• Tossan79

Ger ni tex Fun Light åt era barn?

Det sägs ju att det är först riktigt stora mängder sötningsmedel som inte är bra för hälsan, men jag har för mig att många ändå är tveksamma till att ge sina barn lightdrycker. Hur gör ni?

• Svar på tråden Ger ni tex Fun Light åt era barn?
  • citronella

För övrigt måste jag som "elak" mattant säga att jag är fascinerad av barns matvanor; man vill ha socker till all fil, bara äta sötat vetebröd som polarkaka och ställer man fram en burk marmelad på mellis-bordet blir det värsta kravallen! Ni som har barn hur vill ni att vi som är matansvariga ska utfodra (ursäkta, det låter som om jag pratade om djur och inte mina kära elever!) era barn?

• Jennie med ie

Eftersom jag inte själv vill äta/dricka sötningsmedel pga att jag inte tror det är hälsosamt så hade jag inte velat ge mina barn det heller oavsett vad rekommendationerna varit vad gäller just barn. Hellre vanligt socker fast i sparsamma mängder. Förhoppningsvis får vårt barn inte diabetes t ex som gör att h*n inte kan äta/dricka vanligt socker, för ibland är det svårt att komma undan nån form av sötning. Gröt kan t ex sötas med banan, i fil behövs det ofta ingen räskild sötning ifall man har bär eller frukt i osv men i bakverk eller glass t ex, som man nog gärna vill kunna avnjuta nån gång då och då, är det lite värre. Då får vi nog i så fall kompromissa lite med vårt sötningsmedelmotstånd..... Men förhopningsvis slipper vi hamna där

• vårsol

Tossan79
    Jag kommer inte att ge mitt barn sötningsprodukter alls. Vare sig det är ett eller tolv år. Saft/läsk vid speciella tillfällen och vatten/mjölk annars. Jag kommer att vara sparsam med socker under hela deras uppväxt eftersom socker inte är bra. Men jag tänker inte ge dem något substitut. De får äta mat och frukt. Godis, läsk, saft, bakverk osv ska intas i sparsamma mängder av både barn och vuxna.

• Majsan70

Mina stora barn har fått saft sötad med aspartam av o till. Fast å andra sidan så dricker vi inga mängder med saft. Det blir nåt glas ibland bara. Den lilla tjejan dricker inte saft alls och inte heller mjölk. Vatten är en utmärkt måltidsdryck.

När jag ammade och var gravid drack jag inget med aspartam eller liknande alls. Aspartamet lämnar inte kroppen som andra slaggprodukter gör utan lagras, gud vet vart. *S*

• Themis

Jag skulle inte ge mitt barn produkter med sötningsmedel, det går i linje med att jag i övrigt försöker minimera antalet kroppsfrämmande ämnen i vår vardag.

De flesta produkter som innehåller sötningsmedel är för övrigt onödiga att få i sig överhuvudtaget vare sig man är barn eller vuxen-det är ju bara tomma kalorier, transfetter, stabiliseringsämnen, färgämnen och konserveringsmedel!

Jag tycker rent vatten med ett par droppar limesaft (på flaska) är mycket godare än fun light, för att inte tala om billigare...

Hembakt och Kiviks lättdrycker känns som ett bätte alternativ till barnen och jag står för mina smör- och sockerkalorier om jag vill ha något att snaska på!

• vadskajaghetadå

jättebra att veta....

• Fyra

Inga light produkter till barn.

• Brodsmulan

Jag ger inte mina barn light drickor eller fun ligh, däremot dricker vi alltid vatten, saft eller måltidsdricka till maten iom att jag har en laktosintolerant son som inte gillar den söta ersättningsmjölken.
    Själv gillar jag inte typ fanta eller cola light, är skillnad i smak tycker jag och därför blir det naturligare för min del att ge mina barn vanligt också.

• vadskajaghetadå

det blir jobbigt om mitt barn får diabetes också det hoppas jag inte...och då är light produkter det minsta problemet *suck*
    ingen annan med diabetes ?

• ceci lia

Isolde: vi som var tre syskon som fick dela på en 33 cl-glasflaska läsk Vad avundsjukk jag blir

• Palsternacka

Jag stod bakom en mamma i mataffärskön igår, hon hade gett sin son en nappflaska med cola light... Jag blir lite ledsen när jag ser sånt - barnfetma och dåliga tänder har ju blivit ett allt större problem. Att vänja barn vid sött tror jag inte på. Våra vänners barn går på dagis och där har de "fredagsmys" där de får ha godis och se på video. Jag vet inte om jag skulle vilja att mina barn vande sig vid att det ska ätas godis så fort man ska ha det lite mysigt. Det är väl bättre att lära barn att t ex frukt och film hör ihop?

• Elisa

Angelica dricker vatten som måltidsdryck och mjölk till mellanmål. Saft har jag inte introducerat än då barn ej behöver den drycken. Både barn och vuxna får ju i sig så mycket socker ändå, så att ge det i flytande form är onödigt. Ser många skräckexempel ute i affärerna, små barn har ofta en nappflaska fylld med saft, nyponsoppa eller dricka. Inte undra på om många utav dem inte vill ha någon mat sedan. Ofta får barnet hungern stillad på fel sätt, tyvärr!

• AA aa

Jag gör det, men jag skäms varje gång...

• AA aa

Jag hade så mycket mjölk så det räckte i regel med att att amma på det ena men då fick jag ju ständigt gå med ett stort och ett litet samt med ett läckande så jag försökte byta efter ett tag. Axel vägde 8 kg när han var 4 månader så det gjorde nog inget om han råkade missa sista grädden...

• Brodsmulan

Nje, just när det gäller barn & nappflaska med sött och gottigt det har jag och kommer heller inte denna gången ge... i nappflaskan ska ersättning, välling eller vatten vid sommarvärmen finnas tycker jag.

Kiviks som Bimsan pratar om är dessutom bra mycket godare än vanlig saft, samma gäller Bob's lättdrycker.. för jag vill då rakt inte dricka söt dricka till maten så varför då lära barnen att göra det.

Finns ett bra sägen här:
    Barn gör inte som vi säger, de gör som vi gör!
    Tror det är viktigt hur vi själva uppträder i alla sammanhang, har en colaoman till make vilket jag fått honom till att inskränka till jobbet och lördagar här hemma, iom att jag fullt oh fast säger till mina grabbar att inget godis förutom på lördagar, då lär man föregå med gott exempel.. även om det av och till kan knorra i sockertarmen *s*

För på så vis är vi olika, en del kräver mer socker än andra. Maken min kan utan problem gå förbi godishyllan mot att lilla sockerråttan jag då gärna sneglar till och direkt kommer på vad jag vill ha.. som då får vänta till lördag Ser skillnad på grabbarna med, Stora killen är inte alls lika förtjust i saft & godis som lillebror är. Den stora äter godis för att det är gott, den lilla äter tills det är slut.

Men just att introducera gottit, kan man klara sig förbi 1½-2år är det ju suveränt, mina fick ingen sk. efterrätt efter maten när de var riktigt små och det märks tydlig skillnad i skola/dagis på hur de äter grönsaker säger fröknarna, en god vana att lägga på barn från grunden.

Vet inte om ni såg det experimentet som var på tv.. kommeri nte ihåg kanal.. troligen discovery.. där en man fick suga på banansmak och fick socker till och från taget ett antal gånger.. han sa att den som utförde testet hade stängt av banan smaken ett antal gånger, men var sockret som stängdes av fick han sedan reda på.. finns ett liknande test vi kan göra själva.. ha ett tuggummi i mun, när smaken verkar vara borta, stoppa in en sockerbit en liten stund i munnen och tugga sedan vidare *s* då smakar tuggumit igen.. facinerande hur lättlurade vi är.

• Liina

Min dotter dricker fun light, vatten, juice, mjölk och annan saft. Cola och annan läsk har vi väldigt sällan hemma men hon får smaka på det också - fast hon tycker det är för starkt. Jag tycker inte att det gör nånting för det är så små mängder hon får i sig ändå.

Svar på tråden Ger ni tex Fun Light åt era barn?