• Menhir

Synligt hål i tand

TS - gå och fixa tanden snarast! Väntar du blir det bara värre, både ekonomiskt och behandlingsmässigt + att du riskerar att få värk. Har du tur har det ännu inte "smittat" till tanden bakom/framför annars får man ofta laga den också.

Om du inte har någon tandläkare du brukar gå till så fråga vänner och ev arbetskamrater om de kan rekommendera någon bra.

Just mellan tänderna kan det gå snabbt eftersom man aldrig får riktigt rent där (jämför med utsidan på tanden där det sällan blir hål och blir det hål går det jättelångsamt).

Lycka till!

Menhir, leg tandläkare

PS många tror att man får betala extra för bedövning men det ingår alltid i priset (om tandläkaren använder en specialbedövning tex "the wand" kan man ibalnd få betala extra men då finns alternativet med den vanliga bedövningen också).

• Menhir
    Anonym (äckel tand) skrev 2010-03-06 15:07:46 följande:
    Oj oj oj.  Jag är livrädd för tandläkaren plus att jag är livrädd på att det blir svin dyrt.. Har hört att det finns typ tandläkar försäkring. Stämmer det? At man betalar en viss summa i månaden sen när man behöver gå till tandläkaren så kostar det ingenting.
    Det finns och kallas lite olika i olika landsting. Dock måste du "nollställas" först dvs få alla hål lagade och ibland även ta bort någon visdomstand.

Du kan ju inte teckna en försäkring på ett hus som redan brunnit, eller hur? Det är samma tänk med tandvårdens försäkring. Och man hamnar i olika premielägen - bedöms man ha hög risk för nya kariesangrepp får man betala mer än den som aldrig lagat sina tänder. Som alla försäkringar ska den i det stora hela ändå gå med vinst.
  • Menhir

Även vid lustgas ger man som regel bedövning. Lustgasen ger en bedövningseffekt i slemhinnan vilket gör att bedövningen känns mycket mindre dock fungerar lustgasen inte så bra för att bedöva nervsmärta som det ju är vid borrning.

Fördelen med lustgas är att man kan justera nivån efterhand, behövs mer lustgas kan man ge det och nästa gång kankse patienten är mer avslappnad och de krävs mindre lustgas. När man går ifrån tandläkaren är också effekten borta.

Sedering, med stesolid eller midazolam sitter i under längre tid och man ska tex inte köra bil efter behandlingen. Dock är det både billigare och tar inte extratid som lustgasen.

800 kr tillägg för lustgas låter billigt men det är antagligen för att tandläkaren inte tar ut så det täcker kostnaden helt. Bara utrustningen kostar åtskilliga 100.000 förutom gasen och sedan ska den servas (tidigare endast i USA) en gång/år.

Jag har själv jobbat mest med lustgas och tycker det funkar kanon för de flesta. Man kan gärna ta alvedon före behandlingen för att minska smärtan under ingreppet ytterligare.

• Menhir

Tänk lite på oss tandläkare - hur roligt är det på en skala att bara se fina tänder?? Att aldrig känna sig behövd??

Vi behöver också tjäna pengar och tycker om när folk kommer med trasiga tänder!

Ärligt - få saker är så tillfredsställande som när det kommer patienter som är rädda och har trasiga tänder, kankse kan de knappt tugga maten eller inte vill le - och så några veckor-månader senare har de snygga, funktionella tänder! Kan le och nästan skuttar ut ur kliniken! Då är det riktigt roligt att vara tandläkare!

• Menhir
    Anonym (m) skrev 2010-03-24 18:53:16 följande:
    kan förresten påpeka att dom slipat ner tanden över lagningen så den inte ska komma emot när man tuggar men det hjälper inte om man tuggar på nåt lite hårdare.
    Att det ilar i tänderna när man gjort en djup lagning är normalt men det ska långsamt bli bättre o bättre och efter 1 år ska det ha blivit BETYDLIGT bättre. Garantin är frivillig på fyllningar, faktiskt, men minst 1 år brukar alla ge och om du har kontaktat dem för isningar tidigare så vet de ju om att det varit problem länge.

Det låter som en spricka, om det är så att de ilar vid belastning men inte annars. Har de kollat efter sprickor? Ibland kan det hjälpa att sätta en krona på tanden, det är som en "hätta" (som ser ut som en tand, väldigt snyggt) som man limmar fast på tanden och håller ihop sprickorna. Några garantier för att det funkar finns tyvärr inte, sprickor är bland det lurigaste vi har att göra med!

Det KAN också har blivit för stor belastning för nerven med det djupa kariesangreppet så den har blivit permanent inflammerad och därmed överkänslig. Ibland funkar det att slipa på tanden så den får chans att läka men ibland måste man rotfylla, lite beroende på hur det ser ut på röntgen och hur stora besvär du har.

Som du märker är det mycket "om" och "men"...

Kontakta tandläkaren om det gör lika ont som för 1 år sedan, då går det inte över av sig själv utan du behöver behandling. Vilken behandling som krävs kan din tandläkare svara bättre på, jag kan bara resonera mer allmänt.

Lycka till!
  • Menhir
    Libbe7 skrev 2010-03-28 23:33:51 följande:
    Jag måste få fråga dig en sak. Lider något fruktansvärt av att träffa er så jag lär inte prata mer än nödvändigt med min tandläkare i morgon.Jag har inte varit iväg på 25 år och har väl med mina mått hyfsade tänder efter det. Men en sak förbryllar mig enormt. Jag har fått ett enormt mellanrum mellan mina framtänder. Dom sitter benhårt fast. Jag har försökt att trycka och greja men dom sitter verkligen där. Som alla andra. Hur kan dom bara ge sig iväg på äventyr på det viset? Det gör ju inte ont med ser dingt ut  =)  Är snart 50 o inte pigg på att ha tandställning igen faktiskt.
    Nu ska jag inte skrämma upp dig men när man är 50 och framtänderna "glesnar" är det ofta ett tecken på parodontit. Parodontit kallade man förut tandlossning med det är ju idag väldigt sällsynt att tänderna lossnar (tack o lov!). Jag tycker ändå du ska kontakta en tandläkare så fort som möjligt för att få diagnos och behandling.

När tänder flyttar på sig är det för att musklerna i tungan/läpparna trycker på och fungerar som tandställning. Om tänderna har fullgott fäste flyttar de knappast på sig men om fästet är delvis förlorat, som vid parodontit, sitter inte tänderna lika stadigt längre och flyttar sig lättare.

Alternativet är att du börjat med någon dålig ovana som pressar ut tänderna, vad det skulle vara vet jag inte. Barn suger på napp och annat men det gör väl inte du, kan jag tro?

Risken är alltså att det, om du genomgår en undersökning hos tandläkare, visar sig att du faktiskt inte har så bra tänder (eller tandfäste/käkben) som du tror. Faktum är att parodontit är en väligt lömsk sjukdom, i princip känner man ingenting förrän tänderna sitter löst. Men det kan behandlas!

När jag skriver det här har du facit i hand, jag hoppas verkligen du kom i väg till tandläkaren, och du vet förhoppningsvis varför tänderna flyttade på sig - om det var pga parodontit eller något annat.
  • Menhir
    Anonym (äckel tand) skrev 2010-03-30 20:26:24 följande:
    Menhir :- En liten snabb fråga. Såg att Libbe7 skrev om glesa tänder. Här är det tvärt om. Mina tänder sitter otroligt tätt och dom är jätte konstiga och snea med mera. Jag har vant mig vid att de sitter som de gör. Det är klart att jag funderat på tandställning någon gång ibland med räls är ingenting för mig. Hellre fula tänder än ännu fulare räls! Men kan man få någon slags tandställning som inte är räls? :) Fast det var dock inte min fråga. haha. Nu till den viktiga frågan. Dom sitter som sagt tätt. Någon tand i munnen sitter typ i munnen. Om jag biter ihop så är hela tanden i munnen, jag känner den med tungan. Vid vissa perioder så kliar den. Kan inte förklara hur med den kliar. Har försökt dragit på den för att det ska sluta. Men det slutar förståss inte :) Den är ett enormt obehag. Jag har sett på foton som är lite från sidan, och jag ler, då ser det ut som jag inte har någon tand över huvudet taget, så långt in sitter den.   Kan jag dra ut den, bara sådär ? utan någonting mer.
    Hela livet flyttar sig tänderna framåt i munnen, det är en rest från tiden då vi hade större tandslitage. Därför blir det för nästan alla trångt, inte minst i underkäkensfronten.

Om en tand sitter helt utanför tandraden kan man ta bort den utan att det märks.

Räls kan man ha men tar som regel minst 2 år som vuxen. Det FINNS speciallösningar utan räls för vuxna med det är mer på experimentstadiet och det kan vara någon privattandläkare i storstäderna som gör sådan behandling. Avtagbara tandställningar som barn har funkar bara så länge man har tillväxt kvar (lite förenklat) alltså inte för vuxna.

Om tanden stör dig så kanske det är lika bra att ta bort den, beroende på hur ditt bett ser ut så brukar det funka väldigt bra och blir det någon glipa över brukar den försvinna inom något år.
  • Menhir
    Libbe7 skrev 2010-03-31 11:08:11 följande:
    Tack för svaret. Min tandläkare var en himla söt och trevlig tjej så jag fick frågat lite lätt. Det var som du sa. Men hon trodde det skulle stannat av nu i och med att jag kom dit. Jag skulle sätta mitt liv på att min tand satt rejält fast. Men hon sa att den var lös. Blev lite ledsen där men hur det än går så har jag påbörjat renoveringen i munnen.Har som sagt var inte varit iväg på 25 år och var verkligen förberedd på det värsta. Jag hade 4 hål  =)  Det är inte klokt. Sen hade jag så klart tandsten och sånt men jag trodde jag skulle pantsätta min själ  =)
    Bra att du kom i väg nu och har påbörjat behandlingen! Det viktigaste nu är att få bort infektionen och få friskt tandkött. Du kommer att få tid för tandstensborttagning och de kommer att visa dig hur du håller minutiöst rent - för det är vad som gäller framöver!

Om du röker så sluta bums, nästan alla som har allvarlig tandlossning är rökare och rökningen gör att tandköttet läker sämre.

Lycka till med behandlingen, det kan kännas tråkigt men det är viktigt för att du ska få behålla tänderna.
  • Menhir
    Libbe7 skrev 2010-04-01 11:38:00 följande:
    Slutade  röka för snart 2 år sedan så på den fronten är det ju bra.Men när du nu nämner infektion, borde hon inte sett om jag haft det? Hon nämnde inte något. Själv trodde jag att jag hade världens mest inflammerade tandkött.
    Hon kanske ville gå ut försiktigt och inte riskera att skrämma bort dig från tandvården igen? Parodontit (eller tandlossning) betyder att tandköttet är inflammerat.

Om det blöder när du använder tandtråd eller tandborste är tandköttet ALLTID inflammerat, ett friskt tandkött är mycket tåligt och blöder inte av tandtråden, ens om man handskas med den felaktigt.

Anonym (drömmen): tandköttet, även efter att det har läkt, är känsligare första tiden efter att man har tagit bort tänder. Minst 1 år tar det innan kroppen har fyllt igen hålet efter tanden med käkben och först då brukar tandköttet bli tåligare. Det är förståss olika för olika personer, en del ahr tåligare tandkött och andra känsligare.
Svar på tråden Synligt hål i tand