• enirtac

    Är han verkligen hungrig hela tiden?

    Jag har en 6 veckors gammal grabb här hemma som vill sitta vid bröstet hela tiden. Får han inte det gallskriker han, kan det vara så att jag har alldeles för lite mjölk och därför känner han sig hungrig hela tiden?


    Jag börjar bli helt knäckt av det, det finns nämligen bara 2 alternativ här hemma, gallskrik eller ha honom vid bröstet hela dagen, jag klarar inte att sitta och amma hela tiden.
    Enda gången han är nöjd och inte skriker är när han får en flaska med ersättning, det har nu gått så långt att jag funderar på att lägga ner amningen, mår så dåligt av det och han är ändå så aldrig nöjd. 
    Är det någon som har något bra tips?  För under natten ammar jag honom bara och då vaknar han med 2 timmars mellanrum, men innan vi går och sover, runt 22 tiden så får han en flaska med ersättning och då sover han minst 4 timmar. Måste ju vara så att jag har alldeles för lite mjölk.
    Ett annat problem jag har är att han somnar vid bröstet hela tiden när vi ammar. 
    Väldigt tacksam för tips!
  • Svar på tråden Är han verkligen hungrig hela tiden?
  • Blå Flygare

    Kan det vara så att han inte har rätt tag att han därför inte tömmer brösten ordentligt? Det skulle förklara att mjölkmängden inte räcker. Ta hjälp från amningsmottagning. Annars kan det vara utdrivningen som är störd, den blir lätt det av stress och vad är mer stressande än en hungrig bäbis och att sitta fast i amningsfotöljen hela dagarna? Dricker du nog? Några liter vatten om dagen? Äter du nog?

    Om mjölken kommer långsamt så kan du "trycka på" med handen så han inte somnar så lätt utan äter effektivt. Massera uppifrån och neråt.

  • enirtac

    Men hur vet man att han tömmer bröstet? Har läst om det där på internet men jag förstår inte riktigt, jag ser ju när jag trycker ut mjölk att det första som kommer är ganska så genomskinligt, men sen när han har ätit ett tag och jag trycker ut mjölk så är den mycket fetare och vit istället för genomskinlig. 


    Ska testa idag att hjälpa honom lite medans han äter. 
    Det är så drygt det här, jag vill kunna komma ut lite på dagarna men det går inte för jag känner sådan stress över att han ska börja skrika, för när han väl börjar, även fast han åt 5 minuter innan så är det enda som hjälper att ta fram bröstet så han får suga lite på det och lugna ner sig.
  • bananflugan82

    Det är inte bara att han är snuttig? Om han vill ha napp? Mina killar kan visa ibland att dom är hungriga men det räcker med nappen för dom antagligen bara vill ha något att snutta på.


    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
  • Melly

    Det är NORMALT att små bebisar vill typ bo vid bröstet och vill amma hela tiden. Det betyder inte att mjölken inte räcker och det är sååå synd att man inte får information om detta före man får barn. Amning är inte bara mat utan att det är lika mycket närhet och trygghet för bebisen så att därför så vill dom ligga vid bröstet nästan jämnt under dom första två tre månaderna. Sen vill dom inte amma hela tiden längre

    Det att din bebis sover längre på ersättning är för att ersättningen är svårare att smälta så att den är kvar längre tid i magsäcken än vad bröstmjölken är. Så att bebisar blir som mer utslagna, typ paltkoma, utav ersättningen särskilt när dom är så små som din kille För att det är jobbigare att smälta ersättningen alltså.

    Kan du inte göra nåt annat samtidigt som att du ammar? Kolla på tv eller film eller amma medans du är vid datorn? Tiden går fortare då. Tänk på att det är kort tid som din bebis vill amma såhär tätt och att om några veckor så kommer han att ha annat att pyssla med än att bara ligga vid ditt bröst

    Ju mer ersättning du ger ju mindre mjölk bildas i dina bröst så att det kan oxå vara därför som  inte verkar nöjd. En del bebisar blir oxå vana med flaskan fort och blir arga vid bröstet för att dom måste kämpa mer för att äta ifrån brösten medans det bara rinner lätt ifrån flaskan

    Du gör som du vill med amningen men att om du helst skulle vilja amma ett tag till så låt din bebis amma så mycket som han vill och ge inte fär mycket ersättning eftersom att det kan störa amningen tyvärr. Men som sagt det är helt normalt att dom vill amma jämnt när dom är 6 veckor och när mina var i den åldern så var det amning tre gånger i timmen ibland

  • Pistou

    Jag tycker att du har fått ett jättebra svar av Melly och instämmer i att det är otroligt synd att man inte informeras mer om amningen och bebisens enorma behov av kroppslig kontakt de första månaderna efter födseln.

