• Tossan79

Ger ni tex Fun Light åt era barn?

Det sägs ju att det är först riktigt stora mängder sötningsmedel som inte är bra för hälsan, men jag har för mig att många ändå är tveksamma till att ge sina barn lightdrycker. Hur gör ni?

• Svar på tråden Ger ni tex Fun Light åt era barn?
  • vadskajaghetadå

kattiz, självklart är det upp till var och en och det är det jag blir förvånad över,,en skrev om att det kunde skada barnets hjärna och det är ju jätteläskigt..det visste inte jag heller..och hoppas dom hade tänkt tala om det för mig med...eftersom det är första gången jag hör detta...
    men nu är de ju så att mammorna också undviker det..och det gör dom precis som dom vill alla gör det..

det är väl viktigt o framförallt för en diabetiker som mig att få reda på sånt jox och intressant varför folk inte alls eller kan tänka sig äta produkter som innhehåller aspartam

• Hannahs mamma

Hannah får fun light... Men endast för att den är godast... Och hon får kanske bara ett glas saft om dagen... till eftermiddags fikat...

• vårsol

Jag kommer inte att ge mitt barn någon sorts lightsaft/läsk. Vanlig saft/läsk kommer det inte heller få annat än vid speciella tillfällen som till exempel kalas o dyl. Jag ser ingen anledning till att lära mitt barn onyttiga vanor från start. Vatten och mjölk blir det att dricka här. Kanske färskpressad apelsinjuice någon gång...

• gabby

Det är förbjudet att ha sötningsmedel i barnmat då små barn saknar ett enzym som bryter ner aspartam.

• Kagi

Tycker som vårsol - varför alls ge små barn saft och läsk? Finns ingen anledning. Senare kommer det inte bli särskilt mycket sådant här heller, utan bara vid särskilda tillfällen - som det var för mig när jag växte upp! Läsk är en av de största bovarna när det gäller barnfetma. Och jag tror att om man ger barn saft tidigt så vänjer man dem vid den smaken - det blir en "inkörsport" till läsk.

Aspartam kan vara skadligt för njurarna. Cancer ska det däremot inte öka risken för. Fast det behövs mer forskning. Dock tyder det då på ökad risk för njurskador, och eftersom små barn fortfarande växer så vill i alla fall inte jag ta den risken.

Jag är överhuvudtaget skeptisk till light-produkter, vare sig det gäller saft, smör, ost eller något annat. Bättre att äta det mest naturliga, fast mindre i stället, känner jag.

• JosefinU

Jag är helt inne på samma sak som Kagi och vårsol. Bara vid speciella tillfällen. Jag tänker till stor del på tänderna, och att det är dumt att vänja sig vid att allt ska vara sött. Och när jag väl ger, så ser jag ingen anledning till att det inte skulle vara riktigt socker i. Jag är väldigt skeptisk till light produkter. Varför krångla till allt? Bättre ha en sund kosthållning för övrigt, så slipper man ha en massa konstgjorda saker i maten.

När jag var liten var det vatten som gällde när man var törstig. Och mjölk eller vatten till maten och saft till speciella tillfällen. Jag tycker det var toppen, och så ska jag också göra.

• Isolde

Bara en liten kommentar till Kagi: jag var ett riktigt saftmonster när jag var liten (det blev iofs inte så mycket, bara ett glas när de vuxna drack eftermiddagskaffe), men jag har aldrig varit särskilt förtjust i läsk. Så det ena behöver inte nödvändligtvis ge det andra!

I övrigt håller jag med om att inte ge små barn sötade drycker. Helt onödigt. När de blir lite större -- förskoleåldern? -- kan de få (som jag) ett glas saft när det bjuds på kaffekalas eller en läsk vid festliga tillfällen när de vuxna dricker vin. Aldrig som törstsläckare!

Och nu när jag skrev det här mindes jag något: När jag och mina kusiner var små, 70-talet, fick man EN 33 cl-flaska var. Om middagen varade länge kunde man få dela en till? Det tror jag också är en bra metod för att begränsa läskdrickandet -- inte öppna en 1 1/2-literflaska i början av kvällen och sedan dricka på tills den tar slut.

• vårsol

Isolde där har du en bra poäng. Har man en stor flaska så vill man ju dricka ur den eftersom det blir äckligt annars... Men jag läste att de skulle sluta med glasflaskorna eftersom de inte tjänar så mkt på dem?

• Tossan79

Nu gällde ju inte min fråga endast små barn, utan barn som barn, upp till tio-tolvårsåldern. Nyfödda är det ju självklart att man inte ger saft åt, men sen när de börjar dricka saft menade jag.....

• citronella

Detta är klippt från livsmedelsverkets hemsida:

"Eftersom sötningsmedel nästan inte ger någon energi konkurrerar de inte på samma sätt som socker ut mer näringsrika livsmedel, men eftersom de smakar sött finns det en risk för att barnet upplever att det har fått i sig energi och näring fast det inte fått det. Det finns även en risk att barn med diabetes kan få för mycket av dessa sötningsmedel. Framför allt är det intaget av cyklamat som kan bli för högt, beroende på att cyklamat inte är så sött som de andra sötningsmedlen. Anledningen till att barn lättare kommer upp i för höga intag är att de väger mindre än vuxna och att det tolererbara intaget är baserat på kilo kroppsvikt.

Under senare år har flera rapporter påstått att aspartam är farligt. Nya utvärderingar inom EU visar att detta är ett säkert sötningsmedel. För små barn finns dock ingen anledning att använda produkter med aspartam eller andra sötningsmedel. Det är bättre att inte vänja barnen vid att till exempel drycker ska vara söta."

Om ni vill ha dricka till era småttingar kan jag tipsa om lättdrycker bland annat från kivik som är lättsötade.

Svar på tråden Ger ni tex Fun Light åt era barn?