Inlägg från: längtar och väntar |Visa alla inlägg
  • längtar och väntar

Synligt hål i tand

Anonym (slarva) skrev 2010-03-06 09:15:25 följande:
    Att slarva med tandläkarebesöken kostade mig i slutänden 26000:- ur egen ficka.
    oj, vad kostade det då egentligen? Efter 3000 kr betalar man 50% av priset, efter 15 000 tror jag det är betalar man 15%.
  • längtar och väntar
    Anonym (slarva) skrev 2010-03-06 12:33:04 följande:
    ja vad som kosatde?? jag hade slarvat med besök under flera år pga tandläkarskräck.Så det blev nytt delvis i överkäken o i underkäken.Detta var för 13 år sedan.Så idag är det mer än dubbelt så dyrt.
    Fast som sagt, vi har ett tandvårdnadsbidrag, försäkringskassan går in och betalar delar av behandlingen, precis som jag skrev ovan. Så det är oerhört ovanligt att det blir så dyrt. Jag slog ut tänder efter en olycka och fick då betala 13000 själv, medan försäkringskassan betalade säkert 15000 kr (sen fick jag tillbaka det jag betalat p.g.a. att jag blev påkörd av en bil)
  • längtar och väntar
    Anonym (slarva) skrev 2010-03-06 13:16:29 följande:
    Skulle inte Fk gått in o betalat del av min behandling hade min slutsumma varit 66.000kr ur egen fick.Ist för 26000kr
    oj då, ja då hade du mycket stora problem, usch fy! Men tur att det här högkostnadsskyddet griper in!
  • längtar och väntar
    Anonym (slarva) skrev 2010-03-06 14:01:07 följande:
    Ja jag hade stora problem.Men oavsett så kostar tandvård mer än vad en del tror
    Jo så är det absolut, men jag vet vad det kan kosta då jag gjort stora ingrepp, efter att ha blivit påkörd av en bil
  • längtar och väntar
    Ungmamma83 skrev 2010-03-06 20:36:34 följande:
    man får ju faktiskt ett tandvårdsbidrag på 300kr per år (jag tror summan är så) när man är över 21 (osäker på åldern) som man får spara i max 2 år.
    Fast 300 kr är ju ingenting, täcker inte mycket!
  • längtar och väntar
    Ungmamma83 skrev 2010-03-06 20:44:41 följande:
    nä men du kna ju spara i 2 år och vips har du 600kr. det räcker iallfall till lite.
    Jo men en vanlig undersökning kostar ju runt 5-600.. Att laga hål eller dra ut visdomstand kostar betydligt mer..
  • längtar och väntar
    Ungmamma83 skrev 2010-03-06 20:47:21 följande:
    jo det vet jag. att laga ett hål går på 800kr och uppåt, men av de pengarna har du redan 600kr "betalda" vilket är bättre än inget.
    Jo, men som sagt, många vet inte vad allt kan kosta.. Jag har fått erfara, men som tur var fick jag tillbaka allt jag lagt ut, från försäkringskassan..
  • längtar och väntar

Vill bara säga att rotfyllning är inte så hemskt som alla säger!

Jag hade enorm tandläkarskräck tidigare, men efter min olycka var jag tvungen att gå dit.. Gick då både till käkkirurgen och vanliga tandläkaren. Käkkirurgen tryckte tillbaka framtänderna (de stod lite ut efter olyckan), en tand var helt ute och dessutom halv, sen var det två halva tänder till.. Jag fick inte äta mer än flytande på 2 veckor, fick göra 3 rotfyllningar och en massa andra ingrepp.. Detta gjorde att jag blev van vid tandläkaren, gillar det fortfarande inte, men har inte panik för att gå dit längre.
Svar på tråden Synligt hål i tand