Inlägg från: Hannnas |Visa alla inlägg
  • Hannnas

Längtan efter körsbärsblom

Förresten... ni med stora gräsytor... toppdressar ni? jag skulle nog döda mig själv både ekonomiskt och tidsmässigt om det var så.. kanske man får göra bitarna närmst huset.... nästa år el nåt

.?:*¨¨*:?. www.brunnegard.blogspot.com/ .?:*¨¨*:?.
  • Hannnas

Fluffiga... nope... gör jag inte.. inte fiberduk heller... jag har använt svart markduk, täckduk under mina vinbärsbuskkar / rabarberland och lagt en massa täckbark ovan dock... detta för att ta livet av kirskålen...

• Hannnas

mimmi... vilken superfin blogg du har! Härliga trädgårdsbilder o vilken grymt fin sparris! Jag är avis, pratade om att anlägga en sådan bit redan förra året men iom att vi har så mkt sniglar än så vet i fasen... men shit så skoj!!

• Hannnas
    Tjock kulan skrev 2010-05-27 09:53:33 följande:
    God morgon tjejerTog skott från en Klätter Hortensia och planterade igår utmed husväggen, undrar om jag kan plantera en hosta eller ev en näva framför Hortensians fötter eller om jag ska vänta. Tror ni hostan /nävan kväver hortensian innan den hunnit etablera sig med rötterna eller ska jag bara köra på och plantera Hostan/nävan framför Ha en skön dag i solen kära trädgårdsnarkomaner :)
    Jag skulle nog vänta tills den rotsatt sig.. men är faktiskt inte säker, därav att jag skulle vänta med...
  • Hannnas

Jag tycker det är fint med pelargoner och murgröna i samma kruka då får man både höjd och fall...

Superfint med stammade fuchsia och stammade rosor med silvernjurvinda och dekorstenar...

Sen finns det ju en massa fina "koner" o liknande i rostiga fina material som man kan sätta klematis i kruka med

• Hannnas
    Mimmi 71 skrev 2010-06-07 09:22:45 följande:
    I mina krukor har jag för tillfället:

1) cerice Million bells tillsammans med ett gräs som har rödaktig "stam" (skall kompletteras med matchande stjärnöga) i en svart kruka.
    2) vit änglatrumpet med vit snöflinga inunder i en vit kruka
    3) (balkonglådor) cerice Million Bell med limefärgade ytterkanter tillsammans med limegröna/gulgröna heliocryssum.
    4) mörk nästintill svart penséer med silvernjurvinda (dessa penseer är helt underbart stora och fina så jag har inte mage att ta bort dem trots att de mer platsar som vårkruka ) i en svart kruka
    5) vita penséer tillsammans med en liten frösådd idegran) i ett stort zinktråg.

Sedan har jag två helt underbara vildpelargoner som jag skall planter i ett tråg tillsammans med något matchande tråg och en del kryddväxter som skall komma ned i ytterligare ett tråg (troligtvis zinktråg).

Mina kruker är kanske inte de mest fantasifulla i år, men blomsterlådorna är jag nöjd med. Dessa lime/cerica Million Bells blev jag helt kär i när jag besökte en plantskola i Hunnebostrand och när jag hittade dem hos min lokala plantskola kunde jag inte motstå dem trots att de kostade 69:-/st och jag behövde 6 stycken Först hade jag planerat "guldpenning" tillsammans med dem, men när jag hittade den limefärgade heliocryssum så bytte jag. Guldpenning planteras istället ut i någon rabatt, de är ju perenna.
    Jag har million bells, ljusrosa och cerise + snöflinga i mina balkoglådor superfina!! blev oxå sädår "kär"
  • Hannnas
    Mimmi 71 skrev 2010-06-07 10:47:59 följande:

Både Million Bells och snöflinga är ju tacksamma blommor som fram på sommaren bara flödar över i krukor och balkonglådor. Sådant gillar jag!

Håller helt o hållet med :-d överflöd av blommor gillas
  • Hannnas

Någon som har bra tips på hur man driver upp ruccola på friland? Det var den enda salladssort jag inte lyckades få till ordentligt, så nu har jag rensat upp raden och undrar väl om det ens är lönt att ge den en chans till eller om man ska så plocksallad där ist...

• Hannnas
    Memoria skrev 2010-06-14 22:44:33 följande:
    Hannah: Ruccolan jag har, växer som bara den. I år har jag bara hällt ut påsen i ett streck och bara på några dagar kommer den upp. Det jag tycker är svårt är att undvika de små gul-svart prickiga skalbaggarna som kommer efter ett tag. Förra året hade jag lite väv runt och då klarade de sig hela sommaren. Testa ett annat märke på fröerna så kanske det går bättre.
    oki, tack tjejjer, jag får ge det ett försök till då... för alla andra sorter kom på några dagar och denna kom inte ÖHT ändå tycker jag att jag har bra jord, köpte hem ett lass matjord och sen blandat ut med kogödsel... haft väv över under hela grotiden och alltid nattetid...
  • Hannnas
    Ari Gold skrev 2010-06-15 21:55:06 följande:
    Du kan dra upp den i pluggbox om det krånglar på friland. Lättare att få bra avstånd mellan plantorna då också.
    tack!

Tack alla för tips, tråden är guld

Usch så mkt jobb vi har dragit på oss hemma nu... A hade en minigrävare hemma i helgen och grävde upp för häck (40m) mot dagissidan på tomten. Ni kan ju bara se framför er alla trista spår i gräsmattan som måste göras igen i höst... och alla tuvor, och all kantskärning i "diket" som blivit... fy sjuttan...

Sen kunde vi inte låta bli att ta bort alla fula jäkla (sorry ) telestolpar som har agerat som kantstöd utmed våra grusgångar... jag har rundat av kanter och framöver ska vi lägga kantsten där ist i mån av TID och pengar...

För jag fattar inte hur man ska få tid... våra två små tar upp en heltidstjänst man vill ju kunna jobba båda *suck* men men, man får gilla läget.

Funderar på om man kan sälja telestolparna? Tror ni det skulle fungera att lägga dem på blocket, har någon sett sånt? Eller sälja o sälja, bortskänkes snarare... vill ju bara bli av med eländet... Har ni någon idé/tanke?
  • Hannnas

mage... oj, vad är läskigt med cuprinol?? ... hur gödslar du dina luktärtor förresten, tycker mina tar sig skitsegt nu när de är utsatta

Memoria... superfint!! 

• Hannnas

Hinner inte med nätet nåt vidare tyvärr.... men tänker på er iaf

Versan... gahh, arsenik?? bort ska de! huga... tack!!!

Mage... lööv din blogg superfina underbara pioner!  

• Hannnas

HIttar hit en snabbis ikvälll

Schersmin ska inte klippas helst, de blommar på fjolårsskotten så låt bli dem om man kan en nyplanterad S ska vattnas mkt första året och regelrätt andra säsongen sen klarar den sig fint själv

Anlade själv en sådan schersminrabatt förra året och ja, tar sig finemang efter dessa små "regler"  

• Hannnas

Åhh så kul att det är liv i den här lovely tråden!!

Stod utmed husväggen igår, det pyste fram lite gräs och solen gassade, gissa vårkänslan och längtan!!! Oj så mkt planer man har för den här säsongen och oj så mkt man längtar...

Hoppas på en tiiidig vår iår  

• Hannnas

gsg... hej söt!!!

Den här tråden är grym :D

Här är det fullt ös i trädgården, men det tar enormt mkt tid med en 2 och en 4-åring.... så man är frustrerad konstant över allt man vill men inte hinner...

Altanbygge är vårt prio iår (astrist om ni frågar mig) men sen när den är uppe ska det upp päronspaljeer, pionrabatt mm mm :D gillas!!

Nu är det mest rensa häck (satte ju 55m ca, förra året, o den måste rensas ut, kika vilka som är döda, ersätta o rensa bort trist gräs mm...  

• Hannnas

GSG... det var en av "pladdertrådarna" ... lycka till med all jord!!! o uteplats min make är ute o gräver för just detta i skrivande stund

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom