• Anonym (äckel tand)

Synligt hål i tand

Jag har hål i min tand. Alltså ett hål..
    Mellan två tänder..
    Det kom blev så för några månader sedan. Inget som gör ont.
    Men det samlas alltid mat rester och skit där i.
    Har fullt med tandsten också. Tanden hålet har blivit i, halva den är typ genomskillnig och det är mörk för man ser igenom tandstenen.
    Vad är det för skit och hur kan det bli ett sånt jävla hål?

Jag fyller 21 i sommar.
    Jag har inte gratis tandvårdän va?

• Svar på tråden Synligt hål i tand
  • Anonym (Aj.)

Jag har såna i hela munnen. 23 år gammal. Ont som in i .... gör det. Det började med 1 men har spridit sig. 3 tänder har blivit så illa att de vittrat sönder och ramlat ut helt och hållet, förutom rötterna som är kvar och håller på att bli igenväxta. Jag har inte råd att laga plus att jag har tandläkarskräck som heter duga. Borstar tänderna flera gånger om dagen, sköljer med den högsta fluorhaltiga fluorsköljen som finns på apoteket... Men det är för sent. Ibland vill jag bara kasta mig ut för balkongen för att få ont nån annanstans istället, tandvärken strålar upp i hjärnan på mig.

Snälla, gå och laga ditt hål innan det blir värre och du sitter i min sits, det önskar jag inte ens Josef Fritzl!

• Anonym (slarva)

Att slarva med tandläkarebesöken kostade mig i slutänden 26000:- ur egen ficka.

• längtar och väntar
    Anonym (slarva) skrev 2010-03-06 09:15:25 följande:
    Att slarva med tandläkarebesöken kostade mig i slutänden 26000:- ur egen ficka.
    oj, vad kostade det då egentligen? Efter 3000 kr betalar man 50% av priset, efter 15 000 tror jag det är betalar man 15%.
  • Anonym (slarva)

ja vad som kosatde?? jag hade slarvat med besök under flera år pga tandläkarskräck.Så det blev nytt delvis i överkäken o i underkäken.Detta var för 13 år sedan.Så idag är det mer än dubbelt så dyrt.

• Anonym (Aj.)

Men man behöver inte låta det förfalla under speciellt lång tid för att det ska bli riktigt illa, jag lagade precis hela munnen när jag var 19 för att det var sista gången det skulle vara gratis. 2 år senare hade alla lagningar ramlat ut, de 2 mest lagade tänderna har jag inte ens kvar idag - bara 4 år senare... Sist jag var på undersökning så bad jag att få en offert på vad det skulle kosta att reparera min mun och då landade det på 15.000 kr inklusive alla högkostnadsskydd och allt vad det är. Idag skulle det nog bli närmare det dubbla...

• Menhir

TS - gå och fixa tanden snarast! Väntar du blir det bara värre, både ekonomiskt och behandlingsmässigt + att du riskerar att få värk. Har du tur har det ännu inte "smittat" till tanden bakom/framför annars får man ofta laga den också.

Om du inte har någon tandläkare du brukar gå till så fråga vänner och ev arbetskamrater om de kan rekommendera någon bra.

Just mellan tänderna kan det gå snabbt eftersom man aldrig får riktigt rent där (jämför med utsidan på tanden där det sällan blir hål och blir det hål går det jättelångsamt).

Lycka till!

Menhir, leg tandläkare

PS många tror att man får betala extra för bedövning men det ingår alltid i priset (om tandläkaren använder en specialbedövning tex "the wand" kan man ibalnd få betala extra men då finns alternativet med den vanliga bedövningen också).

• längtar och väntar
    Anonym (slarva) skrev 2010-03-06 12:33:04 följande:
    ja vad som kosatde?? jag hade slarvat med besök under flera år pga tandläkarskräck.Så det blev nytt delvis i överkäken o i underkäken.Detta var för 13 år sedan.Så idag är det mer än dubbelt så dyrt.
    Fast som sagt, vi har ett tandvårdnadsbidrag, försäkringskassan går in och betalar delar av behandlingen, precis som jag skrev ovan. Så det är oerhört ovanligt att det blir så dyrt. Jag slog ut tänder efter en olycka och fick då betala 13000 själv, medan försäkringskassan betalade säkert 15000 kr (sen fick jag tillbaka det jag betalat p.g.a. att jag blev påkörd av en bil)
  • Anonym (slarva)
    längtar och väntar skrev 2010-03-06 13:01:46 följande:
    Fast som sagt, vi har ett tandvårdnadsbidrag, försäkringskassan går in och betalar delar av behandlingen, precis som jag skrev ovan. Så det är oerhört ovanligt att det blir så dyrt. Jag slog ut tänder efter en olycka och fick då betala 13000 själv, medan försäkringskassan betalade säkert 15000 kr (sen fick jag tillbaka det jag betalat p.g.a. att jag blev påkörd av en bil)
    Skulle inte Fk gått in o betalat del av min behandling hade min slutsumma varit
    66.000kr ur egen fick.Ist för 26000kr
  • längtar och väntar
    Anonym (slarva) skrev 2010-03-06 13:16:29 följande:
    Skulle inte Fk gått in o betalat del av min behandling hade min slutsumma varit 66.000kr ur egen fick.Ist för 26000kr
    oj då, ja då hade du mycket stora problem, usch fy! Men tur att det här högkostnadsskyddet griper in!
  • Anonym
    Anonym (äckel tand) skrev 2010-03-06 00:02:12 följande:
    Jag har hål i min tand. Alltså ett hål.. Mellan två tänder.. Det kom blev så för några månader sedan. Inget som gör ont. Men det samlas alltid mat rester och skit där i. Har fullt med tandsten också. Tanden hålet har blivit i, halva den är typ genomskillnig och det är mörk för man ser igenom tandstenen. Vad är det för skit och hur kan det bli ett sånt jävla hål? Jag fyller 21 i sommar. Jag har inte gratis tandvårdän va?
    Gå och få det lagat nu innan det börjar göra ont och du måste ha en rotfyllning, för en sån är superdyr!
Svar på tråden Synligt hål i tand