) så man slipper det problemet några dagar Jag tror att jag måste ordna en sån där knäkudde snart så att jag kan sitta och pilla mer noga i rabatterna. Är gravid i vecka 23 och magen börjar bli ivägen för att kunna sitta på huk som jag brukar...
    Då ska du ha en sån här den är GUUUULD värd när man är otymplig eller har ONT i kroppen.
    Vadderad på ena sidan så man kan stå på knäna i den.
    & en pall på andra sidan.
    & så ett fack att ha verktygen i.
    Jag har haft min i flera hår och använt den både inne (vid renovering) & ute i trädgården.
    http://www.k-rauta.se/Bilder/Artiklar_Tradgard/41005721_rdax_250x250.jpg 
  • versan
    pingel skrev 2010-05-18 21:23:49 följande:
    Men kolla! Vilken fiffig grej, tack för tipset Idag har jag rensat lite småogräs och igår satte jag en massa lavendelplantor, kände mig lagom klunsig... Ska kolla upp den där. Eller så blir det en kudde. Byxor är nog knappt lönt att investera i, jag tillhör den kategori som går upp alldeles för mycket när jag är gravid så min storlek är lagom urballad för tillfället
    Den är faktiskt underbar! Utan den skulle jag aldrig på en miljon år ta mig upp själv ståendes från knäna om jag får lust att plantera nåt.
  • versan
    Daggdroppen skrev 2010-05-21 14:21:41 följande:
    Nu är det ett tag sedan jag kikade in. Det har ju varit alldeles underbart väder!!!Har hunnit med en hel del, men tar det i sakta mak ändå för att inte ta kål på mig totalt. Njuter dock av att kunna gräva och röra mig. Det var ju detta jag ville i vårvintras då ryggen/bäckenet kapsejsade. Vågade faktiskt inte ens drömma om att stå med spaden då Jag har mitt trädgårdsland så gott som klart.  Några purjolökar ska dit än men annars är det färdigt. Hoppas det inte är för tidigt nu då... Här brukar man få vänta till månadsskiftet maj-juni innan man kan så. Men nu tog jag en rövare Går det inte så går det inte och då är jag antingen utan eller sår om. Och vet ni vad!!! Igår fick jag en mycket trevlig överrsaskning på min runda i trädgården. Lavendeln som jag på prov köpte i höstas ser ut att ha klarar denna vargavinter!!! Kan ni tänka er!!! Här sägs det att de inte klarar att överleva - och nu hade vi ju -25 i flera månader!!! Den är brun till största delen än, men nya små gröna skott spricker ut. Plus att den doftar. Just nu står den i grund jord med mycket sand i. Borde jag gräva upp den och flytta den till bättre jord eller vill den ha sandig jord? Hade för mig att den skulle ha sandig jord så jag kastade dit några spadar med sand från sandlådan då jag planterade den Hade också många andra frågor men de har jag glömt Och ja, tulpanerna mina börjar snart blomma Härligt!!! Det är för övrigt de som finns på bilden i ts.
    Ingen fara för lavendeln Den har överlevt här & vi har haft minus 35 som mest.
    Och jag har INTE täckt den ens.
    Däremot är den lite seg i starten & man ska inte klippa bort dom torra grenarna då det kommer nytt på stammarna.
  • versan
    Daggdroppen skrev 2010-05-22 12:33:04 följande:
    Typiskt nog så klippte jag ner den. Nu är det en buske på typ 10 cm vi pratar om och det mesta var som sagt brunt. Men några små gröna skott såg man. Nu är den typ 3 cm hög Läste nyligen någonstans att man skulle beskära den kraftigt på våren. Och där det inte såg ut att komma mera grönt så klippte jag av. Nåja, överlevde den vintern så överlever den väl lite klippning Och som sagt, den är ju minimal - men den lever! Tjohoo! Idag har jag varit till grannen och fått några nya perenner. Ganska vanliga som vårkrage, gullviva, blåsippa och hosta. Men även vit luktpion .Och imorgon ska jag på plantloppis!!!
    Hehehe... Jag trodde det med.
    Att man skulle klippa bort dom torra grenarna...  
    men jag glömde & överraskingen var total när jag såg  att det kom nytt nästa år på benveden.
    Ser den väldigt risig ut så kan man beskär den hårt.
    Berättade det för grannen & hon sa att den blir större & större för varje år om man inte beskär den så hårt.
    Tex så kan man gör en uppstammad lavendel superfint & lätt om man vill.
    Man behåller en kraftig gren av en lavendel och så fortsätter man låta den växa men stripar stammen på lavendel & behåller toppen
    Mina lavendlar som är 3år nu är ca 40-50cm höga.
    Ska dela dom i år tänkte jag.
  • versan
    Tjock kulan skrev 2010-05-26 12:39:09 följande:
    Frågade för ett tag sedan men fick inget svar så jag försöker igen. Någon som vet var jag kan köpa böjbara metall kanter till trädgården så jag kan få till en rund gräsmatta som håller sig på plats utan att behöva kantskära den hela tiden? brukar finnas i reportage i trädgårdstidningar och är då lite rostiga i metallen. Tack på förhand
    Brukar finnas på GRanngården eller plantagen.
    Kolla även blomsterlandet eller Weibulls.
    Såg dom på nätet för ett tag sedan ska kolla så fort jag får mera tid.
    nu ska jag skjutsa dotttern till fotografen.
  • versan
    Hannnas skrev 2010-06-16 07:45:29 följande:
    tack!