    Som nybliven, oerfaren mamma tror man gärna att bebisen ska nöja sig med att amma typ var 3:e eller 4:e timme och blir chockad när den vill ligga vid bröstet hela tiden. Om man visste att detta var normalt, och förbereddes på detta under graviditeten, skulle tillvaron med ens nyfödda bebis bli så mycket enklare.

    Ge dig till att få amningen att fungera. Ju mer ersättning du ger, desto mindre mjölk producerar du själv, och det blir en ond cirkel. Din bebis jobbar för fullt just nu med att öka din mjölkproduktion. Ju oftare ditt barn ammas, desto mer mjölk producerar du.

    Om du sen av personliga skäl vill ge ersättning ska du förstås göra det, men kom ihåg att flaskan kan förvirra bebisen när den är så liten (sugtekniken är inte densamma) och att ersättningen slår ut den egna mjölkproduktionen.

    Om du vill fortsätta amma, håll ut! Den blir mindre krävande ju äldre bebisen blir.

    Lycka till!!


    People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Blå Flygare

    Jag ber om ursäkt för att jag gav så knäppt svar. Jag läste 6 månader ist för 6 v, det gör ju stor skillnad! Vid 6 v är inte 2 timmar mellan amningar kort tid, och det är som melly skriver fullt normalt att de vill snutta mycket utöver att äta.

  • Pistou

    Ett ord föll bort. Skulle skriva "Ge dig tid till att få amningen att fungera".  


    People don't care how much you know until they know how much you care.
  • enirtac

    ja men hur klarade ni då tiden i början?


    Jag vill ju gärna amma honom så mycket som möjligt men när man ammar 17 av 24 timmar så blir jag iallefall helt knäckt, eller ja det är inte det att jag ammar utan mer att jag inte får röra mig ur soffan för då blir det gallskrik, sen att man inte får sova heller, det gör att jag inte fungerar och det enda jag vill göra är att lägga mig under täcket å gråta å komma upp först när han är 5 år :)
  • Melly
    enirtac skrev 2010-03-05 16:22:26 följande:
    ja men hur klarade ni då tiden i början? Jag vill ju gärna amma honom så mycket som möjligt men när man ammar 17 av 24 timmar så blir jag iallefall helt knäckt, eller ja det är inte det att jag ammar utan mer att jag inte får röra mig ur soffan för då blir det gallskrik, sen att man inte får sova heller, det gör att jag inte fungerar och det enda jag vill göra är att lägga mig under täcket å gråta å komma upp först när han är 5 år :)
    Skaffa en bärsjal och bär honom i Små bebisar har ett mycket stort behov utav närhet och i bärdjalen så får dom det samtidigt som att den som bär slipper att sitta fast i soffan Bärsjal är ergonomiskt för både den som bär och för bebisen och så slipper man att ha händerna låsta till att bära så att man kan göra annat samtidigt som att bebisen får närhet.

    Så att om du inte har en sjal redan så tycker jag absolut att du ska ta och satsa på det. För mig så underlättade det nåt enormt när jag skaffade bärsjal. Om du vill få tips om olika sjalar och knytningar så ta och kolla på www.sjalbarn.se
  • Pistou

    Passa på att vila när din bebis sover. Det kan kännas svårt i början, för det finns alltid saker i hemmet man vill hinna med just då, men det brukar kännas otroligt skönt att få den extra sömnen på dagen.

    Laga mat på helgen när din man är hemma och frys in, så slipper du lägga tid på matlagning på vardagarna (eller kör pizza och färdigmat i några veckor tills det har lugnat sig).

    Samsov med din bebis så synkas din och din bebis sömn. Detta passar inte alla (vare sig bebisar eller vuxna), men för mig har det inneburit en jättehjälp att kunna samsova med mina barn som har vaknat ofta på nätterna. Vår son sov i spjälsäng de första tre månaderna, så det första utvecklingssprånget inträffar och bebisar oftast vill ha mer mat. Då pallade jag inte mer, utan lät honom sova mellan oss i dubbelsängen och plötsligt fick jag sova!

    Det var några tips...


    People don't care how much you know until they know how much you care.
Svar på tråden Är han verkligen hungrig hela tiden?