Inlägg från: Anonym (äckel tand) |Visa alla inlägg
  • Anonym (äckel tand)

Synligt hål i tand

Jag har hål i min tand. Alltså ett hål..
    Mellan två tänder..
    Det kom blev så för några månader sedan. Inget som gör ont.
    Men det samlas alltid mat rester och skit där i.
    Har fullt med tandsten också. Tanden hålet har blivit i, halva den är typ genomskillnig och det är mörk för man ser igenom tandstenen.
    Vad är det för skit och hur kan det bli ett sånt jävla hål?

Jag fyller 21 i sommar.
    Jag har inte gratis tandvårdän va?

• Svar på tråden Synligt hål i tand
  • Anonym (äckel tand)

Oj oj oj. 
    Jag är livrädd för tandläkaren plus att jag är livrädd på att det blir svin dyrt..
    Har hört att det finns typ tandläkar försäkring. Stämmer det?
    At man betalar en viss summa i månaden sen när man behöver gå till tandläkaren så kostar det ingenting.

• Anonym (äckel tand)

jag har nu vart iväg och fixat tanden :)
    det tog jätte lång tid ! fick bedövning och sedan TVÅ sprutor ( jag är livräd för sprutor)
    Det var så frutansvärt obehagligt  ! ska ta mig fan vara NOGA med mina tänder nu så jag slipper vara med om det igen.
    har även fått en ny tid för undersökning av alla tänder. hoppas inga mer hål !

jag hade gratis tandvård ! fram till min 21 års dag. tacka gud för det =)

• Anonym (äckel tand)
    Libbe7 skrev 2010-03-14 21:02:08 följande:
    Så glad jag är för din skull. Jag har en tid om 14 dar och hoppas verkligen att jag kommer iväg. Kram
    hoppas du kom iväg. den är en lättnad när det väl är gjort. då är man stolt :)
  • Anonym (äckel tand)
    FH Mamma skrev 2010-03-25 07:57:43 följande:
    Att kräkas konstant i 3 månader utan att ens läkare tycker det är konstigt efter en magsäcksoperation och sen får man näringsbristsjukdom på det. Men sen i måndags ser jag inte ut så. Hur jag ser ut vet jag inte själv men jag gissar att när jag var sövd försvann nog mina sista 23 tänder ut ur munnen ont gör det iaf.
    stackare..
  • Anonym (äckel tand)
    Menhir :- En liten snabb fråga. Såg att Libbe7 skrev om glesa tänder.
    Här är det tvärt om. Mina tänder sitter otroligt tätt och dom är jätte konstiga och snea med mera. Jag har vant mig vid att de sitter som de gör. Det är klart att jag funderat på tandställning någon gång ibland med räls är ingenting för mig. Hellre fula tänder än ännu fulare räls! Men kan man få någon slags tandställning som inte är räls? :)
    Fast det var dock inte min fråga. haha. Nu till den viktiga frågan.
    Dom sitter som sagt tätt. Någon tand i munnen sitter typ i munnen. Om jag biter ihop så är hela tanden i munnen, jag känner den med tungan. Vid vissa perioder så kliar den. Kan inte förklara hur med den kliar. Har försökt dragit på den för att det ska sluta. Men det slutar förståss inte :) Den är ett enormt obehag. Jag har sett på foton som är lite från sidan, och jag ler, då ser det ut som jag inte har någon tand över huvudet taget, så långt in sitter den.   Kan jag dra ut den, bara sådär ? utan någonting mer.
  • Anonym (äckel tand)
    Menhir skrev 2010-03-30 20:41:44 följande:
    Hela livet flyttar sig tänderna framåt i munnen, det är en rest från tiden då vi hade större tandslitage. Därför blir det för nästan alla trångt, inte minst i underkäkensfronten. Om en tand sitter helt utanför tandraden kan man ta bort den utan att det märks. Räls kan man ha men tar som regel minst 2 år som vuxen. Det FINNS speciallösningar utan räls för vuxna med det är mer på experimentstadiet och det kan vara någon privattandläkare i storstäderna som gör sådan behandling. Avtagbara tandställningar som barn har funkar bara så länge man har tillväxt kvar (lite förenklat) alltså inte för vuxna. Om tanden stör dig så kanske det är lika bra att ta bort den, beroende på hur ditt bett ser ut så brukar det funka väldigt bra och blir det någon glipa över brukar den försvinna inom något år.
    Glipa anser jag ju redat att jag har eftersom den inte syns ;)
    Tack för svar. Ska väl diskutera tanden med tanläkaren nästa gång..

Om jag ens vågar dra ut den...
Svar på tråden Synligt hål i tand