Tack alla för tips, tråden är guld

Usch så mkt jobb vi har dragit på oss hemma nu... A hade en minigrävare hemma i helgen och grävde upp för häck (40m) mot dagissidan på tomten. Ni kan ju bara se framför er alla trista spår i gräsmattan som måste göras igen i höst... och alla tuvor, och all kantskärning i "diket" som blivit... fy sjuttan...

Sen kunde vi inte låta bli att ta bort alla fula jäkla (sorry ) telestolpar som har agerat som kantstöd utmed våra grusgångar... jag har rundat av kanter och framöver ska vi lägga kantsten där ist i mån av TID och pengar...

För jag fattar inte hur man ska få tid... våra två små tar upp en heltidstjänst man vill ju kunna jobba båda *suck* men men, man får gilla läget.

Funderar på om man kan sälja telestolparna? Tror ni det skulle fungera att lägga dem på blocket, har någon sett sånt? Eller sälja o sälja, bortskänkes snarare... vill ju bara bli av med eländet... Har ni någon idé/tanke?
    Prova med blocket för telestolparna.
    Vi hade tur för våran granne ville ha våra "skräp" stolpar. Cool
    Så dom flesta blev vi av med.
    Dom som var för dåliga åkte vi med på Tippen.
    Har två kvar som får vänta tills nästa år, dom stör mig inte då jag ej "ser" dom.
  • versan

Måste bara berätta!
    Jag var med min mamma på en Trädgårdsdag/Plantbytardag
    som en förening här anordnade i Byn där jag bor.
    Jag tog med mig 27plantor & fick med mig 27 nya plantor hem.
    Superkul ide måste jag säga.
    Och kostar inte en krona snacka om fynda.
    Så nu har jag 27 STOOOORA Nya Plantor hemma & dom kostade inte en krona. gissa om jag var glad.
    Viss plantor var så stora att jag delade dom i 3 mellan mig, mamma & syrran.
    jag bytte till mig bla, Röd kalla, Svart Akleja, pastel Aklejor, Krusig astilbe, hosta, Funkia, Ängla Trumpet, Chokladmynta, en rosbuske, Liljor hahaha & en massa jag ej kommerihåg namnet på.

Kan man ha klädbytardagar så kan ma ha plantbytardagar.
    hehe... vi kanske ska skicka plantor mellan varann & byta.

• versan
    Mimmi 71 skrev 2010-06-30 20:06:35 följande:
    Så underbart härligt med plantbytardag!!!! Man kan få tag på lite smått och gott då

Skicka plantor är ingen dum idé (Fluffiga: har dåligt samvete för klätten, har inte glömt av, men har haft alldeles för mycket omkring mig). Man kan faktiskt skicka plantor rätt så enkelt genom att spola av rötterna från alla jord och skicka dem i en tätslutande plastpås så att fukten stannar kvar. När man planterar måste man bara vattna, vattna och vattna
    Tips! Sätt plantan i en toa/hushållsrulle så håller den i transporten.
    hehe... Psosten är inte känd för sin "harkel"... milda (underdrift) Hantering av post.
    Så paket är bra men så litet som möjligt.

