• Anonym

Synligt hål i tand

Anonym (äckel tand) skrev 2010-03-06 00:02:12 följande:
    Jag har hål i min tand. Alltså ett hål.. Mellan två tänder.. Det kom blev så för några månader sedan. Inget som gör ont. Men det samlas alltid mat rester och skit där i. Har fullt med tandsten också. Tanden hålet har blivit i, halva den är typ genomskillnig och det är mörk för man ser igenom tandstenen. Vad är det för skit och hur kan det bli ett sånt jävla hål? Jag fyller 21 i sommar. Jag har inte gratis tandvårdän va?
    Gå och få det lagat nu innan det börjar göra ont och du måste ha en rotfyllning, för en sån är superdyr!
  • Anonym

Gick inte ens två år mellan mina tandläkarbesök. Ändå så hade en tand fått ett riktigt stort hål som det ramlade ur mörka bitar från. Som tur var så var var det precis att det gick att laga med en vanlig fyllning. Behövde alltså inte rotfyllas. Jag hade inte heller ont alls i tanden.

Det var riktigt skönt att få det lagat.
    Men det kostar ju en del också. Jag betalade typ 650 kr för undersökningen, 1022 kr för lagningen och 712 kr för tandstensskrapning. Jag har fortfarande en del kvar att göra. Har inte gjort någon röntgen heller då jag är gravid.
    Sen så får man ju tandvårdsbidrag också (heter det så?). Så jag fick dra av 600 kr på priset. Jag är 25 år.

• Anonym

Jag har haft tandvårdsskräck hela mitt liv.

Gick KBT behandling i Stockholm och kan nu gå hos tandläkaren utan att bli livrädd.
    Men nu börjar det jobbiga, att behandla munnen.
    Jag har dragit ur 6 tänder, rotfyllt 4 och har inte ens kommit halvvägs.
    Hur kul är det när man inte ens fyllt 35?

Jag går till tandläkaren en gång i månaden och gör av med ett par tusen, allt för att jag ska bli fin i munnen en gång för alla.
    Det kostar, det gör ont, men det är värt det.

Laga tänderna medans du kan, innan det är försent, dom hjälper dig om du är tandvårdsrädd, det är bara du säger till!

Jag önskar mina föräldrar hade varit hårdare med att lära mig sköta mina tänder redan från början, för då hade det aldrig blivit så här.

Svar på tråden Synligt hål i tand