Ger ni tex Fun Light åt era barn?
Det sägs ju att det är först riktigt stora mängder sötningsmedel som inte är bra för hälsan, men jag har för mig att många ändå är tveksamma till att ge sina barn lightdrycker. Hur gör ni?
Det sägs ju att det är först riktigt stora mängder sötningsmedel som inte är bra för hälsan, men jag har för mig att många ändå är tveksamma till att ge sina barn lightdrycker. Hur gör ni?
Jag ger varken vanlig eller lightsaft utan det blir vatten eller mjölk.
Kraamar!
Nej absolut INTE..de ska inte ha lightsaft eller andra produkter med sötningsmedel i.
Kommer inte att ge några lightprodukter till min dotter. Dricker inte själv Colalight ex. Såg ett program på Tv om nutrasweet tror jag. Där påstod de att Amerikanska forskare var "mutade" att inte forska om påverkan. Tar detta med en nypa salt som allt annat när det gäller Tv och tidningar. Fast det fick mig att tänka efter. Drack inte heller lättdrycker och sådant under graviditeten.
Aboslut INTE!!!
Kommer varken ge light eller lowfat till min dotter.
Äter/dricker det inte själv heller!!
Om det nu är så farligt med socker, då är det ju sockret man ska dra ner på. Inte ersätta det med något artificiellt låtsassocker!!!
Nä, det ska inte mina heller få...känns fel.
kram
Jag skulle ALDRIG göra det. Dricker eller äter inte lightprodukter själv heller. Även om socker inte är bra så är det åtminstone naturligt och inte cancerframkallande. Även om det inte är bevisat att lightprodukter är cancerframkallande etc så tycker jag att det räcker med att det kan vara så.
Alma dricker inte vatten (tyvärr, men hon är bara 6 månader så det kanske kommer) så därför får hon utspädd pärondricka (hälften vatten tillsatt babisdrickan) i samband med måltiden och hon får nästan aldrig färdga fruktpureer utan bara vanlig mosad frukt efter maten. Det bästa är att begränsa sockerintaget till måltiderna så frestar det inte på tänderna så mycket och att inte ge fruktpuréer med tillsatt socker samt späda ut juicer och annat mycket.
Sen är det faktiskt så att bebisar behöver socker för hjärnans utveckling. Det är därför bröstmjölken är så söt.
Min dotter fick en gång av misstag en dryck med sötningsmedel: Jag märkte för sent helt enkelt. Jag undviker allt sånt, inte bara för henne, men för mig också.
Som tur är så gillar inte hon sött så mycket. (Choklad är undantag
Hon föredrar salt.
Läste någonstans att barn ska inte dricka eller äta mat/dryck med sötningsmedel för att det kan hindra hjärnans utveckling.
Tycker oxå att det är bättre att vänja barnen vid rent vatten när dom är törsiga i stället för saft eller dricka..
vad gör en diabetiker åt det som jag då? har inte hört att de ska vara skadligt för hälsan..är det 10 gånger bättre som på alla de fritidshem ja jobbat på där dom ger söt päronsaft till ungarna hela tiden?
jo faktist det gör dom...
aspartamet är inte nyttigt det menar jag inte och de är laxerande i för stor mängd samt att ja hörde nånstans att man blir fetare av sötningsmedel och streesframkallande...då tycker jag med att man ska skära ner på sockret ABSOLUT...men att nästan låta rädd för sötningsmedel...då tycker allafall jag att tuggimin extra är bättre för mitt barn om det skulle få tuggimi än hubba bubba...