JO!!! Förresten!!! Angående Telefonstolparna så är det INTE cuprinol i dom.
    Det är huuua håll ier.... ARSENIK impregnering i dom.
    Sambon vet detta eftersom han har jobbat på Televerket/Telia.
    & dom ska man INTE ha runt ett Trädgårdsland eller andra "ätbara" träd, buskar osv...
    Men det går bra att ha dom på slänter som trappor osv...

Man får INTE bränna upp dom (tro mig jag kollade upp detta för några veckor sedan) ville sååå bli av med våra.
    Men man kan lämna in dom på Tippen så tar dom om han om dom.
  • versan
    mage06 skrev 2010-07-01 10:54:30 följande:
    Jag använder bara vanlig blomsternäring faktiskt. Så har jag precis fyllt på med ny jord, men jag har dem inte på friland... Mina är bara hälften så höga som mammas och det är hon som sått även mina. Men hon behöver bara titta på sina blommor så växer de som galna, fattar inte hur hon gör Hon har en enorm mårbacka som borde ställas ut på Botanisk

Versan: Roligt med plantbytardag! Det är ju en fantastisk idé!

Mimmi: Jag såg nog att du skrev att du fotat i nya huset! Jag kommer att hålla koll på att bilderna verkligen publiceras *fniss*.

Jag visar mina pioner i bloggen och känner mig som farmor Berit i Allers Men de är såååå vackra!

www.noamajahemma.blogspot.com
    Hehe... Plantbytardagen här är så poppis att dom skriver om den i Tidningarna med.
  • versan
    Hannnas skrev 2010-07-09 11:34:59 följande:
    Hinner inte med nätet nåt vidare tyvärr.... men tänker på er iaf

Versan... gahh, arsenik?? bort ska de! huga... tack!!!

Mage... lööv din blogg superfina underbara pioner!  
    Så tyckte jag med när jag fick höra vad skiten innehöll.
    brrr.... Tyst{#emotions_dlg.djavulsk}
    Man undrar vad dom tänkte med när dom gjorde stolparna.

• versan
    Daggdroppen skrev 2010-07-13 08:02:00 följande:
    Ingen fara! Jag har också haft bort det glömt men kom på det en dag och undrade om du månne hade fått fel adress ändå Du minns ju hur jag krånglade

Vet ni något om beskärning? Vi fick två syrener av svärföräldrarna igår och jag antar att jag borde göra något åt dem. Maken dränerar om kring deras hus och då var han tvungen att gräva upp dem. Nu prövade vi att dela dem och flytta till oss. De är kanske 2 m höga just nu och tjockaste grenen är väl som en handled ungefär. Ska jag ta bort de tjockaste och fixa till de grenar som blivit avbrutna nu eller senare i höst då de förhoppningsvis rotat sig. Jag har INGEN aning om beskärning!

Hoppas det funkar. Lite skoj isåfall att fuska sig till en lummigare trädgård
    Fortsätter om beskärningen.

Vi flyttade våra 2 Stooora syrener utan problem.
    hahaha... Lite tilltufsade blev dom men det gick bra ialla fall.
    På vintern när vi dränerade så grävdes  syrenerna upp & las uppe på gräsmattan i 30- grader utan problem dom låg fritt i 2 månader med rötterna synliga.
    Japp vi var grym mot dom stackarna.
    Den ena som varit på framsidan som var minst planterade jag på baksidan.
    & den klippte jag ned helt & hållet kapade varenda gren direkt.

& den andra Megastora syrenen (lila) planterade jag bakom brevlådan (i rabatten) på framsidan av huset.
    Där behöll jag dom stora grenarna & beskärde på sommaren efter den formen jag vill ha.
    Så nu tar jag succesivt bort dom risigaste & sågar av dom grova stammarna.
    Det enda som händer är att man tappar blommningen 1år men det gör inget tycker jag dom växer desto mer.
    Så lycka till.
    Jag ska lägga upp bilder på dom sen får du se hur det ser ut.
  • versan

Så här ser den lilla stackaren ut efter att ha blivit kapad jämns med baken i fjol.
    Trädgården 2010 Syrenen som blivit kapad i samband vid dränering Nu på G att växa igen.
    Den ska bli kapad igen på hälften så den grenar ut sig ännu mera
    tycker det ser så naket ut om det är tomma grenar efter något år. ;_)

Så här ser den stora syrenen (syns bakom sockertoppsgranen)
    efter sin kapning.

Sockertopsgranen & syrenen på framsidan trädgården 2010

• versan

Lite mera bilder från vår trädgård.
    Ha överseende med all ogräs.

På sidan av huset.         Planteringen med damen.    Stenpartiet gången upp till huset.

Trädgården 2010 Dotterns hemliga ingång till Sandlådan.     Planteringen med lilla damen              Trädgården 2010 stenparti gången

Närbild på stenpartiet.     Lyktan & en del av plantering.
    Trädgården 2010 Blåa Hortensian i stenpartiet   Trädgården 2010

Dom andra delarna av trädgården är i så hemskt skick än så dom får ni se när dom är färdiga istället.

• versan
    Daggdroppen skrev 2010-07-16 10:18:15 följande:
    Vad fina bilder!

Så med andra ord kanske jag kan gå ganska hårt på den i år om den ändå inte blommar nästa år på grund av flytten? Och de verkar ju växa ganska fort! Kanske jag ska ta en bild någon dag så får ni se... Jag är riktigt grön på detta med buskar och beskärning! Ifjol planterade jag tre schersminbuskar också men de har inte växt så väldans mycket, kanske de inte gör det? Eller borde man vattna? Ska man beskärna dem rtedan nu? Kanske jag lägger in en bild på dem också så får ni hjälpa mig med det på samma gång

Tacksam för att no orkar ge råd

Och förresten, kommer ni ihåg den mystiska växten jag hade? Det ser nog ut som toppklocka nu i alla fall fastän bladen såg helt annorlunda ut från början ( i alla fall om jag jämför med svärmors toppklocka).
    Hihi! Taaack söta du.
    Trädgården ska bli bra men det blir väl lagom när man ska in på Pensionärshemmet om 40 år eller så.
    Åtminstone med våran takt så lär det bli så.

Har du planterat Schersminbuskarna i fjol & då när man planterat så är det bra om man vattnar åtminstone hela den säsongen.
    Om dom är små så går nog deras kraft nu till att överleva & då tar det längre tid att få ett fungerande rotsystem för dom.
    Ge dom näring & börja rotvattna dom är mitt tips.
    Vips så ska du se att dom kommer att börja skuta skott.

Nyplanterar jag så  vattnar jag alltid 2 säsonger & viktigt är att man ROTVATTNAR har du ingen rotvattnare så köp en den är guld värld.
    så här ser den ut.
    http://www.jula.se/rotvattnare-1-2-123519

Om man vattnar "från ovan" så att säga så söker sig rötterna uppåt men sticker man ned vattnet & vattnar så långt ner man kan så söker sig rötterna åt rätt håll & klarar sig sedan utan vattning efter några säsonger.
    Jag rotvattnar jämnt & har monsterrötter på mina plantor & dom klarar sig lätt i 3 veckor utan en endaste droppe vatten & fina buskar blir det med.  

OBS) ROtvattna INTE GRÖNSAKER som växer under Jord .Cool
    Hahaha... Jag gjorde det en gång & maken till korviga potatisar & morötter har jag aldrig skådat.

• versan
    Ari Gold skrev 2010-07-16 15:51:47 följande:

*tips om rotvattnare noreras*

Håller för fullt på med bygget av vårt växthus nu...det går åt helvete...

regnavdagar.blogspot.com/

Åhhhh! Stackare... Jag skrev i bloggen din men vet inte om det kom med.
    Tipsade om underlaget.
    Men det förmodar jag att du redan gjort.
    vattna underlaget innan murbruket ska på så det sätter sig.
    Annars torkar det för fort och hinner inte fästa.
    Sen är det bra om du vattnar/duschar murbruket med jämna mellanrum så det inte torkar /härdar för fort.
    Hehe... det är allt jag kan om murbruk.
    Jo muraren vi hade här sa att det går att göra murkbruket lösare.
    fniss... Men det visst du redan.
  • versan

Herregud jag behöver hjälp kika in till mig är ni snälla.
    kram
    Versan

Kika in i mitt krypin alla söta jag behöver mega hjälp.
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom