Inlägg från: Anonym (m) |Visa alla inlägg
  • Anonym (m)

Synligt hål i tand

ni som fått lustgas hos tandläkaren, kostar inte det rätt mycket extra, typ 600kr/gång?

• Anonym (m)
    Libbe7 skrev 2010-03-06 22:54:12 följande:
    Jag har till och med hör upp till 800 men det spelar ingen som helst roll. Min första tanke var att jag skulle vara nersövd om dom skulle göra något med mig, men ger lustgasen en chans. Om det handlar om att förlora alla tänder eller betala för lustgasen så är valet lätt. Jag är så orolig och har sådan ångest att bara ta mig dit.
    ja absolut, det fårstår jag, tänkte för min egen del. fick lustgas hos tandläkaren när jag var yngre och det inte kostade nånting, jätteskönt. men jag är inte lika rädd längre även om jag ligger och grinar varje gång dom lagar hål och jag är fattig student så jag hoppar nog lustgasen men jag har blivit lovad stesolid vid ett större ingrepp.
    fick dra ut en visdomstand för några år sen, var så sjukt rädd och ville bli nedsövd men jag fick sedering (massa lugnande och sövmedel intravenöst fast man inte sover utan bara är helt väck) och löfte om att jag skulle sövas direkt om jag tyckte det var otäckt. gick hur bra som helst, minns att jag låg och tänkte att dom kunde såga av mina ben utan att jag skulle reagera :)

och btw, jag tycker du är superduktig som går till tandläkaren om du är rädd! har du pratat med dom om stesolid? man blir bra lugn på det och det kostar inget extra!
  • Anonym (m)
    Anonym (höl) skrev 2010-03-07 12:00:09 följande:
    Jag har också haft det flera gånger. Men jag tappar andningen. Jag gör det vanligtvis också. Kommer på mig själv med att hålla andan. Ja så både bedövning, lugnande och lustgas så är du lagom rund under fötterna och bryr dig inte om vilket när du väl sitter där =)
    när jag har fått lustgas har det funkat mest mot oron medan bedövningen funkar mot smärtan.
  • Anonym (m)
    Menhir skrev 2010-03-24 18:05:11 följande:
    Tänk lite på oss tandläkare - hur roligt är det på en skala att bara se fina tänder?? Att aldrig känna sig behövd?? Vi behöver också tjäna pengar och tycker om när folk kommer med trasiga tänder! Ärligt - få saker är så tillfredsställande som när det kommer patienter som är rädda och har trasiga tänder, kankse kan de knappt tugga maten eller inte vill le - och så några veckor-månader senare har de snygga, funktionella tänder! Kan le och nästan skuttar ut ur kliniken! Då är det riktigt roligt att vara tandläkare!
    du som är tandläkare kanske kan svara på en liten fråga, jag tappade en lagning i en sexa uppe på vä sida för ett år sen, lagade den men det ilar jättemycket i den fortfarande, kan inte tugga på den sidan. min vanliga tandläkare var mammaledig då så en annan gjorde lagningen men min egen tandläkare sa i höstas att det är normalt att det ilar och hon såg på röntgen att lagningen låg ganska nerven. men är det meningen att jag aldrig mer ska kunna tugga på den sidan? eller måste jag göra nåt drastiskt som rotfyllning isf?
    och så undrar jag om det finns nån slags garanti på lagningar hos ftv, har hört att dom ska hålla i minst fem år men jag vet inte om det är sant.
  • Anonym (m)
    Anonym (m) skrev 2010-03-24 18:50:44 följande:
    du som är tandläkare kanske kan svara på en liten fråga, jag tappade en lagning i en sexa uppe på vä sida för ett år sen, lagade den men det ilar jättemycket i den fortfarande, kan inte tugga på den sidan. min vanliga tandläkare var mammaledig då så en annan gjorde lagningen men min egen tandläkare sa i höstas att det är normalt att det ilar och hon såg på röntgen att lagningen låg ganska nerven. men är det meningen att jag aldrig mer ska kunna tugga på den sidan? eller måste jag göra nåt drastiskt som rotfyllning isf? och så undrar jag om det finns nån slags garanti på lagningar hos ftv, har hört att dom ska hålla i minst fem år men jag vet inte om det är sant.
    kan förresten påpeka att dom slipat ner tanden över lagningen så den inte ska komma emot när man tuggar men det hjälper inte om man tuggar på nåt lite hårdare.
  • Anonym (m)
    Menhir skrev 2010-03-24 19:05:13 följande:
    Att det ilar i tänderna när man gjort en djup lagning är normalt men det ska långsamt bli bättre o bättre och efter 1 år ska det ha blivit BETYDLIGT bättre. Garantin är frivillig på fyllningar, faktiskt, men minst 1 år brukar alla ge och om du har kontaktat dem för isningar tidigare så vet de ju om att det varit problem länge. Det låter som en spricka, om det är så att de ilar vid belastning men inte annars. Har de kollat efter sprickor? Ibland kan det hjälpa att sätta en krona på tanden, det är som en "hätta" (som ser ut som en tand, väldigt snyggt) som man limmar fast på tanden och håller ihop sprickorna. Några garantier för att det funkar finns tyvärr inte, sprickor är bland det lurigaste vi har att göra med! Det KAN också har blivit för stor belastning för nerven med det djupa kariesangreppet så den har blivit permanent inflammerad och därmed överkänslig. Ibland funkar det att slipa på tanden så den får chans att läka men ibland måste man rotfylla, lite beroende på hur det ser ut på röntgen och hur stora besvär du har. Som du märker är det mycket "om" och "men"... Kontakta tandläkaren om det gör lika ont som för 1 år sedan, då går det inte över av sig själv utan du behöver behandling. Vilken behandling som krävs kan din tandläkare svara bättre på, jag kan bara resonera mer allmänt. Lycka till!
    tack för svar! till saken hör att jag är student och har inte råd med några större ingrepp. jag tecknade friskvårdsförsäkring när jag bodde i uppsala och tog med den när jag flyttade tillbaka till stockholm och den hade jag jättestor nytta av! men den gick ut i årsskiftet och min tandläkare ska kalla mig i sept och då tänker jag teckna en ny (jag vet att man måste fixa allt först) och hoppas att jag ska kunna fixa ilningarna efter det, har liksom vant mig att bara tugga på ena sidan.
    både krona och rotfyllning är väl ganska dyrt, dessutom är jag livrädd för tandläkaren men jag släpar mig dit varje år minst eftersom jag har har väldigt många gamla lagningar som har behövt fixas, tror inte jag har haft nya hål på några år nu.
Svar på tråden Synligt hål i tand