Inlägg från: Tjock kulan |Visa alla inlägg
  • Tjock kulan

Längtan efter körsbärsblom

Hannnas skrev 2010-05-07 09:23:58 följande:
    vad var det för spännande föredrag? Spirea gillar jag! men det är för lågväxande, vill upp i iaf 2m höjd...
    Vår är ju klippt men den är nog en 1.60 hög och jag ha sett högre än så i området men då är de som sagt klippta, så den höjden kommer du inte upp på om du ska ha friväxande.
    Har du funderat över att sätta ett plank i stället?. Då får du ju snabbt upp ett insynsskydd mot dagis sidan och för att sen få till den lummiga känslan så kan du ju sätta spalje eller vackert armeringsjärn på planket och plantera tex murgröna/pipranka/rosor/klematis/kaprifol...ja listan kan göras lång :) som klänger upp/längst med planket, till sist så kommer ju plaket inte att synas för all växtlighet.
    Mimmi 71 skrev 2010-05-07 15:26:47 följande:
    Hade det inte varit för att vi skall bygga nytt garage på 70 kvm så hade det nog blivit ett nytt växthus här också, men jag tror inte vi mäktar med fler byggprojekt i sommar.
    Tar gärna emot nya litt tips så kolla gärna upp. Christel Kvant var lika underbar och opretantiös som sina böcker :), så jag är helnöjd. en dröm hade ju annars varit att få lyssna till Heidi Palmgren någon gång hennes plantskola och trädgårdslandskap är ju fantastiska.....
    mage06 skrev 2010-05-07 11:55:19 följande:
    Åh, få höra!!! Tips till pyttetäppa lät intressant
    Hon har ju skrivit en bok ägnad helt åt radhusträdgårdar och hur olika dessa kan göras fas förutsättningarna är de samma.
    Under föredraget talade hon om att man skulle tänka på tak, golv och väggar i trädgården när den skapades.
    Så gärna ett träd eller en pergola av något slag, gärna häckar/plank eller spaljéer för att få till väggar/rum och för att få en känsla av intimitet.
    Golv i form av trädäck, stensättning/gräsmatta men att det oxå är intressant att blanda de olika materialen.
    Hon underströk även vikten av att inte dutta med blommor utan satsa på ett större antal i en plantering för att undvika ett rörigt intryck.
    Ja det var lite av vad hon talade om. Sen sa hon att man skulle tänka på jorden där man bor o plantera utifrån det. Så bor man vid havet o har sandblandad jord så satsa på tex trift, och silverbladiga växter, inte rododendron för det e dömt att misslyckas:). Så jag som har tung lerjord känner att jag ska satsa på rosor, pioner och syren :).
  • Tjock kulan
    mage06 skrev 2010-05-07 19:18:34 följande:
    Åh! Den boken måste jag titta i! Då tänker jag lite rätt i alla fall för jag känner verkligen att det måste bli ett litet rum för att kännas större... Vilken tur du har med din jord då...här är det stenigt...men jag har grävt ur och lagt på ny jord så alla växter utom min iris har trivts jättebra. Irisen var iof dömd att misslyckas men jag älskar dem och tänkte att den kanske gick att odla på ren vilja Kan inte hålla mig nu när du är här tjockis *fniss* men jag har haft en järnsäng på gång och nu är den min, min, min!!! Kolla:www.blocket.se/vi/27247554.htmIm so lucky!!!
    Ja ibland e det svårt att inte satsa på idiot projekt för att de är så oemotståndligt vackra *och vem kan egentligen motstå en iris :)*. Kan du inte prova med att sätta den i en kruka de brukar ju stå i sandblandad eller fuktig jord beroende på sort om jag minns rätt.
    Vilken vacker säng den e du värd vet hur du letat vännen, ska den stå inne hos E och S

Hanna: Ok var värt ett försök ;)
  • Tjock kulan

Mimmi: Tack för tipset, ska kolla upp de två sist nämnda böckerna på mitt biblo :)

Mage: Jo jag får mina fiskar varma här hemma A är 3 i sept och är i värsta trots fasen just nu och lilla E´s mage är i uppror så nu testar vi att ha henne mjölkfri och se om det hjälper. Meeeeen annars e det bara bra :), ska börja arbeta i aug igen med blandade känslor, känns som om fl med E gick allt för fort och jag känner mig inte riktigt klar samtidigt ska det bli skönt att få arbeta igen, älskar ju mitt arbete med ungdomar.

• Tjock kulan

Hejsan tjejer
    Var på biblo igår och lånade på mig en massa trädgårdsböcker att inspireras av. Plockade med mig programmet för trädgårdsrundan hem. Arrangemanget är i Skåne 4-6 juni. Var runt och kollade förra året och blev så förtjust i arrangemanget att det numera får bli ett stående inslag på våren. Helt underbart att få gå runt i alla privata trädgårdar som trädgårdsälskande människor öppnat upp för allmänheten under dessa dagar. Så tjejer bor ni i Skåne eller befinner er här under dessa dagar pass på att kika runt. Förra året spanade jag in trädgårds gurun Ulla Molins trädgård i Höganäs som är så omtalad :).

Nog om det ;), undrar om någon kan hjälpa mig, är på jakt efter dessa "metallstöd eller kanter" som man kan använda för att gräsmattan inte ska växa in i perennplanteringen eller som kan användas för att forma gräsmatta in en rund form, eller för att hindra att grusen i gången flyttar sig in i planteringen, ja användningsområdena är många ;). Var köper man dom egentligen, har aldrig sett dom i butik?

Mage: Så himla surt med bilen vi har haft liknande problem med båda bilarna nu ett tag, så himla trist at lägga pengarna på. Vilka fina kantstöd, älskar pil.

• Tjock kulan

Hejsan

Solen skiner och det är 20 grader i solen. Alice tjatar om att få leka i sandlådan och jag ser ett gyllene tillfälle att skrota  runt i trädgården och fixa lite. Hinner gräva upp och kasta en ulleternell som höll på att kväva min söta the fairy ros sen vill härskarinnan in. Ja vad gör man bara att packa ihop och gå in, en trädgård blir aldrig färdig säger många kloka och nu förstår jag plötsligt varför ......;).

Ari och Hanna: Oj vad ni sliter, vem behöver gå på gym när man har trädgård :)

• Tjock kulan

Fluffiga: Den första bilden liknar lungört på blomman men bladen stämmer inte riktigt. Min lungört har vitprickiga blad. Kan det vara gurkört? de har ju sådana blommor {#lang_emotions_undecided}.
    Bild nr två tror jag inte e toppklocka jag hade en i stugan innan och den såg inte ut så i bladen.
    Sista bilden så gissar jag på kungsljus eller bergklint.

• Tjock kulan

Fluffiga: ah var det samma växt på bilderna det fattade inte jag :), nej ni har rätt det e nog inte gurkört de har ju ludna blad tänkte inte på det. Men sita bilden kan det inte vara bergklint? Ang markduk så har jag bara anv det ovanpå jorden och sedan klippt hål o planterat växter för att slippa att ogräset sätter sig. Jag tror som de andra tjejerna att om du grävt bort grässvålen så ska det inte behövas.

Mimmi 71 skrev 2010-05-26 11:43:33 följande:
    Förresten så blev det inget trädgårdsbesök för mig igår Jag tyckte helt enkelt att det regnade för mycket och förtog glädjen. Dessutom var det ju ett besök hos min gamla kollegas trädgård och chansen är ju därför inte borta med att besöka den. Kan ju bara lyfta luren och fråga om jag får komma på besök en annan gång Igår kväll blev det istället välbehövligt mys framför TVn efter den senaste tidens stress. Inte dumt det heller! Tänkte titta på Tinas Trädgård på TV4+, men jag tycker ärligt talat inte det programmet är något att ha. Ger iallafall inte mig någon inspiration.
    Kan bara hålla med tycker det e ett helt onödigt program jag lär mig ingenting och inspireras inte för femöre. Däremot så kan jag tycka att trädgårds fredag är trevligt att kika på å svt :)
  • Tjock kulan

Frågade för ett tag sedan men fick inget svar så jag försöker igen. Någon som vet var jag kan köpa böjbara metall kanter till trädgården så jag kan få till en rund gräsmatta som håller sig på plats utan att behöva kantskära den hela tiden? brukar finnas i reportage i trädgårdstidningar och är då lite rostiga i metallen.
    Tack på förhand

• Tjock kulan
    versan skrev 2010-05-26 14:51:26 följande:
    Brukar finnas på GRanngården eller plantagen. Kolla även blomsterlandet eller Weibulls.Såg dom på nätet för ett tag sedan ska kolla så fort jag får mera tid.nu ska jag skjutsa dotttern till fotografen.
    Mimmi 71 skrev 2010-05-26 12:58:01 följande:
    Jag kan kika i en AoT när jag kommer hem. Tror det finns bland reklamen längst bak i tidningen. Annars skulle jag rekomendera att uppsöka en smed. När vi föreskriver detta på jobbet så står det endast "kant av plattstål". Hade dock en diskussion igår angående detta med en anläggare som menade på att detta var lika dyrt som att lägga en kant av plattor. Vi skulle nämligen ha detta istället för att lägga en plattkant mellan grusgång och gräs.
    Tack så mycket tjejer tänkte göra en hästskoformad plantering ut mot gräsmattan och då blir det snyggast med en sådan kant tror jag :)
  • Tjock kulan

God morgon tjejer
    Tog skott från en Klätter Hortensia och planterade igår utmed husväggen, undrar om jag kan plantera en hosta eller ev en näva framför Hortensians fötter eller om jag ska vänta. Tror ni hostan /nävan kväver hortensian innan den hunnit etablera sig med rötterna eller ska jag bara köra på och plantera Hostan/nävan framför {#lang_emotions_undecided}

Ha en skön dag i solen kära trädgårdsnarkomaner :)

• Tjock kulan
    Hannnas skrev 2010-05-27 10:39:42 följande:
    Jag skulle nog vänta tills den rotsatt sig.. men är faktiskt inte säker, därav att jag skulle vänta med...
    Ja jag känner mig oxå velig därav så har jag bara lagt lite större stenar ovanpå jorden för att dölja det fula "hålet"
  • Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2010-05-28 10:38:12 följande:
    Klätterhortesnia är ju väldigt sen i starten (min har först i år tagit fart, tog ett rotskott som planterades för ca 3 år sedan) så hjälp den på traven så mycket du kan.
    Ja jag har oxå förstått det som att den e seg i början, ska jag tolka ditt svar som att inte plantera hostan där ännu?...
  • Tjock kulan
    Daggdroppen skrev 2010-06-01 11:02:34 följande:
    Ingen aning, tyvärr.

Rabattkanter lär finnas på Plantagen! I rostfritt och för ett ganska överkomligt pris. Hur kvalitén är vet jag inte....
    Tack goaste ni, ska genast kolla Plantagen som inte ligger allt för långt bort :)
  • Tjock kulan

Hejsan tjejer
    Har ni något trädgårdsporr att bjuda på ;).....
    Hoppas allt e bra med er och att ni njuter till fullo av era underbara täppor och trädgårdar. Själv har jag inte lika mycket tid som jag önskar till trädgårdsarbete. Men har unnat mig lite rundor i Skåne på olika trädgårdsevenemang :). I helgen vankas trädgårdsgille i Landskrona och jag hoppas på expert hjälp med i 15 min av en trädgårdsarkitekt som ska vara med på tillställningen :).

Ang Schersmin så har vi varje år beskurit den i kanterna/topparna efter blommning så den inte är så spretig och det har funkat bra, den blommar lika fint året efter. Själv funderar jag på att stamma upp min som jag har i trädgården. Såg i Christel Kvants bok att en av hennes grannar gjort det och det blev ett sådant finnt träd :).

Ari Gold skrev 2010-07-16 15:51:47 följande:

*tips om rotvattnare noreras*

Håller för fullt på med bygget av vårt växthus nu...det går åt helvete...

regnavdagar.blogspot.com/

Skickar styrka till dig, minns dina planer hoppas ni trots bakslag ror projektet i hamn *peppar*
    Daggdroppen skrev 2010-08-15 08:30:16 följande:
    Hohoooo, sover ni?!?!?!

Tack för tipset om rotvattnare. Har försökt spana efter det här, men än har jag inte sett någon....

Har ni annars tips på bra växter som passar i framkanten på en rabatt och som blommar på sensommaren/hösten?

Längst bakom har jag pioner, i mitten har jag iris och nu vill jag alltså ha något framtill. Jag har några hosta på prov men är osäker på om jag vill ha det hela vägen runt. Det skulle också vara kul med något som blommar mer. Gärna i blå/lila/rosa (ev röda) blommor. Ej gula. Har för mig att det finns någon aster som blir låg men jag är rädd för att den i så fall inte hinner blomma här. En aster som jag köpte ifjol hann inte blomma .
    Jag säger som kloka MImmi, nävor , den som jag tror Mimmi menar hörs som en blodnäva. Den är helt bedårande och är ett av mina must haves efter trädgårdsrundan, finns i vit och ljusrosa vad jag vet. Annars så är ju höstaster något som kanske kan passa, lite buskformad och blommar med blålila små blommor med gult öga.
    mage06 skrev 2010-07-10 00:21:03 följande:
    Hej på er! Nej, det är väl inte meningen att man skall hinna med nätet nu i det underbara vädret! Det är ju nu man skall njuta utelivet verkligen! Pionerna är bara fantastiska och svämmar över både täppan och mitt hjärta! Vi har fått "vattningsförbud" här på ön så nu blir det till att smuggla ut lite vatten då och då

Hannah: Fina du, det var så gulligt sagt

Memoria: Det är fantastiskt fint med lammöron till rosa Tycker inte att du skall oroa dig för färgen om du tycker om dem. De är fina mot hostan också (växten alltså ). Jag har grått, grönt, vitt, rosa och lite blått och det är väldigt rofyllt faktiskt. Jag tror att du hittar på något bra

Ha en fin helg!
    Karma Anna vad kul att se att du hänger kvar, hoppas allt e väl med dig och lilla S och E. Hur gick det med gräset tog det sig? kram kram
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom