Inlägg från: Tjock kulan |Visa alla inlägg
  • Tjock kulan

Längtan efter körsbärsblom

Mage: Dina planer ser jättefina ut, hur sätter man upp segelduken, den måste ju förankras i något....Ett sådant pilestaket svänger du ihop lätt själv, du sticker ner några trästörar eller mer rejäla träpinnar i marken och sedan flätar du uppblöta pilegrenar runt om dessa pinnar. Finns bra böcker på biblo om du vill kika. Passa på att fråga snälla grannar/komunen när de är ute nu på vårvintern och klipper pileträden om du får ta grenarna. De brukar bara bli glada över att slippa åka till tippen med det och du får gratis material till ditt staket :).

Mimmi 71 skrev 2010-04-06 12:32:51 följande:
    Påsk har jag inte tillbringat i Smögen tidigare men väl många somrar har tillbringats på västhuset (=Bohuslän ). Nu när man flyttat upp till Sörmland så har somrar med saltvatten varit lätträknade.Någon mer avancerad trädgårdsvandring blir det väl inte ikväll men väl en rundtur i trädgården för att kika vad som hänt under snön. Planera lite och drömma sig bort till varmare dagar Våren är den allra bästa tiden och jag försöker att ta en rundtur i trädgården flera dagar i veckan för att man upptäcker alltid något nytt. Det händer så mycket i naturen så här års så det gäller att hänga med.Visst är det spännande med nysatta vårlökar. Jag har ju en stor rabatt på framsidan som man passerar varje dag på sin väg till och från huset. I höstas satte jag en del lökar och jag planerar att sätta fler så att det kan bli ett hav av vårlökar här an behöver dessa guldkorn i väntan på sommaren, eller hur?
    Vad satte du för lökar?, mina tulpanblad har kikat upp en 10 cm och jag hoppas att planeringen med blå scilla, rosa tulpan och svartlila tulpan i kombo går vägen och blommar samtidigt vilken lycka i så fall :).
  • Tjock kulan

Hejsan
    Någon som vet om man kan plantera ut primulor som man köpt i mataffären ut i trädgården?. Köpte två söta rosa som blommat över men som e fina i plantan ännu, tror ni det funkar att plantera dom i planteringen så de blommar nästa vår?

• Tjock kulan

Hejsan
    Det växer så det knakar här i skåne så härligt att upptäcka nya knoppar varje dag. har fått ut pallkragarna till mina grönsaker och grävt jorden undrar nu hur mycket jord man behöver fylla upp med i kragen eller ska man bara ha det som det är o fylla upp efterhand bara {#lang_emotions_undecided}. Funderar på att köpa hem några uppstammade bärplantor att ha bredvid pallkragarna med vet inte riktigt vad som finns, e det bara krusbär o vinbar som finns {#lang_emotions_undecided}.

Ari gold: Åh vilket fint växthus, härligt.

Mimmi: Vilken härlig träff kul med inspiration även på bokfronten.

• Tjock kulan

Tack för svaren Mimmi och Fluffiga. Har ingen markduk under kragarna de ligger bara rätt på landet så att säga så jag fyller nog bara på med torv o lite kogödsel

Fluffiga: urk, larver läbbigt hoppas att det är fluglarver nu bara, synd att gå miste om fantastiski jord till trädgården.

Mimmi: Vad kul med träffarna o rabatt i plantskolan är aldrig fel :).

Någom som kan tipsa om bra klätter rosor som gör sig fint till vaniljgult förråd :). Vill ha upp något i en spalje men vet inte vilken ros jag ska satsa på vill gärna att den remonterar så man får mycket glädje av den och den måste tåla att stå soligt....tips????

Tingeling:Aj då :( inte kul hoppas besöket hjälper.

• Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2010-04-30 07:48:16 följande:
    Min favorit bland klätterrosor är ju New Dawn men jag tror inte den är remonterande. Beroende på vilken nyans av gult det är så kan det vara snyggt med rosa till, kanske i tillsammans med min favoritkombination vilkaprifol (tror jag har skrivit detta förut )
    Tack, ja huset är ju det som finns på bild i tråden så det har en ljus vaniljgulton så en lite starkare rosa men inte ceris ros hade nog blivit fin fint ska fråga lite på plantskolan, tror du det hade funkat bra att samplantera med en jacmani klematis? fyndade en på Netto för 29 kr men har inte fått den i jorden ännu. eller blir kontrasten för stor, kan ju klura ut ett annat ställe {#lang_emotions_undecided}.
    Memoria skrev 2010-04-30 08:48:04 följande:
    Hej på er!Nu kommer jag tillbaka också. Har inte haft tid att följa den vanliga vita tråden, men kände att det var dags att leta upp trädgårdstråden.Ni var flitiga som redan satte igång att skriva i mars. Har läst bakåt lite och det verkar som om många har roliga projekt på gång. Tråkigt att du inte verkar må bra fluffiga. Hoppas att det är något du snart kan bli bättre ifrån. Tjock kulan, roligt att följa diskutionerna om din gång. Låter jättefint med klätterväxter, stol och fönsterspeglar. Skall bli roligt att se förvandlingen i sommar.mimmi: Alltid lika duktig och inspirerande när du ger förslag. Trädgårdsporr, it is!Mina trädgårdsplaner för i år är inte stora. Har ju bara en liten minitomt och har lyckats fylla den rätt väl. Altanen med den stora spaljen är snart klar förutom stenplattorna som skall läggas runt. Har lite tomater och blommor som härdas som skall planteras om. Lite småpyssel helt enkelt!
    Hejsan söta du åh vad kul att du hittat hit, har saknat dig i trådarna, hoppas allt e bra med er o familjen :).
  • Tjock kulan

Kikar i för att tipsa om att nya avsnitt av Trädgårds fredag börjar sändas igen på kanal två i svt ikväll kl 21.30. Kastar mig i soffan och hoppas på att bli matad av inspiration i både trädgård och kök :)

• Tjock kulan

Fluffiga: jag brukar kasta på lite kogödsel och lite benmjöl.

• Tjock kulan

Hejsan
    Inne efter en heldag i trädgåden, helt fantastiskt skön att få vara ute och arbeta i jorden igen. Har sått rödbetor, gurkor, piplök, sallad och morötter och satt potatis idag. Ska bli spännande att följa o se om det tar sig. Undrar om man ska vatna potatisen nu medans de gror i jorden eller ska man bara låta de vara ifred tills blasten kommere upp?. Har totalt hjärnsläpp och glömt :).

Tingeling85 skrev 2010-05-02 08:46:52 följande:
    Åh, bra ni påminner mig om kogödsel! Det måste inhandlas idag. I veckan har jag en gammal brunn som jag ska fylla igen, så mina pallkragar får sin plats där, och ett staket som snödrivan har förstört i vinter måste lagas.Sen har vi en syrenhäck som inte riktigt växer så fint i mitten pga att en björk stått där och stulit all näring, tror ni att det är en bra idé att sätta klätterväxter där som får växa upp på en spalje av naturpinnar så det iaf ser lite tätt ut?Såg i en trädgårdstidning om sånt och tänkte att det kan väl funka i häcken med?
    Går det inte att gödsla på och sätta en ny syren där igen? Annars så kan det bli fint med en hortensia  tillsammans med syrenerna så länge läget är det rätta för hortensian.
  • Tjock kulan
    Memoria skrev 2010-05-03 17:01:35 följande:
    Fluffiga. Tack! Jag brukar vårgödsla här också. Antingen med benmjöl eller lite hönsgödsel. I år blev det benmjöl.tjock kulan: Vart var det du bodde igen? Jag vågar inte börja så ute än, är det inte för tidigt? Bor nära Göteborg.Tog en runda till i trädgården idag och bara på några få dagar ser jag att förgätmigejerna kommit upp jättemycket och snart blommar. Aklejorna har fått massvis med blad och är på väg att blomma snart också. Roligt!
    Jag bor i nordvastra Skåne så jag sticker ut hakan lite ;). Här blommar lungörten, narsisserna och den kausasiska förgätmigäjen, allt i perenn planteringen har skjutit upp minst 10-15 cm så här är verkligen våren igång, så kul att få längta efter pionknoppar och vackra iris :)
  • Tjock kulan

Hejsan
    Är helt euforisk efter föredraget med Christel Kvant i går. Så mycket inspiration och vackra bilder, så nu snurrar många tankar i huvudet om hur jag kan få till det i min pytte täppa till trädgård :).

HannaH: Jag säger bara liguster det är sååå vackert, men ser sedan att du vill ha friväxande och då e ju inte liguster fint. Vi har en liten bit häck med bukettspirea som vi har klippt men den kan man ju ha friväxande det är ju det vanligaste.

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom