Längtan efter körsbärsblom
Tyvärr inga mirakelmetoder, tror inte det finns för ett sådant ogräs som nässlor. Positivt är att nässlor växer i bra och näringsrik jord
En nyfunnen webshop! http://odlargladjen.se/webshop/
Här fanns det gott om godsaker och jag landade på 30 växter i min önskelista. En hel del rariteter och sällsynta växter hade de i sortimentet. Bland annat en hett efterlängtad eldkrasse som jag letat efter i många år. Mamma hade en i sin trädgård och jag var klantig som inte kräve upp skott när pappa sålde huset. Det bästa är att den ligger på vägen till jobbet (utan att jag funnit på denna) så frakt slipper man om man beställer. ![]()
Oj, vad ni skriver tjejer! Härligt!
mage06: Om du har några guldfiskar i "fuktpölen" så slipper du myggor. Undeerbar säng!
Ari: Jag förstår problematiken med stor trädgård. Tror att du får satsa på att bygga rum, skärma av med spaljeer, buskar och häckar. Du skulle ha gått den trädgårdsplanerarkursen som jag gått för det är väldigt bra att försöka göra en plan över hur man vill ha det även om det sedan tar 10 år och många förändringar på vägen för att få trädgården "klar". Vi använde oss av en bok som handlade om trädgårdsplanering på kursen som var väldigt bra. Jag har bara några kopierade sidor från boken och vet inte vad den heter - tror att det är den jag listar här nedan men jag kommer inte riktigt ihåg. I vilket fall som helst så började den med att man har en planritning över trädgården och sedan påbörjar funderingen över vad man vill fylla trädgården med. Börja med de stora sakerna - uteplatser, sittplatser, lekplatser, redskapsbod, växthus mm. Rita in dem lite snabbt (tänkt på väderstreck. Fortsätt sedan med väggar - insynsskydd, tak och sedan gångar emellan de olika funktionerna.Sedan lägger man på lull-lull i fomr av rabatter mm.
Här kommer en lista på inspirerande trädgårdsböcker. De innehåller mycket grönt och lummigt som är min favorit för tillfället
Skuggväxter, Susanna Widlund - ICA Förlag
Planera trädgård, Anders Dagsberg och Bertil Johansson, ICA Förlag
Trädgårdsdesign, Anne-Christine och Dan Rosenholm - Albert Bonnier